Hej,

Jag har fått produktionskalkyl från Trivselhus på A:020 (se bifogad pdf). Har någon annan fått kalkyl på samma hus (kataloghuset) och kan dela med information om den produktionskalkylen?

/Peter
 
Det är en kalkyl från Myresjöhus bifogad, inte Trivselhus?
 
Byggkostnaden är på 3,91Mkr (exkl tomt och andra icke byggrelaterade kostnader)... =>

22,352 kr/m2 om jag räknar på boyta (175 m2)
17,861 kr/m2 om jag räknar på boyta + ihopbyggt garage (175+44)

Hur ska jag egentligen räkna på detta för att kunna jämföra? Garagedelen måste ju ligga i lägre m2 pris då det inte har samma standarder.
 
P
De kalkyler som du fått verkar något optimistiska. De omfattar bostadshus+garage men ingen trädgård, garageuppfart altan o.s.v. Räkna med minst 150K. Kostnaden varierar kraftigt beroende på hur tomt ser ut och vilka krav som ni har på er trädgård.
 
Hej Phälle,

Detta är jag medveten om. Vad jag tycker är att själva byggkostnaden är väldigt hög jämfört vad som andra trådar indikerar.

/Peter
 
P
Tyvärr är det nog så att många påstådda låga byggkostnader i forumet inte riktigt klarar en kritisk granskning. Många vill framstå som "duktiga", få vill berätta att deras kalkyl inte höll. Ingen vill erkänna att byggnadskostnaderna översteg kalkylen med 30% även om det snarare är regel än undantag.
 
Ofta tror jag det är tillval som görs efter inledande kalkylen, samt oförutsedda tomtförutsättningar som gör att det inte håller. Vår produktionskalkyl från Trivselhus höll enligt specifikation, betalade sista fakturan igår. Men vi var också medvetna om vad som inte var med. Aktivt väljer man ju ofta till saker i kök, spotlights och diverse EL etc.

Detta blir snabbt mycket stora summor. Man bör be säljaren lägga in en post och uppskattning av tillvalen man tänkt sig i tidigt skede så klarar man sig bättre. Tomten bör man också göra någon uppskattning på tidigt. Efter man byggt klart så är det som någon skrev altan, gräs, häck, målning o.s.v. som också kostar massor med pengar.

Det beror mycket på hur man räknar om kalkylen höll eller inte beroende på vad man inkluderar. Det viktiga är att vara medveten om det som inte är med i kalkylen som man sannolikt kommer vilja ha.
 
Ser ingen summa på markarbeten. Det blir alltid en kostnad där. Myresjöhus säljare på vissa ställen kör ibland en schablon på 40.000 för markarbeten, men behövs sprängning , pålning så är du uppe i 150-200.000, kanske mer. Om man tar in offerter från flera firmor är det intressant att jämföra dem punkt för punkt. Hos vissa fattas poster helt, andra har tagit till i underkant, och andra har en realistisk kostnadsuppskattning. Så var det för oss.
 
P
En rimlig definition på produktionskostnad för en konsument är samma färdigställandegrad som då man köper ett begagnat hus. Det kriteriet klarar inte någon av hustillverkarna. Skattningen av de olika posterna i produktionskalkylen klarar husleverantörerna ganska bra. Kan det möjligtvis beror på att det får juridiska konsekvenser om kalkylen överskrids med mer än 15%? Problemet med de kalkyler som hustillverkarna lämnar är, precis som du säger, det de utelämnar ur kalkylen. För detta har de inget juridiskt ansvar. Kanske är det dags för en ny standard kring kostnadskalkyler? En som anpassats efter vad konsumenten uppfattar som färdigställt? En som är juridiskt bindande för den som gör kalkylen?
 
Tre frågor:
Ingår VA i tomtpriset?
Var ligger byggel och byggvatten? Brukar ligga på "övrig byggherrekostnad" som i kalkylen är noll.
Är kostnad för KA verifierat? Låter billigt med tanke på nya PBL.
 
Redigerat:
DrBosa skrev:
Tre frågor:
Ingår VA i tomtpriset?
Var ligger byggel och byggvatten? Brukar ligga på "övrig byggherrekostnad" som i kalkylen är noll.
Är kostnad för KA verifierat? Låter billigt med tanke på nya PBL.
- VA ingår i tomtpriset
- Vet inte om byggel och byggvatten har räknats in
- Har inte verifierat kostnaden för KA
 
tronen skrev:
- VA ingår i tomtpriset
- Vet inte om byggel och byggvatten har räknats in
- Har inte verifierat kostnaden för KA
Ok, för byggel och byggvatten är på vår Trivselhuskalkyl 22000kr. KA kan (enligt schablon) kosta 1-2% av huspriset.

Edit: ser förresten nu att du har 20k som Övriga byggkostnader, kanske där byggelen ligger.
 
Redigerat:
tycker den verkar ganska nära sanningen, trivsel hus är dyra hus men det beror ju helt på vad du ska ha i det... helt standard eller flashigt värre? Är det nyckeln i handen eller har jag missat nått?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.