Hej!

Har renoverat tvättstugn och behöver hjälp med belysning. Trodde att det skulle vara lätt att välja lampor, men ack vad jag bedrog mig.

Vi har betongbjälklag och vill inte sänka taket iom att tvättstugan är i källaren och det då blir för lågt till tak.

Tvättstugan kommer även användas som relax, så vi vill gärna kunna få lite mjukare belysning.

Vill gärna ha en bra allmänbelysning som går att dimma. Någon som kan komma med rekommendationer?

Över strykbräda och arbetsbänk/diskho skulle vi vilja ha bra arbetsljus. Några rekommendationer på det (frugan är inte intresserad av lysrör)?
 
Till min tvättstuga valde jag ett skensystem (som bl.a. finns att köpa på clas olsson). På detta skensystem kan man sätta spottar (eller pendlar om man hellre vill det).

Man kan även dra skenorna i vinklar och lägga till valfritt antal spottar. I mitt fall drog jag skenorna i taket längs med alla väggar. Sedan har jag placerat spottarna så att jag får bra arbetsbelysning över arbetsbänken samt riktat de andra mot diverse ställen som jag vill belysa.

Jag kör dimbara LED (GU10) i armaturerna.

Det finns säkert många andra lösningar, men ovanstående fungerar bra för mig.

Edit:
Här är länken till skenan på clasolsson:
http://www.clasohlson.com/se/Tracklight-belysningssystem/Pr364290000
Skensystem finns dock i en mängd olika varianter och utföranden på marknaden, om nu inte just denna skulle falla i smaken.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.