Hej!

Jag har ett problem med min Atmos vedpanna som har uppkommit nyligen.

Förr när tankarna kommit upp i 90grader och pannan upp i ca 95 grader så har pannan släppt ut vattnet i ett rör bakom pannan ut genom väggen (bild 1) Så har det varit sedan vi flyttat in och enligt förra ägaren som installerade den så har det alltid varit så.

Men nu den senaste veckan om man eldat upp tankarna till 90 grader och pannan till 95 grader så har den släppt ut vattnet vid tryckkärlet (bild 2).
Om jag då sedan vrider på "ventilen" på det rör som går ut genom väggen så låter det bara som ett stort "bröl" och kommer inget vatten (utan bara luft) Så jag får stå ganska länge och hålla ventilen tills vattnet börjar rinna ut den vägen och då slutar det även att låta.

Någon som vet vad det är som spökar?

bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bild2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
kulle
Har du tillräckligt med vatten i systemet ?
 
Hmm....det vet jag inte...hur ser jag det? När jag fyller på vatten så stiger ju mätaren vid trycklärlet. Vad ska den stå på?
 
kulle
Beroende på hur högt ditt hus är , om det är 1 1/2 plan med källare ca 0,7 bar när systemet är kallt , 1,2-1,3 när du eldat upp det i 85-90 gr.
 
Ja, det är ungefär det jag har... Men eftersom det har funkat förut så verkar det som det är nåt annat som spökar. Finns ingen givare eller liknande i pannan?
 
Vi ska sälja pannan och installera bergvärme nu i sommar men vill veta vad det kan vara för fel på pannan eller om det är nåt med kopplingen innan jag säljer den...
 
Uppdatering av problemet!
Eldade idag och det visade sig att tankarna bara visade ca 80grader där uppe och ca 40grader där nere när detta "fenomen" uppkommit.
 
kulle
sotterman skrev:
Uppdatering av problemet!
Eldade idag och det visade sig att tankarna bara visade ca 80grader där uppe och ca 40grader där nere när detta "fenomen" uppkommit.
Verkar som det är luft i systemet
 
Expansionskärlets membran är sönder !
Övertrycksventilen/säkerhetsventilen öppnar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.