Har enplans-villa med GV i betong samt fristående garage med GV i betong. Kulvert emellan och garaget är inkopplat parallellt med villan och stryps in med Optiflow-ventiler. När huset är injusterat på VP med kurvlutning så är det fortfarande för varmt i garaget. Om jag stryper flödet ut i kulverten mer är jag rädd för 1. frysning 2. Flödet som VP kräver på varma sidan blir för lågt.

GV-fördelare är LK VKF både i hus och garage. Hur göra? Ska man in med en shunt i garaget för att lösa detta?
 
Den snygga lösningen är att shunta i huset för garaget, lämpligen så att husets retur ansluts som varma sidan på shunten. Då sänker du returen max till VP, håller lägsta möjliga temp i kulverten och kan ha önskad flöde i kulverten.
 
Tyvärr är det tråångt i tvättstugan där VP står, har svårt att se en shunt få plats där.
 
Vad är det för kulvert?
Vilket djup ligger den på?
Varför skulle flödet bli för lågt om du stryper till garaget? Har du fullproppat med termostater i resten av huset?

Du skulle väl kunna sätta en trådlös termostat i garaget och ett don i tvättstugan på en lämplig ventil.
 
Redigerat:
Är en Maxitherm, 2x28 +1x22+1x19?, ligger på 60-70 cm djup under hyttsten. Inga termostater någonstans.
 
Om cirkpumpen går konstant så får du alltid flöde i kulverten, oavsett om du stryper så rör sig vattnet.
Om slingorna i huset är utan termostatstyrning så blir ju inte flöden för lågt för pumpen.

Med don i tvättstugan menade jag en sånhär om du vill ha LK:
186762_4_812.jpg
 
Och om du ska ha plusgrader i garaget och det är vinter så har du iaf ett konstant värmebehov, och får således aldrig stillastående vatten i kulverten.

Så jag tror inte det är något problem.

Nu har jag skrivit lite granna här, hoppas att någon säger emot eller med, för att få lite fler åsikter/tankar till dig.
 
Mmm jag har sådana ställdon i huset men alla termostatvred i rummen är ställda max så dessa reglerar aldrig. Sen är kurvan i VP justerad så att dräglig rumstemp erhålls i huset. När det är som kallast ute, typ -25, så är det bra temp i garage, runt 15-16 grader, men vid varmare utetemp så stiger innetempen i garaget till 20-21grader. Det är som att karakteristiken för garaget är annorlunda och hade krävt en egen kurva.
 
Har haft en ide om att lägga in en volymtank också, men pga platsbrist måste ju en sådan ställas i garaget. I så fall hade jag tänk koppla in garaget via shunt/egen CP till denna tank så att tanken agerar volymtank till huset men "arbetstank" åt garaget. Vet inte om det är görbart eller bara dumt men färre starter är alltid önskvärt.

Bifogad bild över koppling idag:
vvs.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fundering med tank:
vvs_tank.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej 20-21grader kanske är lite väl häftigt för garage men tror inte det är något problem om du skulle justera flödet på ventilen men som vanligt ta lite åt gången och ha tålamod.
 
Glykol (eller motsvarande medel godkänt av VP-tillverkaren) i slingan löser frysproblemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.