Pepparkaka skrev:
Jag skulle nog säga tvärt om. Sedan vi flyttade till hus för 3 år sedan har jag inte använt borrhammaren. Enda stället en borrhammare behövs i ett normalt hus är i betongplattan (eller kanske i någon sten i trädgården).
Inte alla hus är frigolitbyggen på betongplatta... ;)
Jag har aldrig använt min borrhammare så mycket som sedan vi flyttade till hus.
 
nikasp
Tackar för alla svar, och tipset/varningent om Boschen. Kollegan vill absolut låna ut sin när jag nämnde det man jag är lite sugen att ha en hemma. Återkommer med vad det blev.
 
thomasx skrev:
Inte alla hus är frigolitbyggen på betongplatta... ;)
Jag har aldrig använt min borrhammare så mycket som sedan vi flyttade till hus.
Förvisso.... Men det är inte så många hus som är byggda i betong heller! "Stenhus" är ofta byggda i Leca, och då behövs knappast en borrhammare!
 
Jag köpte en sådan här för några år sedan:
http://www.jula.se/borrhammare-sds-1500-w-fbh-1500-001067

I sten har jag borrat hål på 14mm utan problem. En decimeter går på20-30 sekunder. Betongväggar har inte varit några problem alls. Jag har också använt den till att bila bort betong, puts och kakel.

Den rekommenderas inte om man skall använda den dagligen för den låter en hel del är och tung.
 
  • Gilla
hcb
  • Laddar…
Jag köpte en Bosch 2-24 DFR beg innan husköpet.
Lätt en av mina mest välinvesterade 1500:-
Har trähus, men betong/cementgolv i badrum och groventre, där har den fått jobba ~15h utan att klaga.
 
Jag har en Kina-hammare inköpt på Coop (300:) för flera år
sedan, en Kellen på ~1,5-2J med skev axel (från fabrik). Den har hållet ihop och gjort sitt jobb med glans, både i lägenhet och nu i hus. Håller fn på att försöka plågat livet ur den som cementblandare utan att lyckas...
Köp något billigt eller begagnat är mitt tips.
 
LilleNo skrev:
Jag har en Kina-hammare inköpt på Coop (300:) för flera år
sedan, en Kellen på ~1,5-2J med skev axel (från fabrik). Den har hållet ihop och gjort sitt jobb med glans, både i lägenhet och nu i hus. Håller fn på att försöka plågat livet ur den som cementblandare utan att lyckas...
Köp något billigt eller begagnat är mitt tips.
Nej nej.. han måste ha en proffs-maskin för flera tusen, du glömmer att han bort i en lägenhet och säkert har flera tavlor varje år som ska hängas upp i sina 5.5mm röd-pluggade hål :)

Jag hade ju trott att eftersom jag klarat mig med en 400:- maskin i 7-8 år, (med hus, och mååånga timmars bilande och borrande) så klarar sig vem som helst i en lägenhet sig med en 400:- maskin, men efter att ha läst en del kommentarer i tråden så verkar jag ha helt fel.. man måste tydligen ha en proffsmaskin.. :)
 
Redigerat:
Vi köpte en borrhammare för runt 600 tror jag på Jula (billigaste som fanns just då) och den är fantastisk...tuggar sig fram som om betonggrunden vore av smör..

Har man ett gammalt hus så kommer den kanske att behövas igen, men i de allra flesta lite nyare hus så kommer den inte att behövas..Håller med många här över, köp en billig rackare, så ofta borrar man inte!
 
nikasp
Haha, inga röda plugg här och snart är alla hål borrade. 16 bara till gardinstänger och varje hål en kamp :) Blir nåt billigt.
 
Daniel78 skrev:
men efter att ha läst en del kommentarer i tråden så verkar jag ha helt fel.. man måste tydligen ha en proffsmaskin..
Jag tycker det skulle vara väldigt intressant att få veta vilka inlägg du avser, kan du inte vara så vänlig och skriva det!?
 
Daniel78 skrev:
... men efter att ha läst en del kommentarer i tråden så verkar jag ha helt fel.. man måste tydligen ha en proffsmaskin..
Jag vet inte om du är ironisk, men för att vara i verktygsforumet är det väldigt många som föreslår en billig maskin.
 
Mitt inlägg är redigerat..
 
Daniel78 skrev:
Mitt inlägg är redigerat..
Ja, att du menade att vara ironisk var uppenbart. Men jag undrar fortfarande vilka inlägg du avser? För jag hittar inte ett enda som stämmer in på din beskrivning?





I
 
Det kanske mer är den allmänna andan här i verktygsavdelningen han ironiserar över och det kan jag förstå, samtidigt är det så förbaskat kul med riktiga (& fina) grejor....

Själv har jag sneglat ett otal ggr på dyrare & finare borrhammare tills när min Kinahammare väl lämnar in, man måste ju vara förberedd;)

(Det är ofta en stor diskrepans mellan vad man anser sig behöva och vad som faktiskt räcker till)
 
Redigerat:
Ja, det finns många verktygsfreak i forumet, och det är väl inget fel i det. I denna tråd har nästan idel lågprisalternativ föreslagits så när daniels inlägg med "kommentarer i tråden" dök upp blev jag nyfiken på vilka kommentarer han menar. För ärligt talat, jag hittar inte ett enda inlägg i tråden som ens antyder att man "måste ha proffsmaskiner": Om daniel har något "problem" med att många rekommenderar kvalitetsmaskiner, så var det en illa vald tråd att ironisera över det i ;)

Ja, det kan vara stor skillnad på vad man "anser sig behöva" och "vad som faktiskt räcker till". MEN, vad många inte tänker på när det gäller detta är saker som tillförlitlighet, enkelhelt osv. Jag köpte för en tid sedan en maskin på jula, efter ett par timmar pajade den och jag fick lägga halva dagen på att övertyga jula om att det var ett garantiärende och få en ny maskin. Även proffsmaskiner går sönder, men skillnaden är som regel två, dels mindre tjafs kring garantiärenden och framförallt felen kommer mindre frekvent. Enkelhet och precision är ett annat exempel som nämnts, om man plötsligt en dag ska borra 50 hål, kanske man orkar det med en proffsmaskin, och hålen hamnar exakt där dom ska istället för ungefär där dom ska.

Jag har en meec+ borrhammare och en metabo borrhammare. Skillnaden dem emellan är precis som jag beskriver ovan. Därtill hör att meecen är ca 1 år gammal och har redan gått sönder en gång. Metabon är 5 år, använd mer men har aldrig felat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.