Hej,

Tänkte måla om husgrunden med silikatfärg i sommar. Men jag har dock fått reda på att silikatfärg inte kan användas i alla fall.

Så frågan är vad som vilka typer av färger som man kan måla över med silikatfärg. I mitt fall skedde den tidigare ommålningen med Beckers sockelfärg. Länk.
 
Jag har fått höra att man klan måla silikatfärg på latex (vilket du verkar ha idag), men att vitsen med siliktafärgen missas. Den skall ju förena sig kemiskt med putsen på sockeln. Men nu är den ytan redan övermålad med sockelfärgen.
 
Vet att silikat kan målas på silikatfärg, kalkfärg, kalkcementfärg. Skulle fortsätta med samma färgsort som redan sitter på - säkraste kortet :)
gaia
 
Tack för tipsen.

Dock så är problemet att jag målade muren förra året och redan nu så har färgen börjat att släppa längst ned. Då misstänkte jag att det var ett fuktproblem, att fukt trycker på underifrån (eftersom det är en husfasad så kan det knappast komma inifrån).

Vad göra? Att måla igen med samma färg känns lite meningslöst. Och att måla "hålen" med silikat känns inte heller som någon bra idé
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.