jag har en vägg som lutar en del och om man sätter karmen jämns med väggen skiljer det ca 10-15 mm jämfört med lod mellan översta punkten och nedersta

dvs skulle man sätta karmen i lod så sticker den ut 10-15 mm nere vid golvet.
Det blir inte snyggt.

vad kan hända om man sätter karmen inte i lod utan jämns med väggen - blir lite självstängande dörr.

Kan man få andra problem?
 
10 till 15mm skilnad blir centimetrar med öppen dörr.
Lär bli problem.
 
  • Gilla
maskan
  • Laddar…
Dörrbladet kan ta i golvet om det lutar åt "fel" håll.
 
det lutar så det är ingen risk att dörren tar i golvet när man öppnar.

Eller tänkte du på annat problem?
 
En dörrkarm ska sitta i lod.
Åtgärda väggen i stället.

Protte
 
Kan du inte hyvla bort lite på karmen och sedan montera den så det sticker ut ett par mm uppe och ett par mm nere?

Då kan du nog trolla bort det med dörrfoder och lite latex-fog.
 
Montera karmen rakt. Sen när du sätter foder så sågar du en kil som limmas bakom fodret så att det sluter tätt mot väggen. Det trollar bort snedheten, syns inte om man inte vet om det....
 
ok tack för förslagen som jag ska nyttja om jag sätter karmen i lod.
väggen går inte att göra något åt - befintlig vägg - det sitter redan nyuppsatt panel.

karmen är vitmålad (vill inte måla på den) och branddörr - man ska egentligen inte hyvla i den - men litegrand skulle kanske funka t ex fasa av kanten bakom fodret.

Såga en kil är ju också ett alternativ - gjorde det i köket mot taket.


nu är det så att karmen redan sitter där, men inte i lod men längs väggen och jag funderar på att lossa den och borra nya hål för karmskruvar och sätta den i lod - och då blir det hyvling/kil.
Det blir dock en del extra jobb och kil mm som kanske inte blir snyggt.

Dörren går at öppna - går lite trögare på slutet men inte farligt nu.
Dörren är mot garaget öppnas inåt garaget och lutar lite mot husdelen.

så min fråga är vilka problem jag kan få på något år om jag låter dörren sitta som den gör?
 
Eftersom du har medlut i stängningsriktningen så kan du få problem med att dörren stänger sig själv med en sjuhelsikes fart. Klämskador, småbarn? Går att åtgärda med en dörrbroms. Inga andra egentliga problem som jag kan komma på.
 
ok dörren stänger inte sig själv men går trögare ju mer man öppnar

jag fundera på om det finns risk att dörren slår sig eller annat jag inte inser kan hända.
 
Så här ser det ut hos mig. Gammalt hus som är snett och vint överallt. De flesta dörrarna har jag gjort "specialfoder" på
 
Bilden kom inte med,,,
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1338975382.382621.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dr4co
  • Laddar…
Lyfter den här tråden.
Har samma problem med lutande väggar och karmar i lod.
Hur sågar man kilformade distanslister?
Vad behövs, en bordssåg?
Hur tunna kan man göra? I mitt fall, det tunnaste från ca 5mm till 15mm.

Larsa - kan du beskriva hur gjorde du fodren?
 
Jag har använt min sänksåg med skena och sågat kilformat för uterummet funkade bra. Borde funka för ditt ändamål också. Jag klämde fast trät och la annat trä mot för att få något att lägga skenan på
 
Bandsåg, sticksåg, alla sorters klingsågar hyvel, både hand och el.

Yxa plus handhyvel är väl de klassiska verktygen.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.