Nja, med tanke på att den är godkänd ner till 8 grader är det kanske inte helt lämpligt. Annars är jag för dessa produkter och planerar att testa någon sådan variant själv framöver på vårt blivande garage. Själv vill jag ha ett som är så likt ett gammalt klassiskt handgjort som möjligt.
 
Har pratat med tillverkaren och detta med att det är godkänt ner till 8 grader är egentligen bara en rekomendation. Det går givetvis att lägga på lägre lutning men det är inte optimalt. På mitt garage nu ligger trp 20 med klockspick och skarvar lit ehär och var. vet intehur det är byggt under plåten men det har hållit sen i början av 70 talet men nu finns det små läckor som gör att jag måste byta. Klarar sig taket så pass länge på detta sätt så lär detta falsat tak hålla sig dubbla tiden med tanke på att det blir inga skarvar och att det blir rotat och med ny papp. Alternativt att man lägger bandtäckt plåt eller trp med dubbel eller trippel överlapp och fallsfett
 
Alva10 skrev:
Har pratat med tillverkaren och detta med att det är godkänt ner till 8 grader är egentligen bara en rekomendation. Det går givetvis att lägga på lägre lutning men det är inte optimalt. På mitt garage nu ligger trp 20 med klockspick och skarvar lit ehär och var. vet intehur det är byggt under plåten men det har hållit sen i början av 70 talet men nu finns det små läckor som gör att jag måste byta. Klarar sig taket så pass länge på detta sätt så lär detta falsat tak hålla sig dubbla tiden med tanke på att det blir inga skarvar och att det blir rotat och med ny papp. Alternativt att man lägger bandtäckt plåt eller trp med dubbel eller trippel överlapp och fallsfett
"inga skarvar" Skojar du?
Det finns en anledning till tillverkarens "rekommendation", eller som dom själva uttrycker det i skrift, godkännande. Lägger du med lägre lutning kan du nog glömma eventuella garantier och möjligheter till reklamation. Men be dem om skriftligt ok på att lägga med din lutning, så är ju allt frid och fröjd sen. Kanske.
 
Med inga skarvar menar jag givetvis att om t.ex mitt tak är 7x10m så är det hela 7m bitar och inte skarvade bitar som det är nu där en bit kan vara 5m och den andra 2 m och någon annan skarv är någon annan längd på.

Jag ska kolla med tillverkaren en extra gång. Sen så lutar det åt bandtäckt då man då kan köra ner till 3.6graders lutning och då klarar jag mig ju.
 
Bandtäckt är helt klart det bästa du kan välja, jag jobbar själv som plåtslagare skulle mycket hellre lägga ett nytt korrugerat tak än något tak ifrån falsat.se, Clix, etc. De kansek ser ut som ett bandtäckt tak och har likheter i konstruktion men de kommer aldrig bli lika tätt och åldersbeständigt..
 
Il Duce skrev:
Hur vet du det, och varför inte?

Antingen håller det tätt, eller inte. Menar du att dessa tak inte är täta?
 
thomasx skrev:
Antingen håller det tätt, eller inte.
Det är ju iofs helt riktigt men frågan är hur länge det är tätt, jag kan slå ihop en bandtäckning med enkelfalser i fotrännor, ränndaler osv. Efter ett sånt jobb kan jag ta kunden i hand och helt sanningsenligt säga att taket är tätt vilket det ochså är med frågan är ju just hur länge.

De här taken är baserade på enkelfalser något vi plåtslagare gav oss med för sisådär 40-50 år, att man gick över till dubbelfalsning finns det ett antal anledningar till bla så höll de inte helt tätt efter kanske 10 år började det tränga innan vatten om man hade otur och det ställde ju till besvär när det vart modernt med att bygga vindsvåningar i storstäderna.

Om nu dessutom någon av på falsat.se dessutom har påstått att det skulle vara en vettig lösning att använda enkelfalser under 8 grader så diskvalificerar de sig själva iaf ifrån att någonsin bli tagna på allvar av mig...

Men säg att vi har ett tak med bra lutning på, det kvarstår fortfarande ne del anledningar till att jag ogillar de här systemen. Fastsättning med skuvar i avlånga hål känns lite b jämfört med riktiga 2-delade klammer ifrån Bjarnes. Vilken kvalitet används i plåten vad jag har förstått så är det samma kvalitet som vi plåtslagare knäcker lister och bleck i (FA-plåt) istället för den vi använder till falsjobbena (PLX-plåt), hur troligt är det att man får ihop en fin dubbelfals i FA-plåt utan risk för sprickbildning. Men just vad det gäller plåtkvaliteten är jag inte helt säker, jag kan ha rätt, jag kan ha fel eller så kan det skilja mellan olika leverantörer.
 
Att lägga ett enkelfalsad bandtäckning på ett tak med 4 graders lutning ska man inte göra. Det kommer troligen inte hålla tätt tillverkarens lutning på 8 grader följer inte ama vilket för några veckor sen höjde rekommendationen för enkelfalsad bandtäckning från 14 grader till 18 grader.
 
så det ni anser att jag ska lägga är dubbelfalsad bandtäckt eller papp?

Sent from my GT-I5500 using Byggahus
 
Alva10 skrev:
så det ni anser att jag ska lägga är dubbelfalsad bandtäckt eller papp?

Sent from my GT-I5500 using Byggahus

För att kunna garantera att det är tätt så är det som du bör lägga. Folk lägger annat ibland mendet är ju inte säker att det blir tätt även om det är korrekt gjort det är ju tråkigt om det går in vatten. Riktig papp som man bränner kam man lägga på 0 grader och dubbelfalsad bandtäckt rekommenderas från 5,7 grader men 4 grader är inga problem.
 
Finns en anledning till att man har i falsolja/falskitt i dubbelfalsat tak, jag har svårt att tänka mig att det håller tätt med en öppen "enkelfals" när snön kommer på och isolerar, och lite kappilär kraft sen går vattnet sina egna vägar.Men skottar man av taket så det inte blir isolering av snön så kan det funka fint.
 
hur är det med papptak hur länge kan det ligga innan man måste byta ut det? vill Hellst slippa byta tak en gång till om vi säger att jag skulle bo här 30-40 år till.

Sent from my GT-I5500 using Byggahus
 
Alva10 skrev:
hur är det med papptak hur länge kan det ligga innan man måste byta ut det? vill Hellst slippa byta tak en gång till om vi säger att jag skulle bo här 30-40 år till.

Sent from my GT-I5500 using Byggahus

Man brukar säga 25-30 år men en 35 år kan man nog räkna med.
 
och på ett bandtäckt tak 100 år?

Sent from my GT-I5500 using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.