Hej gott folk. Jag står inför ett husbygge och tanken är att göra så mkt själv som jag kan.
Jag är utbildad elektriker och har jobb som det men har inte tagit ut nån behörighet. Min tanke var att jag kunde hitta någon med AB som kan stå för jobbet och kontrollera det men att jag gör all förläggning själv. Så långt har jag dock inte kommit ännu, men för skojj skull sitter jag ändå och ritar ev el-ritningar.
Det dyker då upp lite funderingar.

När jag jobbat på byggen tidigare så har det ibland satts upp kopplingsdosor i taket, som allt likt en spindelväv ansluter sig till. Där har om jag inte minns fel även satts fast uttag för lampor i k-dosan.
Min far förespråkar k-dosor i vägg, medans jag tyckte det funkade rätt bra med dem i taket. Då får man ju en lampkontakt gratis om man väljer placering väl.

Vad tycker ni som vet? Och har ni nån erfarenhet av att jobba på detta vis med en AB gubbe som står för arbetet men att ni utför det? All info är till nytta!
 
Mikael_L
Hej och välkommen till forumet.

Det låter minst sagt lite märkligt att du arbetar som elektriker men ändå inte vet svaret på det du frågar om.

Sen begår du ändå en olaglig handling om du så drar ett endaste VP-rör själv.
Även fast du arbetar som elektriker på dagarna, och även om någon AB-behörig kontrollerar det, t.o.m om han står bredvid dig och tittar på medan du drar röret.
Nu har det troligtvis ännu inte blivit någon fälld för detta brott, mot elinstallatörsförordningen, så egentligen behöver du inte vara så väldigt orolig.
De fall som gått till domstol är när det gått åt helvete, och någon dött eller skadats, och då blir man istället åtalad för vållande till annans död eller allmänfarlig vårdslöshet eller något sådant, och får ett strängare straff istället.

Sen finns det ingen laglig konstruktion för att "ta på sig" någon annan elarbete.
Det går liksom inte att ta över din egen olaglighet och tvätta bort den.
Och jag lovar att ingen vettig elektriker skulle ta på sig hela installationen och påstå att han gjort det, om det skulle vara någon slags utredning, vare sig det är skatteverket eller åklagare som rotar.


OK, det om rättsläget, och det olagliga, nu tänker jag inte orda mer om det.


Hur man ordnar med dosor finns det lika många varianter som elektriker.
Själv föredrar jag Noll st kopplingsdosor. Det är ju bara så absolut sämst att ha en massa fula kopplingsdosor som efter något tiotal är nästan omöjliga att hitta när idioterna har tapetserat över dom.
Många gånger kan man koppla i takdosan, vilket är mitt förslag.

Huset jag bygger nu har noll kopplingsdosor till inomhuselen.
Men till uttagen och lampor utomhus blev det för knöligt, så jag har ändå blivit tvungen att sätta två st kopplingsdosor på ytterväggen (alltså vanlig infälld kopplingsdosa inomhus).


edit:
Hur som helst är det en jättebra idé att låta någon erfaren elektriker kolla av det hela, om man känner sig det minsta osäker.
Men det behöver alltså inte vara någon med behörighet, utan helst en med stor vana av villa-installationer. De med behörigheterna kan t.o.m vara ett sämre val då dom alltför ofta tillbringar för mycket tid på kontoret. ;)
 
Redigerat:
Det är inte kopplingsdosor ni använt då utan takdosor. Stor skillnad!
Kopplingsdosor sätter man på vägg och takdosor i tak, men båda går att använda som kopplingsutrymme.
Jag, med antagligen de flesta andra elektriker anser att det senare alternativet är bäst så blir väggarna fria och man slipper i framtiden övertapetserade kopplingsdosor av människor med mindre vetande. Överpanelade dosor slipper man också, likt senaste avsnittet av "Arga snickaren".

//Patrik
 
se där ja, jag jobbar inte med den typen av installation längre och har inte gjort på några år, därför minns jag inte exakt anledningar för och emot :). Därimot så vet jag att majoriteten av alla installatörerna inte har behörighet, medans deras chef eller dylikt står för arbetet bla bla bla med sin AB. Därför antog jag att om man hittar en person som har den, och han anförtror sig det handgripliga till mig, och sedan med jämna intervaller kontrollerar det utförda jobbet så bör det inte varit några problem. Som ett "riktigt jobb" på kvällstid. Men jag har förmodligen fel och du rätt.
Får väll hoppas att jag hinner ta min AB innan detta inträffar och att rättsläget ser bättre ut då.

Är inte takdosorna för små för att täcka en del vägguttag, strömställare osv? Minns att det kunde bli tight.

tack för svaret!

Oj, såg ditt (patrik) inlägg nu! Ja du kanske har rätt där! Det var väll takdosor då, men dom var väll större i måttet om jag inte minns fel? Det var nog därför jag tänkte på kopplingsdosor. :)
 
Finns 4 typer av dosor.
- Apparatdosor: dosor för uttag, strömställare och fönster-lamputtag.
- Kopplingsdosor: dosor för kopplingar på vägg och fönster-lamputtag.
- Takdosor: dosor för kopplingar och taklamputtag.
- Spisdosor: Dosor för perilexuttag.

//Patrik
 
  • Gilla
Sp1ken
  • Laddar…
Mikael_L
Just där.
Jag fick en faktiskt en fråga av en vän häromveckan, -Går det att använda en kopplingsdosa som spisdosa?

Nja, sa jag. -Jag vet inte faktiskt.
Sen sa jag att t.ex. ÖoB har spisdosa, samma sort som jag fick från elbutik. Så det löste sig den vägen.

Men sen tänkte jag fråga här, går det?
Jag kan iofs själv mäta cc-avståndet på skruvarna lika snabbt som jag skriver detta :surprised:, men är det samma?
Behöver spisdosan vara djupare?
 
Och så den 5:e dostypen - rotdosan när man inte tänkte efter före. :)

Moderna takdosor har ju inte centerskruven för att bära lampan utan i stället skruvar vid sidan. Då blir det mer plats för kopplingar ån förr och mindre behov av kopplingsdosor.

Ibland kan det bli väl mycket i en stackars takdosa om allt kopplas / passerar den. I mitt vardagsrum blev det väldigt många tändtrådar genom en stackars takdosa (modell äldre, så ont om plats). Alla andra rum har fullt av kopplingsdosor, men inte just här där det behövs...
 
Ja, kopplingsdosa och spisdosa har samma diameter/cc och djup.
Det som kan skilja är stutsarna. En spisdosa ska ju ha 20 mm-stutsar.
 
Jag hade väll för mig att d kunde bli tight, de jag råkade ut för hade kroken som du nämner! Men jag tycker ändå takdosa känns mer rätt än att ha på vägg :). Eller åtminstone kopplingspunkten i taket om man kan kalla den så.
 
Mikael_L skrev:
Just där.
Jag fick en faktiskt en fråga av en vän häromveckan, -Går det att använda en kopplingsdosa som spisdosa?

Nja, sa jag. -Jag vet inte faktiskt.
Sen sa jag att t.ex. ÖoB har spisdosa, samma sort som jag fick från elbutik. Så det löste sig den vägen.

Men sen tänkte jag fråga här, går det?
Jag kan iofs själv mäta cc-avståndet på skruvarna lika snabbt som jag skriver detta :surprised:, men är det samma?
Behöver spisdosan vara djupare?
Om man tittar på ABB:s kopplingsdosa så är det samma för koppling- och spisdosa.
Men jag brukar köra med en grå spisdosa och den kallas för enbart spisdosa för att den har större studsar.
http://www.annonsera.se/images/00080/0/spisdosa.jpg

//Patrik
 
Mikael_L
Mrlewies skrev:
Därimot så vet jag att majoriteten av alla installatörerna inte har behörighet, medans deras chef eller dylikt står för arbetet bla bla bla med sin AB.
Jo, som anställd går det. Dvs anställningskontrakt och löneutbetalningar och skatt osv.
Ja jag vet, urfåniga begränsningar, som mest verkar vara till för att skydda branschen från allt för mycket konkurrens.

Där du vill ha lampor hängande i en krok ska du ha en takdosa, den är konstruerad för att bära vikten från en lampa, ofta max 15 kg. Den har en bit stålplåt genom sig och "muttrarna" för uttaget har kontakt med denna plåt. I denna dosa tycker jag det är lämpligt att koppla det mesta.
Men undvik allt för mycket där, flera uttag i ett rum syr man lämpligtvis vidare i en kedja, uttag -> uttag.

Det är en hel del med detta.
Först måste du börja tänka "grupper"och vad gruppen ska mata, sen hur man logiskt och effektivt syr ihop dragningen.
 
Mrlewies skrev:
Jag hade väll för mig att d kunde bli tight, de jag råkade ut för hade kroken som du nämner! Men jag tycker ändå takdosa känns mer rätt än att ha på vägg :). Eller åtminstone kopplingspunkten i taket om man kan kalla den så.
Kör på takdosa, men tänk på att ta en stor takdosa! Det värsta som finns är att ha för många trådar i en för liten takdosa.
ABB/ENSTO:s takdosa tycker jag är bra.
takdosa-13-26-ensto.jpg

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Kör på takdosa, men tänk på att ta en stor takdosa! Det värsta som finns är att ha för många trådar i en för liten takdosa.
ABB/ENSTO:s takdosa tycker jag är bra.[bild]

//Patrik
Tack för tipset! kan rädda mig från gråa hår :)
 
Ang vad man får göra o inte osv. Jag förstår. Det finns mycket regler indeed. Om jag tar AB som jag faktiskt skall göra nu, har jag någon möjlighet att göra något själv då? Och hur går det med tjänster och gentjänster? Existerar inte det :)? Men va tusan, ett vp rör borde man väll få göra vad man vill med på fritiden :)?
 
Mrlewies skrev:
Ang vad man får göra o inte osv. Jag förstår. Det finns mycket regler indeed. Om jag tar AB som jag faktiskt skall göra nu, har jag någon möjlighet att göra något själv då? Och hur går det med tjänster och gentjänster? Existerar inte det :)? Men va tusan, ett vp rör borde man väll få göra vad man vill med på fritiden :)?
Ja du får la dra tomma vp-rör så mycket du vill om du inte lägger starkström idem :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.