Vissa tillsatsmaterial till betong levereras som slurry, det gäller oftast material som annars blir bökiga att hantera eller är för dyra att torka. Silikastoft är ett exempel på ett sådant material - det kan både levereras som slurry med tankbil eller säckat på pall. Rent tekniskt är slurry ett pulver blandat med en vätska. I betongsammanhang händer det att man blandar en slurry eller "sluring" av cement och vatten som första blandning. Det kan man göra om blandaren är helt torr och det är lite noga. Den används inte utan är bara till för att väta blandarens väggar och blanda bort all olja i kärlet.

Vad slurry har med plattsättning att göra vet jag inget om.
 
S
locke
förstår du har lite koll men inte större kunskaper än jag.

vad har plattsättning med att gjuta trappa då?
 
Redigerat av moderator:
Blev det kukmätning i den här tråden också? Ja, ja okej. Vad jobbar du med du då som har sådana ingående kunskaper om betong? Kör på! Det är något du vill berätta.

Han skulle ju för tusan inte gjuta trappa kom vi fram till - han skulle sätta sten i något magert cementbruk som skulle eftervattnas. Byggahus.se upp i dagen!
 
S
skärpning nu. locke jag bryr mig faktiskt inte.

ja se där. då får det bli en till tråd. ;-)
 
En gammalt tråd, men dock värd att jobba vidare på :)

Jag ska bygga en låg mur, 1 sten och på vissa ställen 2 stenar hög. Stenarna är Benders mursten Labyrint..

Jag har packat 0-16, och behöver komma upp ytterligare 5cm tills jag kan börja lägga understa raden sten.
Är 5cm för mycket att bygga upp med jordfuktad betong?
 
Jag har jobbat ganska mycket med jordfuktad betong. Det som kan vara bra o tänka på är att det är viktigt att båda komprimera och sluta till med vatten då den innehåller mycket luft och kan bli väldigt kexig och porös annars. Tex sätter man exvis skiffer i jordfuktad att man använder exvis Hornsugga och fuktar undersida på sten samt knackar ner stenen med gummiklubba för komprimering.
Nej 5 cm är inte för mycket. Det blir bra....//
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.