Hej!

Har en lite lagom ojämn gräsmatta som tar ca 1,5 timme att klippa.
Då det kostar att renovera hus funderar jag på att köpa en billig åkgräsklippare.

Vad tror ni om en sån här för 7995:-

721070.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon med erfarenheter av modellen?
 
Det är en b&s motor på så den är ju okej iaf. Men sitsen är av hårdplast, så den e inte så skön:p
Styrningen är lite si och så där, det känns som att man nästan ska tippa.
Men kvalitén i övrigt är som partners övriga klippare och ganska god faktiskt. Det är ju som sagt en billig klippare så man får vad man betalar för lite grann.
 
För dom pengarna får man ju en kinarobot.

Jag har en granne som har något liknande, det jag reagerat på är att den går väldigt långsamt speciellt när han kör i motlut. Jag jämför då med den stiga traktor vi har själva.
 
Okej inget ni rekommenderar alltså?

Jag är ju medveten om att man oftast får vad man betalar för och att det är en enkel konstruktion även om jag tycker att det är både på gott och ont, lättare att begripa sig på tänker jag.

För mig som inte har råd att betala för hydrostat och hydrauliskt klippbord kanske det är bättre med denna än att dra runt en pansarvagns-klippo i stekande sol på en gräsäng och att den kanske får mig att klippa oftare.

Sen är den väl bara på 5 hk, det kanske gör att den inte går så fort och orkar så mycket.

Om jag tillåter sig att titta på steget över så hamnar man på en sån här:
[h=1]Trädgårdstraktor M125107 12,5 hp[/h] 721139.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är den värd de 6000 :- mera, någon med erfarenheter?

Båda modellerna är från Jula för övrigt men Cheapy har liknande modeller från Stiga, sak samma antar jag?
[h=1][/h]
 
att du inte köper en begagnad maskin, typ stiga villa, park eller nå liknande. en villa med elstart o multiclip får du för ca 5000:- på blocket
 
obba skrev:
att du inte köper en begagnad maskin, typ stiga villa, park eller nå liknande. en villa med elstart o multiclip får du för ca 5000:- på blocket
Absolut! den möjligheten finns ju också, men jag tänkte att nytt är ju alltid nytt.

En annan fråga:
Våran tomt är inte vacker efter takomläggning och dränering.
Även om jag fått bort det mesta skiten och stenarna ur gräsmattan så tål ju den gamla Klippon så fruktansvärt mycket stryk:cool: särskilt med en rejäl kniv.

Hur är det med åkgräsklipparna, är dom ömtåliga?
 
Krilleman
Jag gick i samma tankar som du förra året, kikade runt på flera "billigare" åk-klippare. Men till slut blev det en Stiga Park 2002 med snökedjor, plogblad och hjulvikter på blocket för 9000:- Helt underbar maskin. Jag är jävligt nöjd, frontaggregatet är kungligt! Värt var enda krona!

P4100326.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och som jag skrev i någon tidigare tråd. Min klippare har ett helt gäng år på nacken, men tuffar på starkt varje vecka hemma hos mig i kuperad terräng. Vilken av dagens "billigare" klipparna gör det om 35år?!

Jag har bytt två remmar som såg slitna ut och bytt en och annan "brytpinne" som går genom bakaxeln, men det beror mer på min dumhet än en svaghet hos Stigan :x
 
Redigerat:
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Per-Johan skrev:
Absolut! den möjligheten finns ju också, men jag tänkte att nytt är ju alltid nytt.

En annan fråga:
Våran tomt är inte vacker efter takomläggning och dränering.
Även om jag fått bort det mesta skiten och stenarna ur gräsmattan så tål ju den gamla Klippon så fruktansvärt mycket stryk:cool: särskilt med en rejäl kniv.

Hur är det med åkgräsklipparna, är dom ömtåliga?
Fick rådet av en bekant för ett antal år sedan: Hellre en 20 år gammal proffsmaskin än en splitter ny leksak. det har jag följt och det spara massa pengar i längden.
Man får ju oftast kanske 1-2 år garanti och det vore ju konstigt om de inte skulle kunna få den att hålla så länge. Så satsa på kvalite istället tex Stiga med trycksmörjd motor så har du en maskin för många år..
 
Rådet att hellre satsa på en gammal proffsmaskin istället för en ny kinaleksak håller jag verkligen med om.
Men enligt mitt sätt att se det är det svårt att hitta bra beggade maskiner till rätt pris. Det begärs sjuka summor för gammalt skrot för det mesta om man inte har kontakter och kan handla billigt.
Skulle jag välja mellan de två maskiner du räknat upp, den lilla Partnern vs en Partner traktor, skulle jag solklart ta den "riktiga" traktorn. Den är inte så dum, skulle hellre ha en med hydrostat såklart, men har du rätt så öppna ytor, dvs att du inte behöver ändra fart så ofta eller backa och trixa hela tiden så köp en sån. Klart mycket bättre än den lilla. har sett att ofta är Partnertraktorena på kampanj och dylikt.
Däremot vet jag inte hur det är med reservdelar till Partner, proffsmärkena är det ju bara att kvista in till närmaste handlare och beställa. Därför har jag bara Husqvarna och Jonsered trädgårdsmaskiner. Och har du någon fråga om en märkesmaskin kan handlaren allt om dessa. De som säljer Partner har ingen koll alls vad de säljer. Har du en teknisk fråga har de ingen aning. Bara det tycker jag är mycket värt.
 
  • Gilla
Johan Andrée
  • Laddar…
Okej, jag hör vad ni säger och tack för era goda råd.(y)

Nu har jag bildat mig en uppfattning och den ser ut så här:

I första hand försöker jag hitta något rejält och prisvärt begagnat. Gärna med lite tillbehör.

Hittar jag inget så satsar jag på en trädgårdstraktor av ett kvalitetsmärke.
Det visade sig att macken där jag bor säljer och reparerar Jonsered så enligt tidigare rekommendation köper jag nog en trädgårdstraktor där.

Jag får återkomma med en rescension efter köpet.
 
yes, jag väntar på rescensionen!!
 
Krilleman
Me 2 :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.