Hej!

Tog nyligen in en offert för läggning av marksten och kantsten på vår infart.

Allt underarbete är klart, så vad som skulle göras var att lägga sand/stenmjölet som ska vara
under stenarna (plus transport), lägga sten och kantsten samt slutligen sättsand.
Infartens storlek är 125kvm. Kantsten på ca 50 meter.

Offerten hamnade på 105 000 inklusive moms för allt.

Jag tycker ändå att det låter lite i överkant då som sagt allt underarbete är klart. Vi kikade för ett par veckor sedan vad materialet skulle kosta om vi köpte det hos Hornbach och det skulle hamna på totalt 35 000kr för marksten, kantsten och transport. Tanken var att göra det själv, vilket jag nu anser skule spara oss en hel massa pengar (som man istället får lägga på alvedon för ryggen :D)

Tyvärr var inte offerten specificerad så jag vet inte hur den är räknad, men det är kanske helt normalt pris?

Ni som har erfarenhet, vad anser ni om priset?

Ha en skön sommar! :cool:
Per
 
105 000 kronor minus 35000 kronor material (troligen ännu mindre då hantverkarna köper in materialet billigare än du som privatperson kan göra) innebär 70 000 kronor till arbetskostnaden.
Om man räknar högt, 500 kr timmen inkl moms får du alltså 140 timmars arbete för dina 70 000 kronor.

3,5 veckas arbete tänkte någon gå och knacka sten på din uppfart, eller nästan två veckor om de är två personer. Låter väldigt mycket skulle jag säga om allt är förberett.
Ta in fler offerter eller hyr in dem per löpande timme istället.
Får man inte ROT-avdrag för stensättning förresten?
 
Hej Raskus

Tack för svaret!

För att få ROT-avdrag så måste arbetet hänga ihop med fastigheten. Jag ringde skattemyndigheterna och och hävdade att jag var tvungen att återställa infarten efter den dränering som vi gjorde hösten 2009. De sa då att återställningen måste ske inom 6 månader efter det att dräneringen gjorts för att det ska godkännas för ROT-avdrag, så det var inget att hämta där...

Hälsningar
Per
 
Jag har väldigt svårt att svara på vad som är rimligt eller ej men har själv en offert (som vi accepterat) på bland annat stenläggning att jämföra med. Vi ska lägga 90 kvm skiffer och sten och arbete går på 116.000 kr+ hårdfog för 10.000 kr att hårdgöra yta och lägga förstärkning ingår inte i detta pris... så din offert låter bättre än vå :/
 
Eftersom stenläggning numera är oerhört populärt han braschen också anpassat sig och tar ordentligt betalt. Är underarbetet klart kan du spara mycket pengar på att ta tjänstledigt eller semester under en eller två veckor och göra arbetet själv.

Du kanske själv ska testa att lägga 10 kvm och därefter besluta om du kan fortsätta själv eller ta hjälp? Då har du fått en upffattning om hur mycket tid det tar och hur jobbigt det är.

Det kräver dock att man kan leva med träningsvärk ett tag efteråt.....

/Krister
 
Enligt min mening så kan vilken människa som helst lägga sten. Det är förberedelserna som är det jobbiga och "svåra". Gräva ur, hårdgöra, väga av tex. Att lägga stenen och se hur det växer fram är en fin känsla som alla borde få uppleva någon gång i sitt liv.
 
  • Gilla
gasolgrill och 1 till
  • Laddar…
Du får inget ROT-avdrag på stenläggning, bara på återställning samt reperation av befintlig stenläggning.

Kostnad 105000:-
Marksten 35 000:-

Jag som anläggare har 330 kr exlusive moms i timmen, 400 med moms (BILLIGT i jämnförelse med andra hantverkare).

125 kvm tar ca 4-6 dagar att lägga för 2 man, det som tar tid är underarbetet och det är ju redan gjort.

6 dagar, 6400 kr/dag = 38400 kr

38400+35000= 73400 :-

Så ja, lite dyrt är det verkligen.
 
Hej. Lånar tråden lite.

Jag har tagit in en offert från ett företag för att lägga sten (har redan köpt stenen) på min tomt. Sammanlagt är det ca 70m2 med en gång, öppen yta och runt en rabatt. Jag har fått in en offert på jobbet på 38.500:- inklusive moms på hela jobbet. Är det en bra deal? det som ingår i jobbet är att gräva ur ca 10 m3 jord, transportera till tippen, fylla på bärlager, stenmjöl och lägga stenen.
 
Omöjligt att svara på! Beror ju på förutsättningarna, ex storlek plattor?, mycket sågning? lätt/svårt komma åt vid grävning eller klarar en kranbil jobbet? osv. En STOR firma tar väl cirkus 1500kr/m2 inkl allt, så då är ju detta billigt. Har du kollat referensjobb på firman eller är det en "görallatänkbarajobbsomduvillhautfört".
Viktigt med referenser!
 
BeGe skrev:
Omöjligt att svara på! Beror ju på förutsättningarna, ex storlek plattor?, mycket sågning? lätt/svårt komma åt vid grävning eller klarar en kranbil jobbet? osv. En STOR firma tar väl cirkus 1500kr/m2 inkl allt, så då är ju detta billigt. Har du kollat referensjobb på firman eller är det en "görallatänkbarajobbsomduvillhautfört".
Viktigt med referenser!

Dom har lagt sten på en tomt i närheten. Vart bra som fan. Mkt mer komplicerad läggning än det vi vill ha dock. Vi kommer köra standardplattor på 210x140x50 struktur heter dom. Alla vinklar är räta så tror inte det blir mycket sågning. Så det priset är gabska bra då verkar det som med andra ord
 
Viktigt vid arbetet: körbara plattor tjocklek minst 7cm, avjämningslagret max 5cm tjockt, detta för att undvika sättningar, lycka till :)
 
men ingen bil ska köra på plattorna, utan det är en uteplats
 
Då blir det fullt tillräckligt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.