Tänkte mura upp en pool. Jag har grävt undan en massa jord i en slänt och gjutit en betongplatta. Tillsvidare har jag ställt mitt spabad på plattan, men jag tänkte bygga pool där nästa vår. Enligt byggnadsnämden behöver man inte söka bygglov för markpool, men min pool kommer delvis vara gömd under jord och delvis ovanmark eftersom jag grävt ur en slänt. Vad gäller för murad ovanmark pool. Behöver man bygglov för sådan?
/CC
 
Hemmakatten
Det torde gälla samma regler som för murar, dvs du behöver sannolikt bygglov. Dessutom kan du behöva marklov om du förändrat marknivån mer än +-50cm.
 
Hemmakatten skrev:
Det torde gälla samma regler som för murar, dvs du behöver sannolikt bygglov. Dessutom kan du behöva marklov om du förändrat marknivån mer än +-50cm.
Hej Hemmakatten.
Våran tomt är 1000 kvm och i tre nivåer. Huset står på mellan nivån, sen är det 4m upp resp 4m ner till de andra nivåerna. Ungefär lika många kvm på varje plan. Poolen ska byggas vid altanen som ligger på samma nivå som husets grund.

Jag vet att det tidigare varit diskussioner om medelhöjd på tomten när man ska anlägga en husgrund och veta hur högt huset max får vara, men gäller samma när man diskuterar om det är en markpool eller ovanmark pool? Man behöver t.ex inte bygglov för en altan om den byggs max 50 cm ovan mark. Jag ska också bygga ut min altan över slänten. Om slänten har mycket jord så blir det bara max 50 cm, men om jag sen flyttar jorden så blir det högre. Svårt att veta vad som egentligen gäller.
/CC
 
Hemmakatten
Med tanke på de numera mycket höga straffavgifter om man bygger utan bygglov så skulle jag definitivt diskutera detta med någon bygglovhandläggare på kommunen. Tjänstemännen borde kunna hjälpa dig med en lösning.
 
Hos oss krävdes marklov när vi byggde markpool.
Dumt o chansa. Fråga kommunen.
 
I Göteborg har dom startat med drop in på byggnadsnämden. Man får prata med en byggrådgivare i en kvart. Jag gjorde det nyligen inför bygglov av uterum. Jag frågade samtidigt även om poolen och då sa han att nej jag ska inte behöva söka bygglov. Jag kanske borde ta bilder och fråga igen så dom verkligen förstår frågan.

Jag har en känsla av att det är lite godtyckligt, oklara regler lite allmänt och beroende på vilken handläggare man får prata med. Först sa dom till mig att nej jag kommer inte kunna bygga uterum eftersom totalytan överstiger max tillåten bebyggelse på tomten (>20%). Han summerade ytan för huset, garaget och uterummet. Senare såg jag text på planritningen att garaget inte ska räknas in utan enbart boyta. Jag ringde in och fick prata med en annan rådgivare som bekräftade att ytan inte var ett hinder. Alla kan naturligtvis säga fel, ogenomtänkta svar, men jag har hört många liknande exempel från bekanta.
/CC
 
Jag har nyligen kollat med statsbyggnadskontoret i Stockholm och fick ett klart besked:

1. För en helt nedgrävd pool behövs varken marklov, bygglov eller bygganmälan. Det är överhuvudtaget inte ett bygglovspliktigt objekt vilket betyder att man inte ens behöver bry sig om avståndet till tomtgräns.

2. Pooltak krävde lite mer funderande men efter en intern överläggning bestämde man sig för att taket betraktas som en "konstruktion" att likställa med en altan. Dvs, är det lägre än 1,2m så behöver ej heller det lov.

Hur din pool i en slänt ska tolkas törs jag mig inte på att sia om och jag vet också att man får väldigt olika svar beroende på vilken kommun man frågar, trots gemensamma regler. Svaret ovan har jag fått i år.
 
  • Gilla
Pg01
  • Laddar…
Tack Mathias. Jag ringde och frågade en handläggare igår. Hon sa precis som du skriver att man inte behöver ngt lov överhuvudtaget. Man kan tillochmed sätta den på prickad mark om man så vill. Samma gäller även för ovanmarkpool. Hon tyckte ändå att jag skulle komma in och förklara hur jag hade tänkt bygga. Dom kommer också ser över reglerna för pool, så vill man bygga så bör man nog göra det innan dom ändrar reglerna.
/CC
 
chris47 skrev:
Tack Mathias. Jag ringde och frågade en handläggare igår. Hon sa precis som du skriver att man inte behöver ngt lov överhuvudtaget. Man kan tillochmed sätta den på prickad mark om man så vill. Samma gäller även för ovanmarkpool.
/CC
Menas att ovanmarkpooler inte heller behöver bygglov? (dock så antar jag att ett eventuellt trädäck runtom poolen behöver det?)
 
Inte om det håller sig under 1,2m.

Tidigare var det ju 50cm som var gränsen för altaner och annat. Nu verkar den gränsen vara 1,2m. Känner mig dock lite osäker på detaljerna kring detta.
 
Så det skall ha ändrats till 1,2m, det var ju intressant.

Någon som vet hur man räknar när man bygger en altan i en sluttning?
Räknar man från lägsta punkten eller "medelhöjden" eller annat?
 
Men de lagar och rättsfall som styr altaners höjd samt behov av marklov för pool är en aning vaga och därför möjliga för varje kommun att tolka som den vill. Mao fråga alltid först! Det som gäller i Stockholm måste inte gälla i din kommun!

När kommunen säger 1,2m gissar jag att det gäller från lägsta punkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.