Läste en annan tråd där det var lite snack om kvitton och försäkringar osv. om man låter kompisar göra el, vvs osv. i huset. Hur fungerar det för mig som hatar att använda kontokortet så fort jag ska köpa något? Jag tar hellre ut 5000 på bankomaten och går in i affären och gör mina inköp. Hur ska jag kunna påvisa alla värdehöjande saker som jag har gjort med huset om skrivbordet där kvittona ligger i brinner upp samtidigt som huset tar eld?
Den som köper allt på kontokortet kan ju i viss mån bevisa en del inköp via sitt kortföretag iaf. För inte ringer man skatteverket och berättar så fort man gjort en värdeförbättring på huset:)
 
Skanna in dina kvitton och lagra dem i en molntjänst. Kopiera kvittona och förvara kopiorna någon annan stans än i huset.
 
Man bör göra som med andra saker man är rädd om, dvs bankfack, förvara på annan plats, eget brandsäkert skåp.

Har själv lite USB-minnen med bilder liggandes dels hos min mor samt hos min syster.
 
Ska nog börja kika på lite lösningar. En oroande sak som jag dock märkt är att vissa cd-skivor med bilder som är bortåt 15 år inte fungerar längre. Man funderar lite oroligt på vilken typ av medium man bör välja, både för dokument och bilder som man vill lagra digitalt.
 
Det allra bästa och säkraste lagringsmediumet som finns är kassett band.

Sent from my MB860 using Byggahus
 
pozz2 skrev:
Det allra bästa och säkraste lagringsmediumet som finns är kassett band.

Sent from my MB860 using Byggahus
runsten och grottmålningar håller längre! ;)

Annars kan man ju alltid kopiera kvittona och förvara dem hos nån släkting eller på jobbet.
 
pozz2 skrev:
Det allra bästa och säkraste lagringsmediumet som finns är kassett band.

Sent from my MB860 using Byggahus
För kvitton skulle jag säga papperskopia är bättre. Kassettband är beroende av en spelare och dessa blir omoderna. Det är också ganska dyr utrustning som krävs. Kravet att förvara i bankfack eller hos släkting kommer man aldrig undan. Kvitton på huset är ju också en hanterbar mängd papper.
 
pozz2 skrev:
Det allra bästa och säkraste lagringsmediumet som finns är kassett band.

Sent from my MB860 using Byggahus
Du skojar, hoppas jag. Kassettband håller 10 år, max.
 
Molntjänster hos ett stort företag till exempel Microsoft är nog rätt så säkert, även om dom inte finns för evigt så lär man få ett besked innan dom stängs ner så att man hinner hitta andra lösningar. Alternativet analog kamera som dokumentation är ju rätt åldersbeständigt men då ska ju bilderna förvaras utanför hemmet i händelse av brand.
 
mycke_nu skrev:
Du skojar, hoppas jag. Kassettband håller 10 år, max.
MAGNET-band, kanske. Men aldrig kassett. Vet man om man haft en c64 :)
 
HP's LTO-system håller i upp till 30 år. Dock kanske lite dyrt och krångligt för privatpersoner. :)

Papperskopior är bra ifall det handlar om mindre data, är det mer så får man nöja sig med att lagra digitalt.

Och då knäckfrågan; hur lagrar man data digitalt? :D CD/DVD/BluRay-skivor ruttnar efter ett par år och USB-minnen brukar spontandö då och då. Så inget av dom är lösningen.
Band fungerar riktigt bra för kortare lagringstid (15 år), men det finns risk att man glömt av hur man gör när det är dags att läsa tillbaka. Väljer man ett billigare band-system kan det till och med vara så illa att det inte finns några bandstationer att köpa efter 15 år.
Mekaniska diskar som inte är inkopplade är förhållandevis stabila, men det kan räcka att dom åker i golvet en gång så är dom skrot sen.
SSD-diskar är en helt ny teknik som sägs hålla jättebra. Troligtvis kommer många av diskarna också att göra det. Billigare märken har redan nu börjat gå sönder i parti och minut.
Molntjänster kräver ett speciellt omnämnande. Microsofts Azure hade ett totalhaveri för någon vecka sedan. Loopia råkar tappa bort kunddata någon gång per år. När Tieto råkade trycka på fel knappar för ett halvår sedan så stannade halva Sverige. Molntjänster har ganska mycket att önska.

Så, vad skulle jag rekommendera? För företag, band. Det har en startkostnad på några tusenlappar, men det tål ganska mycket stryk. För privatpersoner, tre mekaniska hårddiskar. Ta tre likadana kopior, en som ligger hemma, en som ligger i bankvalv och en som ligger hos någon kompis som bor lagom långt bort.
 
Några CD-skivor hade problemet att dom förföll alldeles för snabbt, men existerar det problemet ens idag med CD-skivorna och ännu mindre DVD/Blueray?
 
Kattvovven skrev:
Några CD-skivor hade problemet att dom förföll alldeles för snabbt, men existerar det problemet ens idag med CD-skivorna och ännu mindre DVD/Blueray?
Jodå, Skivor är nästan alltid gjorda av nedbrytbar plast och limmet som håller ihop dom har en ovana att släppa efter något år, även på moderna skivor.
 
Skanna in kvitton eller fota maila till din Gmail som är gratis, skapa en mapp som heter huset och spara allt där.... Smärtfritt sorterat och sökbart :).... Lycka till så gör jag

Sent from my GT-I9210 using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.