Jaha. Då var det snart dags för ett lagerhaveri på min E-lux EW1310F. Innerlagret närmare bestämt. Jag ställs inför några jobbiga beslut:

A. Laga den. Lagren finns i lager (!), men byta själv tar en jävla tid och det har jag inte. E-service kommer nog att vilja ha 2.500-3.000:- för jobbet. Lagren kostar 300:-
B. Köpa en av svågern nyrenoverad Wascator 455 som är en riktig tvättmaskin (3-fas, 60°/40min), men den kräver ändring av avloppet. 100 mm från golv, jag har 140 mm till väggavlopp och ingen golvbrunn under maskinen. Kan inte med enkelhet göra om avloppet. Pump i maskinen kostar 2.500:- extra.
C. Köpa en ny varm/kallmatad maskin för 5.000-7.000:-. Skall jag ha en ny maskin är det löjligt att inte utnyttja bergvärmen. Har hittills hittat E-lux EWH147313W, Cylinda FT386 och Asko W6884 Eco. Vilken väljer jag? Det finns från andra tillverkare, men de känns som gamla konstruktioner.
 
Redigerat:
Det där med att nyttja bergvärmen, har du gjort en investeringskalkyl på det? Jag har iofs. inte riktigt koll på hur mycket en tvätt tar vid kallvattenanslutning, men gissar att uppvärmingen kostar typ 0,5 kwh, anatg att du sparar 0,3 kwh på att använda varmvtten uppvärmt av bergvärme.

Ca 40 öre per tvätt. Om då maskinen kostar 2000 extra för att ha varmvattenanslutning, så är det en jäkla massa tvättar innan du har fått tillbaka investeringen.
 
Köp vår iDos från Bosch absolut ny då den har orginalemballaget kvar, aldrig uppackad, förstås liiite dyrare.

Protte
 
hempularen skrev:
Det där med att nyttja bergvärmen, har du gjort en investeringskalkyl på det? Jag har iofs. inte riktigt koll på hur mycket en tvätt tar vid kallvattenanslutning, men gissar att uppvärmingen kostar typ 0,5 kwh, anatg att du sparar 0,3 kwh på att använda varmvtten uppvärmt av bergvärme.

Ca 40 öre per tvätt. Om då maskinen kostar 2000 extra för att ha varmvattenanslutning, så är det en jäkla massa tvättar innan du har fått tillbaka investeringen.
1. 1,75kWh "drar" en normal 60° tvätt. Kanske 25-30% av detta med bergvärmen.En dryg kWh tjänar man i alla fall per tvätt. Småungar genererar ungefär 8-10 tvättar i veckan ≈ 500kWh per år.
2. Maskinerna med varmvattenanslutning är 500-1000:- dyrare. Cylindan ovan ≈ 6.000:-
3. Principen att hushålla med energi är stark hos mig till skillnad från majoriteten av svenska folket. Om jag inte "tjänar" något på det själv har i alla fall min omgivning gjort det. Nu verkar det dock som om jag ändå "tjänar" på det.
 
Vår Cylinda TT har kraftiga lagerljud nu efter 7 år, den lika gamla TM har rostskador. Cylinda diskmaskinen som vi köpte förra året tog tillverkaren tillbaka på eget initiativ efter 1 månad och föreslog ingen ersättare.

Diskmaskinen ersatte vi med en ohyggligt dyr Miele. Bästa köpet på länge, Apple får ursäkta. När nu TT och TM börjar packa ihop blir det Miele igen. Kosta vad det kosta vill.

Asko och Cylinda är samma produkter med olika namn.

Mina fem sura ören. :)
 
Köp wascatorn och ställ den på ett stativ.
 
Wascatorn vore mitt val. Antingen ställa den på stativ som sagt, eller pröjsa extra för pumpen.
 
  • Gilla
Herr_JT
  • Laddar…
Johan Gunverth skrev:
1. 1,75kWh "drar" en normal 60° tvätt. Kanske 25-30% av detta med bergvärmen.En dryg kWh tjänar man i alla fall per tvätt. Småungar genererar ungefär 8-10 tvättar i veckan ≈ 500kWh per år.
Jag tror du överskattar din värmepumps COP vid produktion att 60 gradigt vatten väsentligt tyvärr. Jag tror
snarare årsgenomsnitt på < 2.
 
Hade det inte inneburit större ombyggnad av tvättstugan med arbetsbänk på 100cm höjd, alt. bila genom våtspärr och golvvärmeplåtar, hade jag huggit Wascatorn direkt. 2000:- för en 25.000:--maskin i nyskick är ju inte så dumt...plus en svåger som servar den.

Lösningen blir nog att svågern reparerar E-luxen istället om det nu inte krävs specialverktyg. Borde inte vara så eftersom konsumenter kan köpa reservdelarna direkt på nätet.
http://shop.electrolux.se/node536.a...8&model=EW1310F&prod_no=914002298&model_type=
 
Kolla så att inte trummans axel blivit söndernött innan du beställer ett lager.
 
Om du ska laga eller byta maskin ska du veta att väljer du en Asko så får du en svensktillverkad maskin men väljer du en Cylinda så är det inte säkert du får en som är tillverkad i Sverige, den maskin du har tittat på är tillverkad i Turkiet och då är det skillnad i kvalite.Bara en upplysning så att plånboken inte styr kvaliten.
 
Skumpen skrev:
Om du ska laga eller byta maskin ska du veta att väljer du en Asko så får du en svensktillverkad maskin men väljer du en Cylinda så är det inte säkert du får en som är tillverkad i Sverige, den maskin du har tittat på är tillverkad i Turkiet och då är det skillnad i kvalite.Bara en upplysning så att plånboken inte styr kvaliten.
Och energi att frakta hit den
 
På tal om energi och värmepumpen, så får man ju se till att den inte går på elpatronen när man tvättar.
 
mycke_nu skrev:
På tal om energi och värmepumpen, så får man ju se till att den inte går på elpatronen när man tvättar.
Den går aldrig på elpatronen eftersom jag stängt av den. :)
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Dåså. Det blev en Cylinda FT286 för 4990:-. Asko 6884Eco kostade 11.000:- och hade varit att föredra men det var 2veckors lev.tid.. De "bättre" märkena inkl. Miele har inga maskiner med varmvattenanslutning på svenska marknaden så de gick bort direkt.
Den gamla maskinen är riven och skall senare repareras av någon mer tålmodig än min svåger, d.v.s. jag.

Nöjd med utgången hur som helst. Jag skall försöka mäta verklig energiåtgång och redovisa här.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.