Vi har nyligen flyttat in i vårat första egna hus och planerar att bygga en hundgård i anslutning till vårt uterum (oisolerat) med hundlucka och iom att hunden vägrar hundkoja, men jag funderar över vad för värmekälla som skulle kunna vara lämplig när det börjar bli kallare? andra tips och tankar?
 
en hög med mattor, plädar att ligga på är oftast tillräckligt om det inte är en nackenhund. Fetare matt om hunden ligger ute ofta. Våra älskade grisspäck= värmeenergi :). Vi har märkt att hunden bygger upp bättre vinterpäls när de vistas i kylan.
Uppvärmning av oisolerad veranda är bara slöseri med värme, tycker jag. Tycker inte att det kan bli för kalt för en hund med päls och en bädd i hörnan. Det kan snarare bli tvärtom i perioder dvs att det blir för varmt på en glasveranda när solen gasar på en vinterdag och hunden ligger hellre ute än inne. Och den vill gärna ligga på ett plats där den kan se nästan hela sin revir eller ha koll över sin flock så låt hunden välja själv :).
Börja utan uppvärmning och observera om det verkligen behövs ....?
gaia
 
Det är ingen nakenhund, men en hund med ett lager päls dvs inte mycket till isolering på själva hunden om jag inte skulle göda den lite.:rolleyes:

Hade tänkt slänga ut mattor etc. kanske heltäckningsmatta? men funderar också över fukten som nog är det största problemet om det skulle uppstå.
Tack för dina tankar iaf(y)
 
En värmelampa (av den typ som används för kycklingar, tex) och en närvarodetektor skulle nog vara en hyfsat energisnål lösning på problemet.
 
En värmelampa är ju en god ide, hela rummet måste ju inte värmas upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.