Y
Tyckte jag hade en jättetjusig grej pågång här nu och drog alla nätverk och tvkablar upp till kallvinden.

Satte reglar, skaffade ikea köksstomme, och skulle förbereda för en diskret lösning inbyggd i framtidens vägg. (kanske gör boyta)

Fast, nu vet jag inte hur jag smartast får in alla kablar i lådan.

* Jag vill kunna lossa skruvar och dra ut lådan ur väggen för service.
- Då måste kablar komma från bakplattan för inte krocka med reglar/väggskiva.
- eller så skiter jag i det, och satsar på att ha luckor i väggen för kunna gå innanför väggen något som bör finnas anar jag för kontroll av tak eller något.

* Jag vill göra det relativt tätt, så om brand uppstår att det inte sprider sig lika lätt
- kanske överkurstänkande, tar det eld så är det väl kört vilketsom.
- tänkte ha en brandvarnare i lådan.

* har satt en tjockare skiva på baksidan i syfte att sätta apparatdosor för el och telefonjack.

äsch jag vet inte alls, tappade suget nu... ville göra det både smart och snyggt men blä...

DSC00868.jpg
 
Redigerat:
Dubbla lager gips för brandskyddet och någon form av ventilation?
 
Jag gjorde samma sak, fast platsbyggde hyllorna utan bakstycke. (Helt förkastligt hur brandsynpunkt, jag vet. Brandvarnare finns dock.)

Anyway..

Det blir väldigt varmt i skåpet trots att det alltså är välventilerat bakifrån. Nu på sommaren måste jag glänta rejält på luckan annars kokar utrustningen och Cisco-routern lägger av. På vintern funkar det hyfsat.

IMG_1730.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite rörigt på bilden, nätverksarbetet pågår.
 
Y
tänkte montera en till takfläkt som fokusera på ventilera ovanvåningen, köra den på temperaturstyrning. Det lär ju behövas även om det görs boyta sen så.

ingen baksida alltså.. hum... är det inte risk för kondens under vintern då, kallt möter varmt?
 
När kall luft värms upp blir den torrare, så sitter "apparaterna i ett kallt utrymme är det inga problem. Problem kan det bli om "apparaterna" sitter i ett varmt utrymme som kyls ner då kan kondens fällas ut.
 
elmont skrev:
När kall luft värms upp blir den torrare, så sitter "apparaterna i ett kallt utrymme är det inga problem. Problem kan det bli om "apparaterna" sitter i ett varmt utrymme som kyls ner då kan kondens fällas ut.
Nej, tvärtom. Kallt till varmt ger kondens, varmt till kallt gör det ej.
 
Räknar ni med något fukttillskott på grund av datorpryttlarna? Om inte har jag svårt att se varför fukt i den av elektroniken uppvärmda luften skulle kondensera när den kommer ut från det varma utrymmet. Vi får väl anta att luften där inne består av samma luft som i resten av boutrymmet men med högre temperatur. Då har ni ju samma faktisk ånghalt i luften, endast temperaturen skiljer.
 
Korvgubbe
Vill man ha det någorlunda tätt så kanske man kan kolla på kabelgenomföringar för båtar?
 
Y
ni ser hur min kallvind serut, man ser takstolar... säg den dagen jag reglar och gipsar... då vill man väl ha lite luckor så man kan krypa in i den lilla sista triangelyta vid taket väl... och då bör jag ju kunna krypa bakom och greja kablar om så krävs utan att kunna dra ut lådan... - med andra ord borde det ju kvitta om jag drar in flexrören ända in i lådan... eller.... hum..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.