Hej!

Jag har beslutat mig för att skaffa en Boxer. Men jag vet inte om jag ska köpa en med hårddisk eller vänta och skaffa en DVD med hårddisk i stället. Vad finns det för för/nackdelar med att ha hårddisken i boxern eller DVDn?

//Mattias ::)
 
Glömde nämna att jag bor på landet så glöm allt vad gäller kabeltv osv. Det är en hederlig antenn på taket som kommer ta emot signalen.

Sen vill jag vill inte måla in mig i ett hörn där man bara kan titta på det som man spelar in.
Någon som vet hur svårt det är att byta en hårddisk i dessa prylar? För de lär ju inte hålla hur länge som helst...
 
(Vad var det som gjorde att du bestämde dig för marksänt och inte parabol?)

En DVD med HD ger ju samma problem som en HD i boxerboxen; du behöver två tuners i vilket fall som helst för att kunna spela in ett prog och se ett annat.
 
Tänk på att alla DVDinspelare idag, oavsett om de har hårddisk eller inte, har analog tvmottagare. Om bara något år så kommer du alltså att bli tvungen att koppla den via en digitalbox ändå för att kunna spela in iom den analoga nedsläckningen. Jag stod inför samma problem som du och jag valde en digitalbox med hårddisk.

Det finns enstaka digitalboxar idag med hårddisk och dubbla mottagare.
 
Cohiba skrev:
...

Det finns enstaka digitalboxar idag med hårddisk och dubbla mottagare.
Gör det? Vilka då? Vart då?
 
Force7 serien, http://www.force.tv/ har 2 tuners och inbyggd hårddisk. Problemet är att den inte finns för boxer (än) och att Canal Digital inte godkänt den vilket gör att du inte kan köpa den till subventionerat pris.

Ett minus med 7-serien är dock att den bara har TosLink för digitalt ljud.
 
Det finns en Topfieldbox med dubbla tuners som går att använda till Boxer. Vet inte vad den heter tyvärr.
 
Klippt lite från ett inlägg i ett annat forum:


"OK, jag har en Topfield TF5000PVRt som jag använder till Boxer. Köpte den från Tyskland (www.elektronikwelt.net som kan rekommenderas). Jag har haft den ett tag nu och den fungerar perfekt med Boxer.

Med en CA-modul för Viaccess (medföljer inte utan måste köpas separat) fungerar Boxer-mottagning perfekt, med det enda undantaget att kortet bara kan avkoda en tuner i taget. Det innebär att om den ena tunern är inställd på en krypterad kanal (alla utom SVT-kanalerna och TV4) kan den andra tunern bara ta emot gratiskanalerna.

Man kan alltså inte titta på t ex kanal 5 och samtidigt spela in någonting från TV3. Det märker man enklast om man ställer in en krypterad kanal och sedan tar fram en bild-i-bild på en annan krypterad kanal. Den senare blir då bara svart.

För att kunna avkoda Boxer-betalkanaler på båda mottagarna behöver man alltså en Viaccessmodul till och ett extra Boxer-kort. Inga problem iofs eftersom Topfield-boxen har två kortplatser.

Att den inte är godkänd av Boxer betyder BARA att man inte kan köpa den subventionerad tillsammans med abonnemang. Boxer sprider en massa strunt om att "de svenska kraven är högre" och att man därför måste ha godkända mottagare men det är bara typiskt monopolistbeteende och inget att bry sig om. DVB-T och Viaccess är standarder och Boxer skulle aldrig kunna få någon att tillverka digitalboxar som inte fungerar med dessa standarder."



Sen finns en multibox, Vet inte mycket om denna, men kanske... http://www.multibox.se/ ???
 
I det läget skulle jag välja en digitalbox med inbyggd hårddisk.


Om du har hårddisken i en DVD så måste ju signalen först mpeg-avkodas, omvandlas till analigt, över till DVD'n och sedan till digital igen, kodas till mpeg igen, och lagras på hårddisken. Onödigt och klar risk för kvalitetsförlust eller onödigt diskplatsnyttjande. Om hårddisken sitter i digitalboxen så blir det 'bandade' identiskt med direktsänt. Om du skaffar en dvd med hårddisk, kolla att den har RGB-ingång för inspelningen, eller åtminstone i värsta fall s-video-ingång, annars blir den inspelade bilden klart sämre än den direktsända åtminstone på SVT. Suddkanaler såsom TV3 kanske det inte märks så bra på däremot :)


Personligen skulle jag nog snegla på dreambox som verkar vara på gång med en marksänd variant av deras boxar. Deras billigare modell har ingen inbyggd hårddisk men man kopplar den enkelt till datorn via vanligt nätverk och kan lagra tv-program på datorns hårddisk. I datorn går det dessutom att bränna dvd-skivor med tv-program, helt utan någon kvalitetsförlust nån stans. Utan datorn igång/ansluten till dreamboxen så kan man titta direkt på tvprogram. Jag är lite osäker på hur det ligger till med att titta på ett program och spela in ett annat, men jag tror att dreamboxen klarar det om båda programmen ligger på samma 'kanal' (marksänd digitaltv är idag fördelad på fyra kanaler).

Om man vill kan man ju stoppa i ett DVB-kort i sin dator istället/också, för att titta och spela in program där. Problemet med mer än en mottagare är att man får flytta runt avkodningskortet eller trolla på annat vis med det.

Glöm inte bort att man faktiskt kan få SVT även via parabol, och TV4 har hittils inte sagt något om att sluta sända analogt.

Jag tror dessutom priserna på boxar som bara klarar okodade kanaler kommer att rasa. Ett tips för den som vill ha en företagsidé är att köpa in en av varje av de mottagare för okodad dvb-t som säljs utomlands, prova vilka som fungerar bra i sverige, och börja sälja dem. I england kostar de väl hälften eller mindre av vad de kostar här, så i början borde man kunna göra en rejäl hacka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.