Vad ska man köpa för slagborrmaskin? har haft en B&D som jag kört slut på, vill ha bättre kvalite denna gång. Har tittat lite på bosch (blå) GSB 18-2RE 1995kr, DW modell på Jula för 1895kr, Metabo SBE 705 1695kr

Vilken är bäst?
Eller finns det bättre i samma prisklass?
Tipps om bra sidor på nätet med vettiga priser tas tacksamt emot?
 
Uppriktigt sagt har jag aldrig förstått vad slagborrmaskiner skall vara bra till. Om man skall borra i betong, sten, tegel osv, så är det borrhammare som gäller. Även om man bara hade tänkt sätta i en plugg eller liknande. Det enda jag använder min slagborrmaskin till är att blanda små satser betong och liknande. (köpte den innan jag visste bättre)

Vad hade du tänkt använda den till?

Edit:
Kanske kan den här vara något?
http://www.drift-underhall.se/ShowArticle.asp?ID=1417
 
till att bora med ;D oftast i trä. men om jag behöver borra i betong så har jag möjligheten. Till större jobb i betong tar jag Hiltin men den bor tyvärr inte i mitt hus :'(
 
ByggaNytt skrev:
Köp en riktig borrhammare, den kan du ha till allt:

ex:
[länk]
Nja, borrhammare passar inte till allt. Den är för lågvarvig, oftast < 1000rpm. Skall man borra med den i stativ och mindre dimensioner så behövs mer varv >2000 och då blir det en vanlig (slag)borrmaskin. Att använda en borrhammare till trä och metall är mer en nödlösning än en funktion som hammaren är till för.

Om borrhammaren inte redan kommer med en ersättningschuck istället för SDS+ så är det extrachuck i SDS+ som gäller och då blir det inte bra i trä och metall. Chucken sitter inte stumt då den löper fritt i SDS spåren även om slag stängs av.

Slagborrmaskin är mycket bra till tegel eller mjukare material eftersom borrhammaren är för våldsam. Borrhammare är mer ett komplement till slagborr.

// Edit
Tänk på med bara en borrhammare så kan du inte använda vanliga slagborrar som är billigare än SDS borrar. Försöker du använda en extrachuck och en slagborr så ryker chucken. Den är inte gjord för att hamras med...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.