Hej!

Vi är på gång att köpa vårt första hus och det känns verkligen spännande men också lite läskigt. Undrar om någon av er kunniga på detta forum vill ge mig lite tips.

Vi har vunnit en budgivning och har om några dagar möte med mäklare och säljare för att skriva kontrakt.
Huset är ett 1,5 plans hus byggt -85 med betongplatta (pålad) med flytande golvkonstruktion av spånskiva och cellplast.

Säljaren har låtit göra en besiktning och i det stora hela tycker jag som oerfaren tycker jag att det ser bra ut.

Har dock några frågor angående besiktningen:
"Sockel
Sprickor finns i sockeln.
Sprickorna i sockeln innebär risk för
frysskador. "

Jag tyckte inte sprickorna såg särkilt hemska ut. Kan man inte bara se till att det är torrt och laga med husfix eller liknande?

"Nockvind
Fuktrelaterad missfärgning noterades lokalt
på takstol/underlagstak.
En fuktkvot till mellan 10-15 % uppmättes i
underlgstak/takstolar.
Det högre värdet i området för
missfärgningen.
För att ta reda på orsaken till och
omfattningen samt eventuella följdskador
av det ovan noterade, rekommenderas en
födjupad undersökning."

Fuktkvoten är ju under risken för mikrobiell tillväxt. Är det fel att hålla koll på området vid regn osv och om man märker att det blir värre åtgärda problemet nästa vår. Pappen under betongpannorna är bara stickprovsmässigt kontrollerat från stege på marken eftersom takstege saknades. Vid denna kontroll noterades inget avvikande.

"Entréplan / Allmänt
Vid kontroll av konstruktionen uppmättes
fuktvärden under kritisk fuktnivå för mikrobiell
tillväxt och normal lukt upplevdes.
Risk för mikrobiell tillväxt föreligger om den
relativa fuktigheten (RF) i den omgivande
luften är över 75 % vilket i furuvirke motsvarar
en fuktkvot (FK) på 17 %.
I hallens flytande golvkonstruktion upplevdes
normal lukt i provhål gjort under trapp.
Golvets uppbyggnad ovanifrån sett :
golvytskikt/spånskiva/cellplast/ångspärr/betong
I sovrummets ytterväggsyll uppmättes en
fuktkvot till 9 %.
Befintlig konstruktion riskerar på grund av
naturlig fuktpåverkan att drabbas av
fuktskador. Detta i sin tur kan leda till
mikrobiella skador (angrepp av
mikroorganismer) som kan resultera i att
mikrobiell lukt sprids till boendemiljön."

Vad menas med detta? Är det den klassiska platta på mark-riskkonstruktionen?

"Entréplan / Dusch/Wc
Brunnsmanschetten är inte skuren enligt
monteringsanvisning, tittar fram under
klämring.
Aktuellt försäkringsbolag för byggnaden kan
kan kontaktas för ett besked vad som
ersätts vid eventuella framtida läckage."

Borde man inte kunna skära till den med en puruskniv? (tror det var en purus brunn) Kommer såklart kolla upp det och be någon med koll skära till den i så fall.

"Övre plan / Sovrum 2 sidovind
Lucka saknas till sidovind.
Utrymmet mellan ytter-och innertak har inte
kunnat besiktas då det saknas
inspektionslucka. Vi rekommenderar att en
inspektionslucka tas upp och att
kompletterande besiktning utförs av utrymmet."

Hur bör jag gå vidare med detta?

Vi vill gärna skriva papper så fort som möjligt då vårt bud ligger under utgångspris och vi vill inte riskera att en annan budgivare som ligger och lurar i vassen ska lägga ett bud över vårat. Säljaren är inte jättenöjd men har accepterat vårt bud.

Utöver detta så var det anmärkning på torrsprickor i två dörrar samt mindre rötskada i ett fönsterfoder. Dvs småsaker.

Har inte fått tag i besiktningsmannen än och risken är att jag inte får det förrän papprerna är påskrivna. Vi har kollat på andra hus som vi har varit intresserade av men inte alls som detta hus =)

Tack på förhand!



 
Grattis!:)

Normalt skriver man kontrakt så snart som möjligt. I kontraktet brukar det finnas en klausul som säger man har rätt att göra en besiktning. Lite beroende på skrivning kan man ha rätt att dra sig ur köpet om besiktningen visar på tråkigheter som kan bli dyra att åtgärda.

Be att få kontraktet av mäklaren innan mötet! Min erfarenhet av lägenhetsköp och husköp är att jag fått se kontraktet för första gången samtidigt som jag ska skriva under.
 
Det är idag mer regel äån undantag att man skriver kontrakt med besiktningsklausul. Dvs ni får 2 eller 3 veckor på er efter kontr. skrivningen att besiktiga, och då rätt att häva kontraktet (vilket ger en omförhandling av priset) om det visar sig fel.

Den besiktning som är gjord nu i säljarnas regi är INTE en överlåtelsebesiktning, oftast så är besiktningsmannen inte ansvarig för ev. missar, utan kan egentligen skriva hur fint som helst om ett rivningsobjekt. Se det som ett reklamblad.

Det finns undantag där säljarens besiktnings kan överföras till köparen.

Dessutom så är anticimex ökända som odugliga tom. oseriösa när det gäller besiktningar. Så anlita en besiktningsfirma som ni väljer själv.

Besiktningsklausuler är numera oftast formulerade som s.k "öppna" klausuler. Det innebär att de är formulerade så att ni efter besiktningen har rätt att häva köpet utan speciell anledning. Tidigare var det ofta formulerat att man fick häva om bes. visade på fel till ett värde av mer än ex. 50 000. De klausulerna skapade tvetydigheter. Vem avgör definitionen på "fel", vem avgör hur mycket åtgärden kostar. Om säljare och köpare hade olika åsikt om det så kunde giltigheten av hävningen rulla i domstolarna i åtskilliga år.

En säljare kan helt enkelt vägra gå med på en besiktning, då bör man välja ett annat hus. Om mäklaren försöker få er att avstå, så skall ni anmäla till fastighetsmäklarnämnden, han blir prickad eller ev. fråntagen sin certifiering (vilket iofs. inte hjälper er, men andra som skall köpa senare).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.