Hej!

Jag och sambon funderar på att bygga eget hus, vi har en tomt på G men har inte bestämt själva huset än.

Har tittat en del på Smålandsvillan men har på senare tid blivit mer sugna på nåt eget.
Tanken är nåt liknande detta:

En fyrkantig "låda" typ 80+80kvm tvåplans, med garage, tvättsuga mm på nedre plan och kök, vardagsrum mm på övre plan.
Tanken är att till en början ha nedre plan som ett enda stort rum (förvaring/garage) och satsa på övervåningen först.
(Ungefär som tex smålandsvillan har oinredd övervåning, fast vi kör oinredd nedervåning ist)

Och istället för att börja bygga på övervåningen lite senare som i exemplet med smålandsvillan, smäller man upp innerväggar i "garaget" och gör nåt extra sovrum, toa/dusch mm.

Vi har både snickare, elektriker, VVS mm i familj/släkt samt är ganska kunniga själva så tanken är att göra en del själv och leja bort en del.

Frågan är om byggsättet ställer till med problem vid bygglov mm? Eller om det blir krångel på annat sätt.
Det borde ju gå bra kan jag tycka, då man bara vänder på det hela och börjar överst :)
 
Ja, det ställer till problem med bygglovet. Det kommer inte att uppfylla tillgänglighetskraven. Du måste ha WC/bad, kök och minst ett sovrum på bottenplanet. Det ska gå att bo och leva i huset även för den som sitter i rullstol.
 
J
jag hade satsat på smålandsvillan.
det tar på tok för lång tid att bygga själv.
tid som du kan göra roligare saker med.
 
jont skrev:
jag hade satsat på smålandsvillan.
det tar på tok för lång tid att bygga själv.
tid som du kan göra roligare saker med.
Hur menar du nu? Bygga själv är ju det roligaste man kan göra. I alla fall med kläderna på.
 
  • Gilla
helldisk och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.