Hej

Har flyttat in i en kåk från 1974 med självdrag. Men det drar inte så mkt.

1. I badrummet finns en utsugsventil som leder till taket. men den suger knappt ngt alls, skall man sätta på en sådan där "boll" som snurrar uppe på taket??

2. Jag måste väl sätta in en ventil i nedervåningen ngnstans oxå?

Probelm 2
Har precis installerat en luftvärmepump i bottenvåningen men värmen har svårt att leta sig upp trotts ett öppet trapphus samt att pumpen blåser rakt mot det.
Antar att om ventilationen lir bättre så blir det med bättre??

 
1.:an sätt dit en badrums fläkt i stället..

Hur ser det ut med till luften i badrummet? finns det nån glipa under badrums dörren? så Till luft kan komma in i badrummet.. du kan ju även testa att ha badrumsdörren öppen i stället för stängd, så kan du få mera drag

Från luften ska vara i kök o i våtutrymmen.

Till luften (2:an här) bör vara i sovrum,vardagsrum osv..

till o börja med kan du ju öppna ett fönster lite granna så det kommer in luft för att se om det blir nån skilland...
 
Börja med att ta bort eventuell tätningslist ovan fönster. Då kommer du snart märka om det hade effekt och du har inte behövt köpa något. Således en billig test för att konstatera om det blir skilnad.
 
med öppen dörr och ett fönster öppet suger det bra ur badrummet.
dörren till badet måste fixas så det kommer in mer luft.
Förra ägaren har tagit bort lite fönsterlister redan. men det räcker tydligen inte..
Men är det bra om det drar runt fönstrena???
måste väl vara bättre med tätt runt fönstren och en ordentlig ventil ..eller???
:-/

har inte prövat ordentlig t med fönster öppning i vardagsrummet där pumpen sitter..skall göra det inom kort
tack för era svar!!!!
 
Att ta bortb tätningslisterna i överkant får samma effekt som springventiler, dock lite mindre effekt.
 
tar du bort tätningslist i överkant i badrumsfönster så kommer du väl riskera trycka in fuktig luft från badrum in i huset istället för tvärtom?

mig veterligen ska man absolut inte ha tilluft i badrum eller kök
 
TiGGrE skrev:
tar du bort tätningslist i överkant i badrumsfönster så kommer du väl riskera trycka in fuktig luft från badrum in i huset istället för tvärtom?

mig veterligen ska man absolut inte ha tilluft i badrum eller kök
Helt rätt... Kan få katastrofala följder då man trycker ut den fuktiga luften i huset..
 
Hmm...det hade jag nog itne tänkt. ..fattade det som att man kan göra det i de andra rummen.

De som reanoverade badrummet satte in en ventil utan kallrasskydd ovanför badrumsfönstret. Kan meddela att den ventilen är stängd!!!

har kollat runt bland fönstrena och de tidigare ägarna har plockat bort lite fönsterlist här och där. Men det hjälper inte så det får bli en vantil av ngt slag.
HAr sett sådana som stänger sig när det blir kallare...men det e ju då jag vill ha bätre drag så jag puffar upp färmen mer till övervåningen..... :-/
 
Man kan köpa kallrasskydd o sätta dit efteråt.. Kostar mellan 70-120 kr beroende på vart man köper dem... Så blir det när jag ska ha ny fläkt i badrummet, den modellen jag vill ha är det en prisskillnad på 450 kr om man väljer med eller utan kallrasskyddet.. Typiskt när det gäller ventilation...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.