Hej på er!
Ny här på forumet.
Är trött på min glasskiva till soffbordet Liatorp från Ikea, är barnsligt förtjust i gjutna saker så nu har jag en tanke på att gjuta en skiva till bordet istället för att ha glasskivan.
Skivan behöver vara 78cm x 78cm. Skivan kommer vila på en tunn kant och inte ha något stöd mitt under.

-hur bygger jag formen?
-hur tunn kan jag göra skivan?
-vad behöver jag för armering?
- vilken sorts betong behöver jag?

Tack på förhand!
 
Jag kollade en del på betonggjutning förut men det har aldrig blivit något av det. Kolla in stolen här. Jag hittade en liknande stol någon annan stans. Där specificerades det att det var fiberarmerad vit betong. De verkar ju i alla
fall själva tro på att den är hyfsat hållbar...
 
När du säger tunn, hur tunn tänker du dig då?
 
S
minst 2cm tjock. så klart kan du göra sådan tunn gjutning men det blir mycke svårare. och kräver mycke under gjutning och bränning
 
Jag har gjutit bänkskivor till vårt kök och de är 3 cm, borde inte vara några problem att gjuta 2 eller närmare 1,5... Inte när den bara är 78x78 och utan några urtag för t.ex. Häll som man får i ett kök.
 
AXS
2cm är inga problem. Går säkert med 1cm med.

Ta expanderbetong och lägg i armeringen sist. Vibrera noga och smörj formen innan(Matolja).
Formen gör du i formplyfa, du kan nog få den kapad på brädgården med.
 
Tänkte så tunn som möjligt, kanske 1,5cm eller så. Bordet ser ni i länken:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50087072/

- Vad tycker ni jag ska använda för armering?
- Gör man kanterna på formen av formplyfa också eller annat virke? Tänkte ha botten i formplyfa. Bäst att smörja med matolja?
- Tycker ni expanderbetong är det bästa att använda? Är det lugnt att gjuta den här årstiden eller är det lättare när det är varmt?
- Har ni några tips på hur det är bäst att slipa och efterbehandla skivan?

Tack för ert engagemang!
 
S
du får finast kant med formplywood.
bättre gjuta när det är fuktigt i luften.
plasta in formen efter att du gjutit.
när den är färdig brunnen. så kan du slipa och polera ytan och olja den.
 
  • Gilla
catan_lover
  • Laddar…
AXS
Ett tunt nät, inte så extremt noga. Inte hönsnät och inte det som används för grundgjutning, något där emellan.

Ta formplyfa där med. Med klossar som mothåll.

Enklast med den, men vanlig finbetong går det med.

Kör på nu, ska inte vara något problem. Men gör det inte mitt i natten kanske...

Våtslipa om det behövs för hand. Sen får du kolla i butik hur du vill ha ytan. Jag har kört utan behandling.
 
Tack för tipsen, ruggigt sugen att dra igång nu!
 
AXS
En sak till!

Gör betongen lite rinnigare än vanligt, blir finare yta då.
Kanske inte kan lasta en ton på, men det lär inte spela så stor roll...
 
Ett tips för att få en fin yta: Lägg inte i all betong på en gång. Börja med att lägga ett lager på ca 1 cm och se till att den fyller ut hela ytan. Klappa med händerna mot betongen för att få ut luften samt vibrera formen. Nu kan du lägga i resten och göra samma sak. Förhoppningsvis slipper du nu luftbubblor.

Hittade det här:
http://www.former.nu/tips-trix
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.