snickarboden skrev:
Ta då delade plastpluggar istället men det är onödigt, man kommer åt ändå om man inte pressar in för mycket. Tändstickor möglar och bättre med plast då.

grävaren>Japp! Dagens bästa i tråden! :)

/Kent
Det är inte meningen att tändstickorna ska ligga kvar. Man drar väck dem när silikonen stelnat lite. Sen får man dutta i lite silikon i hålen efter dem.
 
Mikael_L
Nu ska jag snart limma vår stol.

Är det här rätt ordning?

1. Ställ dit stolen noga, på exakt rätt ställe.
2. palla ev under med något 1-2mm tjockt, för att senare kunna skära bort silikonet med pianotråd.
(Som den ninja jag extraknäcker som på nätterna har jag givetvis pianotråd i arsenalen ;))
3. Dra en fog runt hela stolen med våtrums-silikon. Försök hålla den minimal på utsidan och tränga in ca 5mm under porslinet
4. Jämna till fogen vid behov och ta bort ev distanser när silikonet har halvstelnat och fyll i lite mer där.

Brukar ni se till att det är verkligen obruten silikon runt hela, eller lämna något litet "hål" för att ev vatten/kondens ska kunna rinna ut?
Transparent silikon är väl bäst?

Hur mycket problem ställer det gamla silikonet som sitter på klinkergolvet till med, när man har tagit bort stolen i någon kommande framtid?
Finns det kemiska saker som tvättar bort silkon från ett småskrovligt klinkergolv?


Ursäkta alla frågor, men som newbie är det gott att få koll ... ;)
 
Precis så gjorde jag.
Underlägget/uppallningen var dock tillskuren golvmatta, jag behövde lite mer på ena sidan för att få stolen i våg. Den sitter kvar för att ge styrka i det hörnet som behöve 8mm fog.
Köpte en dyr fin tub silicon, det billiga som jag limmande handfatet med 6mån tidgare gulnade :(
Nu 3mån in så är det fortfarande transperant och fint.
Jag lämnade bakkanten olimmad, kom helt enkelt inte åt där utan att mekka, och det orkade jag inte.
Stolen har ändå ett "hål" som täcks av en plastbit (Ifö Sign).
 
Mikael_L
Några mer åsikter?

Jag tänkte lite mer på det där med hål i silikonsträngen för att släppa ut ev vatten. Det är kanske inte så dumt iom att det kan komma in vatten genom de 4 skruvhålen i porslinet, t.ex. när man städar.
 

Bästa svaret

har satt ca 100 stolar i mitt jobb och vissa har lossat då har som tidigare nämnt golvet vart ojämnt! Jag brukar göra följande och det funkar för MIG sen kanske andra vill göra på sitt sätt!

Sätter toaletten på plats!
Måttar in den
Är jag riktig noga, så tar jag maskeringstejp och tejpar någon mm utanför toaletten så att jag vet var den skall stå när jag kommer till nästa steg
Lyfter upp den i framkant och placerar min tumstock på höjden (liggandes ? )
Trycker ut erforderlig mängd silicon
Lyfter lite i framkant och tar bort tumstock
Ställer ner den och då trycks lite silicon ut om man har tagit en del
Använder "läckspray" ( dyrt, men ack så bra) och drar runt wc
Lägger igen där tumstocken låg
Tar bort tejp
Inväntar tills den stelnar


Funkar för mig, blir både snyggt och funktionellt!
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Uppföljning: det blev en extra kraftig väggvariant istället. Mer lättstädad, och mer hållbart.
 
Vad gäller silikonets hållbarhet så är den MER än tillräcklig förutsatt att underlaget är lämpligt och produkten inte är sämsta kvaliteten. Har testat att ex. silikonera fast träklossar mot stenvägg och sen försökt vålda eller trycka bort dem med viktbelastning. Är det rätt sorts silikon så kommer närmast murbruket ur väggen att börja spricka innan silikonet släpper....
 
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
kinshasa kinshasa skrev:
Vad gäller silikonets hållbarhet så är den MER än tillräcklig förutsatt att underlaget är lämpligt och produkten inte är sämsta kvaliteten. Har testat att ex. silikonera fast träklossar mot stenvägg och sen försökt vålda eller trycka bort dem med viktbelastning. Är det rätt sorts silikon så kommer närmast murbruket ur väggen att börja spricka innan silikonet släpper....
Plastmatta i det här fallet. Så det hade blivit trasig plassmatta då, eller trasig toalett som två gånger tidigare. Barnet väger numera 110 kilo nämligen och har inga muskler att hålla emot med när hen sätter sig. Att amn kan hålla i handtagen och sänka sig ner med armarna (som hen gör när hen sätter sig på en köksstol) har av någon anledning inte gått att lära sig.

Men den väggmonterade har faktiskt hållit än så länge.
 
En muggstol för limning med Silicon (mögelbehandlad) för våtrum har hos mig fungerat
alldeles utmärkt genom åren,
släpper muggen har du fuskat!
Gör om, köp en ny IFÖ "Design" för limning UTAN HÅL FÖR SKRUVAR!
Välj höjd för dagens "moderna" människa!
Byggmax är mitt bästa tips från början till slut!
Snabb leverans till tomtgräns för då mediokra 49:-
Lycka till!

Fel tråd i fel forum?
Mittåt!
 
E Estradören Kakeblom skrev:
En muggstol för limning med Silicon (mögelbehandlad) för våtrum har hos mig fungerat
alldeles utmärkt genom åren,
släpper muggen har du fuskat!
Gör om, köp en ny IFÖ "Design" för limning UTAN HÅL FÖR SKRUVAR!
Välj höjd för dagens "moderna" människa!
Byggmax är mitt bästa tips från början till slut!
Snabb leverans till tomtgräns för då mediokra 49:-
Lycka till!

Fel tråd i fel forum?
Mittåt!
 
T tank77 skrev:
Inga problem, en sträng med silikon runt om och det sitter som berget sedan!
Min har lostnat!!
 
Mikael_L
Min sitter fortfarande som berget såhär 7 år senare, med endast en sträng silicon.
 
Och jag var lat och limmade toalettstolen mot plastmattan. Efter några obalanserade nedsittningar släppte mattan från underlaget...
 
Mikael_L
Ja det där är lite intressant.
Jag har ju limmat min mot klinker, så jag är inte rädd att klinkret ska släppa från underlaget.

Men nu ska jag väl snart få klart toan på övervåningen, där det blir plastmatta, och då känner jag mig aningens orolig inför att limma med silicon precis av den anledning du nämner.
Jag kommer åtminstone rådfråga mattläggaren först, sen får jag väl se ...
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det där är lite intressant.
Jag har ju limmat min mot klinker, så jag är inte rädd att klinkret ska släppa från underlaget.

Men nu ska jag väl snart få klart toan på övervåningen, där det blir plastmatta, och då känner jag mig aningens orolig inför att limma med silicon precis av den anledning du nämner.
Jag kommer åtminstone rådfråga mattläggaren först, sen får jag väl se ...

På mattan limmar man inte, och det av skälet ovan..
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.