Hej !

Jag har köpt ett gammalt hus, förmodligen 1850-tal
huset har renoverats väldigt varsamt, bla har jag kvar
gamla enkelfönster med ett extra innerfönster som
hängs in på hösten/vintern. har tänkt o lägga in
fönstervadd, Var köper jag det ??
sen lurar jag på att sätta dit en liten fin tätningslist av
gummi, sådan som häftas dit!
för att undvika kondens och för att få bästa isoleringseffekt, sätter jag tätningslist både på ytter o innerfönstret eller bara på något av dem??

 
Nej, nej, isolera bara de invändiga fönstrena!
Ytterglasen måste få "andas" och får inte täppas till för mycket.

Risken finns även att det blir för tätt med plastlisterna samt att de inte är tillräckligt flexibla för de äldre fönsterramarna. De flesta byggnadsvårdbutiker säljer gamla hederliga ull-lister som du nitar dit.
 
Kul, grattis till köpet och grattis till att de gamla fina fönstren finns kvar!

Vi är i liknande situation, har precis köpte ett hus 50 år äldre än ditt, men fönstren är nog jämngamla med dina. Vi satte in ytterfönstren för ett par veckor sedan, och faktiskt - det är riktigt varmt och skönt. Drar inte ett dugg (än i alla fall...).

Jag tyckte det var ganska svårt att hitta någon instruktion om hus man egentligen ska göra, så vi löste det hela med lika delar Gysingekatalogens del om fönster och sunt förnuft(?).

Så här gjorde vi (lite förenklat, i själva verket velade vi lite fram och tillbaka och gjorde om vissa moment flera gånger eftersom vi var ovana ;D) Steg 2 och 3 var bara för att fönstren inte riktigt var i ordning, de försvinner nästa år. Och det verkar funka i alla fall, hoppas ingen har några invändningar:

1. Fönsterputs av inner- och ytterfönster. Städning av fönsterbänk. Detta moment var tråkigast och tog längst tid, men måste ju göras i alla fall. Lika bra att passa på.

(2. Kontroll av anslagslister/anslagsbräda. I vårt hus fanns det på de flesta fönster, men inte riktigt alla. Det är alltså brädor/trälister som sitter så att innerfönstren, när de är i, vilar mot brädans/listens kant. En liten höjdskillnad alltså. Svårt att förklara här, enklast att kolla i Gysingekatalogen, där syns det väldigt bra. De är bra att ha, för man fäster tätningslisterna mot dem. Om du inte har något liknande kan jag försöka förklara lite noggrannare hur vi gjorde när vi satte upp extra lister, det var inte svårt.

3. I med tätningslister där det saknades. Precis som Ceja säger bara på innerfönstren, och vi satte dem då på själva de lösa fönstren, så att listerna kläms ihop mellan innanfönstret och anslagslistens kant (se åter igen Gysinge). Fast vi köpte gummilister. De lister som redan satt på några av ytterfönstren rev vi bort. )

4. I med fönstervadden, den köptes i lokala färgaffären, men fanns även på konsum. Inte alltför svårt att hitta alltså. Vadden klipps till i lagom längd och vadden (med pappret kvar i!) och rullas till en rulle. Denna läggs på fönsterbänken så att den fyller upp. Dekoreras lämpligen med eterneller, kottar, nypon, tomtar eller annat snyggt efter smak.

5. I med innerfönstren. Fixera med skruvarna som hör till.

6. Klistra igen skarvarna med klisterremsor (finns antagligen där du hittade fönstervadden).

Oj, det blev många steg, men nu när listerna är på plats kommer det inte att ta så lång tid nästa år. Och det blev kanonsnyggt!

Passa sen på att notera vilken jättestor luftvolym du får mellan fönstren! Är fönstren bra blir det varmt och gott. Själva tätningen står väl framför allt gummilisterna och delvis klisterremsorna för. Vadden tätar kanske en aning, men jag tror att den framför allt ska suga upp ev fukt, plus vara snygg.  

 
Hej Ceja o Sara_B

Tack för hjälpen, har varit o tittat på Gysinges hemsida,
tror det får bli 'fina' gummilister på innerfönstren (o inga på ytterfönstren) tycker att ullgarnet ser lite för ålderdomligt ut :)
 
  • Gilla
Barrolsson
  • Laddar…
Jag måste säg att gysinges tätningslist (av lin tror jag) är kanonbra. Vi har haft problem med imma mellan ytter och innerfönster men det minska avsevärt när vi bytade alla gummi tätningingslister mot gysinges. Gysinges har en förmåga att vidgas/minskas i samband med väder omslag. Det är ju ett naturmaterial. Håller de bara så tycker jag det är en god investering. Tycker dock inte det funkar med fönsterremsor. Har element under och då torkar de och trillar av. Kanske någon har tips hur man löser det?
 
Kan man inte använda maskeringstejp i stället för fönsterremsor? Eller har jag gjort bort mig? :-/
 
Tja, maskeringstejp funkar bra hemma hos mig... Hoppas dock på att slippa det snart, ska renovera fönstrena vilket liv som helst nu   8)
 
Ja, det är faktiskt så att ulllisterna har en längre livstid än plast och silikon samt att de fungerar lite annorlunda. Jag har testat båda sorter på våra fönster och kommer inte att en fundera på plast igen.

Och visst fungerar maskeringstejp istället för fönsterremsor! Men jag skulle inte sätta dem på fönster som renoverats nyligen eftersom de kan ta med sig färgen när de tas bort och limmet i tejpen kan missfärga den färg som sitter kvar.

Men prova dig fram och låt oss veta hur det gick, allt är bra så länge det fungerar! :)
 
Och så var det ju då det där med tejp och nymålade ytor.

Tejpade precis källarfönstrena men känner att jag borde ta boytan också. Där är det emellertid nymålade f-brädor o dyl. Clas i insjön har ju lätt sittande tejp som borde passa bra. Men den är ju blå vilket syns lite väl mot den vita färgen. Gysinge ligger långt bort (är 08 ) och deras tejp verkar lite kladdig som ska fuktas i vatten. Något förslag på inköpsställe av vit fönstertejp?

Ja, jag ska renovera fönstrena så jag slipper tejpa... :p
 
I Stockholm har du ju Grönmarks järnaffär, Hudiksvallsgatan.
 
Seevers skrev:
Kan man inte använda maskeringstejp i stället för fönsterremsor? Eller har jag gjort bort mig? :-/

Jag var också inne på att tejpa istället för att sätta "vanliga" klisterremsor, men jag började i alla fall med att prova det senare. En fördel som jag upptäckte då var att det går ju att flytta runt de blöta remsorn som man vill, tills de sitter på rätt ställe, då trycker man till lite extra och låter torka. Och det funkar ju inte med tejp.

Tyckte inte det var så bökigt heller; mätte till längden på ett ungefär, klippte av, ner med hela remsan i en bunke vatten några ögonblick, lyft upp och dra av överflödigt vatten mellan två fingrar, fäst. Tar ju några sekunder bara, och det blev väldigt snyggt.

Det kanske skiljer lite beroende på var man bor, men som sagt, här fanns det både remsor och vadd både i färgaffären och på konsum.
 
Problemet med maskeringstejp är just som det skrivits ovan att det kan ta med sig färgen när man ska ta bort den samt det som vi upplevt som värst att klistret sitter kvar på karmen och bågen och är svårt att få bort.

Nu var våra fönster inte renoverade så vi har ändå skrapat bort färgen och då följde limmet med men annars är det svårt att få bort det varje år som innerfönstren ska plockas ur. Det blir jätteklibbigt, ungefär som flugpapper. Och det är inte alls roligt att hålla på med.
 
Har oxå gamla dubbelfönster i mitt badrum.

Så summa sumarum är alltså att täta med dessa ullister i både in och ytterfönster.
Har jag fattat rätt?

Förra vintern hade jag bomull emellan och maskeringstejp inne men det funkade inte jättebra tycker jag. Sedan är det inte snyggt med maskeringstejp heller.
 
Riwallen skrev:
Så summa sumarum är alltså att täta med dessa ullister i både in och ytterfönster.
Nej, som sagt: isolera bara de invändiga fönstrena!
Ytterglasen måste få "andas" för att det inte ska bli imma emellan så de får inte täppas till för mycket.
 
Tänkte damma av den här gamla tråden och hoppas på vettigt svar. För hur jag än läser så tycker jag ofta att man endast går igenom olika modeller för det här. Men om jag skall minska kallraset i vinter:
1. Börja med att täta innanfönster genom tätningslist av exempelvis ull.
2. Sätta in fönstervadd
3. Täta med fönsterremsa utanför innanfönster

Det är samtliga dessa parameter som ger bäst resultat väl?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.