Hej!

Vi har hamnat i en obekväm situation med våran säljare och vill därför bryta köpeavtalet. Någon som vet vad det skulle kosta oss, efter egna erfarenheter?
Vi har skrivit på köpeavtal där det står inskrivit om handpenning på 10 000kr men inte erlagt denna handpenning ännu.

Vi har inte fått något besked om hur bygglovet har gått ännu, men jag antar att ansökningen är skickad till kommunen.

Jag har läst AA94, men tycker det är lite diffust, efter som vi inte erlagt handpenningen ännu.

Någon som vet vad som gäller?
 
Det brukar finnas klausuler om att ifall bygglov ej erhålles eller att lån ej beviljas kan kontraktet brytas utan kostnad....kolla upp detta.
(Det är ju enkelt att säga till banken att INTE godkänna lånet....lite fult kanske, men fullt tillåtet)

Men kolla först upp om kontraktet ens är bindande innan handpenningen erlagts.

Någon här på forumet har säkert svaret.
 
Hej!

De vet redan om att banken beviljat lånet.
Det enda där står är "10 000: erlägges såsom handpenning vid mottagande av handlingar för bygglov." Vilka vi inte mottagit.
 
Vi bröt ju aldrig vårt kontrakt så ngn. praktisk erfarenhet av det har jag inte, men om jag inte missminner mig så stod det att man blev tvungen att betala dessa 10 tusen ifall man bröt kontraktet och de hunnit upprätta bygglovshandlingar, alltså även om inte bygglov var beviljat och att dessa tusenlappar då skulle ses som ersättning för det arbete som var nedlagt på upprättande av handlingar samt ritningar.
Men det skiljer säkert från en leverantör till annan.

//Christina.
 
;) Ta och ring upp Kommunens Bygglovsavdelning och fråga om ärendet kommit in, så vet ni mer utan att kolla med säljaren!

Är det hustillverkarens egna ritningar eller har ni ritat själva? Jag menar, det kan ju hända något, så man blir tvungen att byta hustyp, husleverantör etc.

Nån av er kanske är på väg att bli uppsagd?

Försök reda ut det som är "obekvämt" på ett smidigt sätt, så kanske ni kommer ur affären eller kan gå vidare på det sätt ni önskade från början ! :)

Helena med
en mycket obekväm situation ....
 
Det är ju även väsentligt varför det blivit "obekvämt" med säljaren. Det kanske ger grund för att häva avtalet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.