Jag har precis fått bygglovet godkänt till ett 32m2 fristående uterum, med fönster runtom på tre fasader och skjutdörrar på den fjärde mot ett stort trädäck. Det kommer även att finnas bastu och SPA i anslutning..

Först tänkte jag bygga uterummet som en väderskyddad plats till trädäcket, huset skulle stå direkt på en del av däcket. Men nu planerar jag att göra huset mer ombonat, dubbel glas, 32mm kanalplast tak, samt isolerade väggar samt golv.

Val av golv ger mej stort bekymmer. Jag vill inte vara orolig när folk springer in med smutsiga skor eller blöta från bastun eller SPAn. jag vill också ha en skön trä känlsa från golvet.

Klinker tror jag inte går eftersom huset kommer att stå på berg med en höjdskillnad på 1,5 meter, så golvet måste bli gjutna plintar armerade i berget med träbalkar.

Lackade trägolv tror jag kommer bli problematisk.Jag planerar inte att värma huset på vintern, så fukt och temperatur skillnader kommer att ställa till problem. Laminat ger inte den rätta trä känslan, och parkett är nog för känsligt på flera sätt.

Jag tror jag har kommit på en lösning och undrar om ni tror det kommer att fungera. Jag gillar känslan av trätrall, men eftersom golvet kommer att vara isolerat det måste vara tätt uppifrån.

Om man lägger Sibirisk trätrall med 1-2mm springor och sedan tätar springorna med nåtmassa liknande vad man gör på båtar. Trät blir tätt ovanfrån mot isoleringen och får utrymme och röra på sej genom den flexibla nåtmassan.

Tacksam för synpunker på denna kanske ovanliga lösning.
 
Jag har ingen erfarenhet av dylika lösningar, men spontant låter det som att det skulle fungera.

Förväntar du dig större mängder vatten, eller ofta? Svärfar har ett cellplastisolerat uterum och på golvet ligger ett oljat homogent furugolv. Det springs in och ut en del från detta och golvet ser fortfarande fint ut, ett par år senare.
 
  • Gilla
Rottan
  • Laddar…
Hur mycket sväller/krymper trä egentligen under årstiderna? Det är ju under tak så det kommer inte utsattas för regn. Min trall har legat 5-6veckor provisoriskt fastskruvad inne i uterummet. Den känns nu kruttorr och det är rejäla springor mellan trallen som jag la kloss an från början. Min tanke är att skruva upp den och lägga tillbaka den kloss an på nytt för att få golvet tätt. Är det nån risk att trät sväller och bågnar?
Ska såsmåningom lacka eller måla trallen. Har en Trossbotten under där jag ska lägga i lite isolering också.
Har också funderat på att nåta. Behöver man nån bottning mellan springorna? Eller ska man lägga kloss an och fräsa upp ett v-format spår? Hur smalt kan man nåta? Om man målar golvet funkar det med latexfog istället? Känns billigare än nåtmassa.
 
Norrbottenstorpet,

jag tror du har helt rätt. Varför böka med nåtning när man istället kan lägga ett spontat golv från början. Det är ett fristående uterum så golvet behöver inte se ut som ett vardagsrum golv, så lite märken med tiden är inget att bekymra sej över. Bara det inte blir stora springor med temp/fukt svängningarna, men om man skruvar fast golvet i bjälklaget så borde det inte vara något problem. Även om det inte kommer några större mängder vatten, så tror jag det måste vara ett homogent golv. Limmade parkett golv finns det risk att de separerar efter lite spring från bastun och SPAt.

Sibcon säljer spontad lärk, men det går kanske lika bra med furu som är mycket billigare. Byggmax säljer spontad homogent furugov 27x158 för 179 kr/m2 vilket är riktigt billigt tror jag.

Para,

Jag har gått igenom precis samma sak som du men på plannerings stadiet, oisolerad trall golv till isolerat. Det är därför jag har tänkt trall och hur man kan göra golv av det istället för golv från början
 
Tar upp denna gamla tråd då jag står inför liknande tankar!
Har ett uterum med lärktrall och cellplast under. Tyvärr blir det smuts mellan springorna med småbarn :( så vi funderar på att nåta och ev slipa golvet. Kom du vidare i denna tanke eller gick du på annan lösning?
 
Är i samma tankar, hur har ni gjort?
Furu/Lärk/värmebehandlad furu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.