Har monterat in ett Marbodal Vollo vitt kök. Diskmaskinen ska vara integrerad och ha tre hopsatta lådluckor framtill så att allt ser symetriskt ut. Hur monterar man ihop tre lådfronter snyggt till en sammanhängande lucka?
Täcksidorna till köksön är standardbredd och kommer att behöva ha en skarv i mitten. Hur sågar man ett perfekt snitt så att skarven blir så bra som möjligt? Krauta kan ju såga men blir det snyggt?
Hjälpande synpunkter!
Alf
 
Hade ett liknande problem, men ev en fördel... Jag satte en tunn skiva på baksidan av luckorna och skruvade ihop allt, men i ditt fall kan en extra skiva betyda att diskmaskinen 'sticker ut' 3-4 mm utanför kringliggande lådor... I så fall skulle ja ge mig på att kexa, plugga eller domino:a ihop fronterna, långsida mot långsida. Räknar med att du kan fästa fronterna bra i diskmaskinsluckan, så du inte får brytningar när du öppnar luckan i ett handtag... Som sitter fast i lådfronten.

Kolla noga hur mycket mellanrum det är mellan lådfronterna på de riktiga lådorna. Använd nått mellanlägg som passar i springan när du monterar ihop dina fuskfronter, annars kommer det se olika ut i alla fall.

När det gäller dina täck/sido-skivor rekommenderar jag ngn form av list, beroende på material/färg. Det kan tex bli snyggt med en tunn aluminium list vid ek eller annat mörkt. Vid vitt kan en vit list eller en svart list bli bäst...

Ett synligt snitt blir just synligt, även om det är sågat på bästa sätt...
 
Tack för svar!
 
Mina föräldrar limmade bara på luckorna som de var på DM-fronten. Det gäller dock att använda rätt lim så att det håller.

En extra lucka lät dock ganksa bra, det torde dessutom kunna hjälpa till att sänka ljudnivån ytterligare? DM är väl oftast lite grundare, så det kanske finns plats?
 
Limma lät bra! Undrar vilket lim som fixar det. Måste kolla!
 
Om man limmar,,, hur gör man då när det är dags att byta diskmaskinen och köksluckorna inte längre finns att köpa?
 
Har fått se en lucka på köksutställning. Där fogade de ihop med fyra plugg per rad. Det blir nog att plugga och limma!
 
Menar ni att man fogar ihop med plugg utmed kortsidan av långsidorna på respektive front? Syns inte pluggarna, iom (det lilla) mellanrummet mellan lådfronterna?

Vi tänkte försöka använda plattjärn/plåtbleck som beslag för att hålla ihop fronterna. Problemet är dock att de då kommer ett par millimeter ut från DM-fronten, och för att kunna skruva fast dem i DM, tänkte vi använda någon liten distans i anslutning till skruvarna. Det känns inte helt hundra; platsen finns (DM är ju grundare än övriga skåp), men frågan är hur det ser ut? Någon som vet hur man brukar göra när man använder plattjärn/plåtbleck?
 
Att bara borra o banka in några plugg kommer inte att bli bra, delarna behöver kexas ihop. Skulle även sågat snittet 1grad snett.
Ska det bli riktigt bra så behövs bra verktyg, eg kexmaskin/domino och en sänksåg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.