Som nybliven villaägare funderar jag på att göra källaren mer komfortabel, vilket bla innebär golvvärme i källaren (idag endast är delvis uppvärmd). Men man vill ju inte göra bort sig direkt, så min frågeställning är följande:
Väggarna består av en yttermur (som verkar tjärad på insidan), en luftspalt på ca 5cm och sedan en putsad teglad innervägg.
Om jag förstår det rätt så vandrar fukt alltid från varmt till kallt, dvs ev problem bör uppkomma i väggarna och inte i golvet så länge som jag har källaren uppvärmd.
Nu till frågan:
Kommer jag att få fuktproblem i väggarna (dubblerade som beskrivs ovan) eller kommer luftspalten mellan ytter och innervägg att ventilera bort "problemet"?
 
Fukt vandrar från hög fukthalt till låg fukthalt. Om marken utanför huset är blöt, så kommer fuktigheten att öka inne i källaren.

Det låter som att du inte kommer att få några fuktproblem i väggarna iom den väl tilltagna ventilationen. Jag blir lite konfunderad bara, över valet av innervägg. Är det ett hus av blåbetong? Det förekommer att man gör en innervägg av tegel för att minska den radioaktiva strålningen från blåbetongen. I så fall bör ni nog också tänka på att ha mekanisk ventilation av källaren för att ventilera bort radon.

När det gäller att göra golvvärme i källaren, så tror jag att den intressanta frågan är hur väl grunden är dränerad. Om inte huset är omdränerat nyligen (och väl dokumenterat) skulle jag vara väldigt försiktig med att täcka golvet...
 
Tack för svaret ylven

Givetvis har du rätt, fukt vandrar från vått till torrt (hög till låg fukthalt)

Mitt antagande för nedanstående resonemang är att fukt i gasform inte är något fara, utan problemet uppstår där fukten kondenserar mot kalla ytor.
(mögel, frostsprängningar, ruttnande trä etc.)

Mitt resonemang är följande:

Om jorden under bottenplattan är vattenmättad så kommer fuktvandringen att ske in i källaren,
men i och med att golvet är uppvärmt (varm luft bär mer fukt) bör det inte bli
kondensationsproblem på cementplattan eller golvet ovanför värmeslingorna, detta under
förutsättning att ovangolvet är fuktgenomsläppligt. (dvs. det verkar farligt att ha en invändig
fuktspärr typ som finns i de flesta källarbadrum, om man inte har absolut torrt utanför
grunden)
Varför jag funderade på väggarna är att dessa och då främst längst ner längs kanterna inte är
uppvärmda, vilket bör innebära kondensationsrisk.

Du gör mig orolig angående ev. radonproblem. Huset är byggt 1932 men ytterväggarna är inte av blåbetong, men det kanske är byggt så här pga. markradon.
Jag får undersöka detta vidare med kommunen.

 
Med tanke på att det inte är blåbetong (för gammalt) så är det nog inte därför de har gjort invändiga tegelväggar. Vad jag förstår är det endast luftväxling som är botemedlet mot radon i inomhusluften.

Jag tror som du att det är viktigt att det är fuktgenomsläppligt. Frågan är hur det ställer sig med el-golvvärme i sådant fuktigt klimat? (ska du använda el?) Personligen tror jag inte att du får något problem med väggarna, eftersom luftspalten var så väl tilltagen. Men det går väl alltid att ventilera mera ;)
 
Nej elgolv blir det inte, eftersom jag vill ha flexibilitet funderar på att köpa Floore;s vattenburna värmegolv, där slangarna dras i en isoleringskiva, förhoppningsvis innebär det att uppvärmningen av betongplattan inte blir särskilt stor, dvs ganska låg fuktvandring och inte så mycket fukt i källaren.
 
Det du kan få problem med är att fukten vandrar till ett angränsande rum. Och har du laminat eller liknande så kan det resa sig.
Så det är inte bara rummet med värme att tänka på utan helheten i källaren. Och det är riktigt att man inte bör ha ett täckande tätskikt på golv i källaren om det finns fukt genomsläpp. Lycka till
 
Det är lurigt det här med fukt och fuktvandring.
Min tanke är att sätta värmegolv i hela källaren förutom pannrummet/tvättstugan, vilket jag hoppas kommer vara väl uppvärmt av en självcirkulerande radiator och värmeläckaget från pannan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.