Hallå, är nämligen så att jag går i renoveringstankar, men är en grej i köket som jag inte blir klok på och tänkte att någon finurlig här hade något tips på hur man kan komma förbi.

I mitten utav "kökslängan" så går väggen ut en dm och allt ser bara så fel ut.
Just nu har jag inte så mycket bilder att tillgå när jag är på resande fot men fixar mer när man tar sig hemåt. Hela tanken med renoveringen är att få in mer luft för det är så satans trångt. Köket är väl på ungefär 15-16m2 om man går efter ögonmåttet.

ImageUploadedByTapatalk1338635096.560949.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där är på utsticket

ImageUploadedByTapatalk1338635162.321362.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En till, ursäkta röran höll på att installera en ny diskmaskin vilket var ett smärre drygt jobb. Blev några timmar med huggmejsel och hammare tack vare utsticket. Den nya var 2-3mm bredare än föregående.

Så hur tusan ska man göra för att få allt att bli symmetriskt? Är verkligen som en finne i röven.
 
Hemmakatten
Du beställer en bänkskiva som är 10 cm djupare (dvs. ca 70 cm) så får du en rak linje i köket. Vill du flytta spisen till annan plats (jag skulle nog vilja flytta på spis och kyl/frysen eftersom de står så nära fönstret) så beställer du bara bänkskivan 10 cm djupare där det behövs och sedan 60 cm vid väggutsticket. Skall du ha en spishäll så sågar du ut hålet i skivan där du vill ha den.

Det är faktiskt en oerhörd skillnad - till det bättre - att ha en djupare bänkskiva, man får såå mycket mer utrymme att arbeta på.

Lägg upp en ritning på köket så kommer du säkert få många tips och förslag.
 
Varför bygger väggen ut?
Finns där nån praktisk anledning till det?
Om det är så hade jag byggt ut hela väggen och fått det mer estetiskt tilltalande.
10cm golvyta mer eller mindre kan ju kvitta.
 
Mikael_L
Blindnit skrev:
Varför bygger väggen ut?
Finns där nån praktisk anledning till det?
Murstocken kanske går där. Borde iaf vara anledningen.

Men jag håller med hemmakatten, 70cm djup bänkskiva är sååå lyxigt. Jag skulle inte regla upp och räta ut väggen, utan istället låta bänkskivan bli djupare där det går.
Men det blir antingen i skivan infälld diskho eller en väldigt dyr, 70cm djup, heltäckande diskbänk.

Bauhaus har f.ö rätt billiga 90cm djupa laminatbänkskivor. Då får man såga bort det som är för mycket. Kan nog alla bauhaus-varuhus stå till tjänst med om man inte själv har cirkelsåg med sågskena.
 
Hemmakatten skrev:
Du beställer en bänkskiva som är 10 cm djupare (dvs. ca 70 cm) så får du en rak linje i köket. Vill du flytta spisen till annan plats (jag skulle nog vilja flytta på spis och kyl/frysen eftersom de står så nära fönstret) så beställer du bara bänkskivan 10 cm djupare där det behövs och sedan 60 cm vid väggutsticket. Skall du ha en spishäll så sågar du ut hålet i skivan där du vill ha den.

Det är faktiskt en oerhörd skillnad - till det bättre - att ha en djupare bänkskiva, man får såå mycket mer utrymme att arbeta på.

Lägg upp en ritning på köket så kommer du säkert få många tips och förslag.
Ja jag har faktiskt vart lite inne i dom banorna iaf att flytta på kyl/frysen till andra väggen, har arbetsyta och skåp där också. Den äter upp så fruktansvärt av köket när den står där den står. Men kan man bygga de så att man bara flyttar ut skåpen 10cm från väggen där man har 70cm bänkskiva?

Sen hade jag tänkt att man försöker behålla så mycket av stommarna som det går, dom delarna är riktigt fina. Är inte alls så längesen det sattes i nytt kök men att man då köper nya luckor från Ikea till nedre skåpen och helt nytt i övre delen. Borde gå att få det att passa med Ikea luckor till Marbodal. Men förstår verkligen inte vad det är tänkt med när det är byggt, fläkten sitter åt helvete för lågt ner och för långt utstickande så man måste stå på huk för att se vad man pysslar med på spisen.
 
Blindnit skrev:
Varför bygger väggen ut?
Finns där nån praktisk anledning till det?
Om det är så hade jag byggt ut hela väggen och fått det mer estetiskt tilltalande.
10cm golvyta mer eller mindre kan ju kvitta.
Skulle tror att det har något med ventilationen att göra, men ska kolla in i de med brf. Ska lika och kolla hur mycket man får härja loss i betongen. Har suttit en smal dörr in i vardagsrummet som blir att öppna upp mer. Blir så fruktansvärt inträngt med den öppningen.

Men drar de iväg rejält med extra breda skivor så kan det börja vara ide att regla upp väggen.
 
Mikael_L skrev:
Murstocken kanske går där. Borde iaf vara anledningen.

Men jag håller med hemmakatten, 70cm djup bänkskiva är sååå lyxigt. Jag skulle inte regla upp och räta ut väggen, utan istället låta bänkskivan bli djupare där det går.
Men det blir antingen i skivan infälld diskho eller en väldigt dyr, 70cm djup, heltäckande diskbänk.

Bauhaus har f.ö rätt billiga 90cm djupa laminatbänkskivor. Då får man såga bort det som är för mycket. Kan nog alla bauhaus-varuhus stå till tjänst med om man inte själv har cirkelsåg med sågskena.
Har tyvärr inte så stort utbud här uppe, böjer och byggmax att välja på. Det kommer bli en laminatskiva med infälld diskho, men då är de om man ska enkel eller dubbel. Mer opraktiskt med enkel men snyggt och fungerar kanon för oss. Men man ska ju sälja också någon gång i framtiden också.
 
Hemmakatten
Vi har en rostfri bänkskiva som är 72 cm djup med en infälld rostfri gasolhäll och en stor diskho. Helt underbar, men ganska dyr. Våra underskåp är utdragna 10 cm. Överskåpen är utdragna med hjälp av reglar ca 5cm, bakom sitter i nederkant en bänkbelysning.Vi har också häjt överskåpen så att de sitter 65cm ovanför bänkytan vilket gör att intrycket blir ljusare men framförallt god tillgång till bänkskivan.

Du kan beställa bänkskiva varifrån du vill (fast kanske inte från Bauhaus), frakten brukar inte vara speciellt dyr.
 
Hemmakatten skrev:
Vi har en rostfri bänkskiva som är 72 cm djup med en infälld rostfri gasolhäll och en stor diskho. Helt underbar, men ganska dyr. Våra underskåp är utdragna 10 cm. Överskåpen är utdragna med hjälp av reglar ca 5cm, bakom sitter i nederkant en bänkbelysning.Vi har också häjt överskåpen så att de sitter 65cm ovanför bänkytan vilket gör att intrycket blir ljusare men framförallt god tillgång till bänkskivan.

Du kan beställa bänkskiva varifrån du vill (fast kanske inte från Bauhaus), frakten brukar inte vara speciellt dyr.
De lät ju jäkligt häftigt, du råkar inte ha en bild skräpandes någonstans? :D eller någon länk till bänkskivan?
 
Hemmakatten
Okej, här kommer en bild. Jag är väldigt tveksam till att lägga ut bilden men hittar ingen annan. Det är dessutom svårt att fotografera bänken eftersom vi har en gråfärgad spegel (istället för kakel) mellan bänk och överskåp.

Vill mycket starkt poängtera att vårt kök INTE ser ut så här vanligtvis utan köket är vid fototillfället stylat (dvs. allt som man normalt har på köksön och på bänken är bortplockat) och vi brukar INTE bara ha krondill (iofs plockad från vår egen köksträdgård) och ett par kronärtsskockor som dekoration. Vi har normalt ett högst vanligt stökigt kök. kök.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hemmakatten skrev:
Okej, här kommer en bild. Jag är väldigt tveksam till att lägga ut bilden men hittar ingen annan. Det är dessutom svårt att fotografera bänken eftersom vi har en gråfärgad spegel (istället för kakel) mellan bänk och överskåp.

Vill mycket starkt poängtera att vårt kök INTE ser ut så här vanligtvis utan köket är vid fototillfället stylat (dvs. allt som man normalt har på köksön och på bänken är bortplockat) och vi brukar INTE bara ha krondill (iofs plockad från vår egen köksträdgård) och ett par kronärtsskockor som dekoration.[bild]
Men tveksam ska man vara, men det ser sjukt bra ut. I de där köket kan man snacka om luft. Riktigt läckert. Detta är då verkligen värt att kolla närmare på, borde ju finnas någon sida som saluför kan man ju tycka. Ska testa googla runt lite så man ser vad man hittar. Tack!
 
Hemmakatten
Bänkskivan är beställd via kökssnickeriet. Kommer inte ihåg var de köpte skivan ifrån, men de flesta har så man kan beställa egna mått.Den vita laminatskivan på köksön är från LG Collection. Till vänster skymtar en valnötsvägg. Där finns kyl- och frysar, ugn och mikro.

Att köpa kök behöver inte kosta skjortan för att vara snyggt och funktionellt utan det handlar mer om hur man sätter ihop saker och ting och vilken färgsättning man har. Att behålla skåpstommar och bara byta ut luckorna är en bra idé som inte syns i slutresultatet men som sparar pengar.
 
Redigerat:
Mikael_L
Hemmakatten skrev:
Vill mycket starkt poängtera att vårt kök INTE ser ut så här vanligtvis utan köket är vid fototillfället stylat (dvs. allt som man normalt har på köksön och på bänken är bortplockat) och vi brukar INTE bara ha krondill (iofs plockad från vår egen köksträdgård) och ett par kronärtsskockor som dekoration. Vi har normalt ett högst vanligt stökigt kök
Varför "erkänna" det? :rolleyes:


Nåväl. Jag försökte söka lite i forumet, men hittade inget såhär lite snabbt.
Men har ni någon tråd där kökets, eller hela husets planlösning finns att beskåda?
 
Hemmakatten
Nä, jag har inte lagt ut bilder eller planlösning med undantag för badrummet och spabadet som du hittar i en urgammal tråd i Pool-forumet som heter "platsgjutet spabad " eller liknande.

Bilden ovan måste vara fotad med nån sorts speciell lins för så "luftigt" är verkligen inte vårt kök utan det är del i en öppen planlösning med matbord och vardagsrumsdel. Huset är dock arkitektritat, kostade ungefär 3% av totalkostnaden för vårt hus. Väl värda pengar som jag har påpekat i ett antal trådar (och vårt hus kostade inte mer än ett kataloghus), men vill inte verka"snobbig" eftersom många här på forumet tycker att man ska rita sitt hus själv och det har vi ju inte gjort.

Men faktum är som jag skrev tidigare i denna tråd att man inte behöver bygga dyrt för att det skall bli fint. Våra köksluckor är i vitmålad MDF och köksöbänken är vitlaminerad, inga stora kostnader egentligen förutom den rostfria bänken. Samma vitmålade luckor kommer igen i badrummet och i tvättstugan. Som sagt, håll det enkelt men genomtänkt så blir slutresultatet bra.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.