nikasp
Efter att ha gråtit och svettats för att borra 2 st Ø5 mm hål i min nyproducerade lägenhet med kärnvapensäker betong så blir det en borrhammare. Detta istället för min gamla B&D slagborr som är värdelös, jag körde med ny borr. Betongen är grym, stenhård och helt annan densitet än jag är van vid.

Har precis köpt en blå Bosch skruvdragare med batteri men borrhammare får bli med sladd. Gör inget om det är Bosch ändå men inget måste. Tacksam för tips!
 
Ifall du bor i en lägenhet så hade jag köpt en sådan här:
http://www.harald-nyborg.se/p6842/power-super-mejsel-borrhammare

Jag har själv en sådan och jag har borrat upp till 16mm i både betong och natursten, och jag har dessutom spenderat många timmar (över 20-25 timmar effektiv tid) med att bila med den, ofta i timslånga pass (så pass långa att maskinen blir så varm att den börjar lukta bränt och inte går att röra vid, men den bara går och går ändå)

Jag är inne på min 2:a maskin för tillfället, den första gick åt pipan eftersom jag fuskade med att fetta in bilnings-mejseln så den gick i symbios med chucken efter ett par timmars non-stop bilande, men maskinellt så fungerade den 1:a maskinen hur bra som helst.
 
nikasp
Det var ingen dålig pjäs :) Hur är det med precisionen? Jag bor i lgh så det är bara småhål som ska tas upp, om jag inte ger mig på betongen på uteplatsen (ev. belysning och ögla att fästa hundkopplet i).
 
Ska du bara ta upp enstaka hål då och då så är 1000:- mer än du behöver lägga. Julas enklaste går väl på några hundra och gör jobbet.
 
nikasp
Jag tänkte kanske undvika de allra billigaste. Den dag det blir hus så kanske det blir mer använt.

Carl_Elvis skrev:
Ska du bara ta upp enstaka hål då och då så är 1000:- mer än du behöver lägga. Julas enklaste går väl på några hundra och gör jobbet.
 
Avråder dig från den första som länkats. Bara namnet Power Super Craft.... :D Den saknar Mega Best Turbo!
Nej men seriöst, var hos en kompis som hade en sådan fast från Jula, för det första så saknar den hastighetsreglage, känns som On / Off så det blir svårt att sikta rätt då hammarborren gärna vill spinna iväg, sen att ergonomin och allt annat är totalt värdelös kanske inte är så viktigt för några enstaka hål men den saknar slirrkoppling och det krossade sönder polarens glasögon när maskinen fastnade och vred sig rakt mot fejset, krossad arbetsglasögon av plast/plexi (!) och en riktig blåtira.

Köp en sådan istället:
http://www.jula.se/borrhammare-400-w-1-5-j-001018

Den duger för de hålen du ska göra och mer därtill eller kolla efter annonser, ibland dyker det upp fina maskiner till bra priser.
 
Om du vill ha en av bra kvalite, så satsa på en metabo. Men det kanske kan bli tufft med priset. Men det är klart värt att kolla. har själv en metabo multi, riktigt bra maskin

Sen köpte jag en jula meec+ 1500w när jag skulle ta ut 6m3 granit ur en källarvägg. Den funkade riktigt bra, svågern köpte en också, och en kompis till honom kom med en hilti för att visa var skåpet skulle stå. Hiltin måste dock ha gjort sitt, för julas meec+ borrade ungefär dubbelt så fort som hiltin ;)

Nej, för mindre hål i lägenheter tycker jag du ska undvika borrhammare i den storleksklass som den gula powercraften, och satsa på något mer i storlek som en normal borrmaskin, det blir bara onödigt stort och otympligt annars. Vill man ha en maskin för allmänt användande på lång sikt, brukar det löna sig att satsa på ett välrenommerat märke. Ska man ha den till bara ett enda jobb kan man som jag, satsa på ett lågprismärke och få ny på garantin när/om den går sönder. Och räcker den längre blir det bara bonus ;)
 
Eller denna om du inte vill ha Meec:
http://www.bauhaus.se/erh650va15a-borrhammare.html

Själv använder jag Hitachi DH22PG för de små hålen, brukar dyka upp på blocket/tradera till humana priser om du inte har bråttom.
http://www.hitachi-powertools.se/produkter.aspx?cat=1224&c=9481&pageslug=produkter-5924

Innan det hade jag en Bosch GBH 2-18 RE som gick sönder hela tiden, därefter en Makita HR1830F innan det blev Hitachi, den skulle jag rekommendera för den typen av arbete du ska göra, går att hitta för runt tusenlappen med lite tålamod.
 
Ingen risk, denna har slirrkoppling enligt specifikationen.
 
Min säkert 10 år gamla Parkside Borrhammare troligtvis inköpt på Lidl, är nog den enda maskin jag har kvar i bottensegmentet. Den studsar, bullrar, skakar men lik förbannat så gör den sitt jobb. Jag har väntat åratal på att få en anledning att skaffa en "bättre" maskin men det tillfället har inte dykt upp.

Jag säger inte att du ska vänta på nästa Lidl kampanj, men däremot så räcker in liten billig rackare åt dig.
 
Kontentan är typ...
Billig maskin är stor och högljud. Den har ofta ON/OFF reglage som inte går att smyga igång med.
Mellanprismaskin är mindre och smidigare, har som regel variabelt reglage.
Dyr maskin är precis som mellanpris maskinen, fast med garanterad reservdelskedja och ergonomi som ledord.Ofta kan man byta chuck och dubblera som borrmaskin med.

Jag röstar på Grön Bosch eller Meec+maskinen om det bara är hål under 13mm du ska ta upp.
 
nikasp skrev:
Jag tänkte kanske undvika de allra billigaste. Den dag det blir hus så kanske det blir mer använt.
Jag skulle nog säga tvärt om. Sedan vi flyttade till hus för 3 år sedan har jag inte använt borrhammaren. Enda stället en borrhammare behövs i ett normalt hus är i betongplattan (eller kanske i någon sten i trädgården).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.