Hej.

Vi har efter en strandad bygglovsprocess börjat ge upp planerna på att bygga ett fritidshus av en gammal timmerstomme då det i området vi vill ha huset har dykt upp ett objekt till salu.

Problemet är att objektet består av två mindre timmerbyggnader i ett plan (ca 40 kvm var), och vi vill ha en enda stor. Vi funderar på att köpa fastigheten och helt enkelt flytta det ena huset till det andra och bygga ihop dem i vinkel. För att kunna lägga rätt bud har vi försökt överslagsräkna på vad det sådant projekt kan gå på ungefär.

  • Ny grund för flyttad byggnad och "skarvdel" - totalt 60 kvm: 50 000 kr.
  • Snickerier, takläggning och ett fönster för "skarvdelen" som binder ihop husen (20 kvm): 50 000 kr.
  • Ny ytterdörr: 15 000 inkl. arbete.
  • I och urkoppling av VVS och el: 20 000
  • Flytt av hus med lyftkran (10 meter): 10 000 kr.

Det blir totalt 145 000, men med tanke på hur ungefärligt vi räknar tänker vi att det borde landa runt 200 000. Sedan tillkommer förstås en del interiör modifiering i form av flyttade väggar osv för att få till en bra planlösning, men det tänker vi mer göra stegvis på sikt.

Jag inser att en sådan här fråga blir lite "hur långt är ett snöre", men kan någon ge sin syn på om vi tänker någotsånär rätt eller helt galet?
 
Gör ni jobbet själva låter det väl ganska rimligt. Lägg på 50 % för att vara på den säkra sidan ;)

Lejer ni låter grunden väl billig men det beror ju på underlag och modell.
 
Att flytta hus medför en "ställkostnad", som oftast är mycket större än själva transportkostnaden. Även om huset saknar skorsten måste man plocka ner taktegel, veranda och massor av annat plock. Det är alltså ingen större skillnad att flytta en byggnad tvärs över tomten eller tvärs över Sverige.

El och VVS kommer att dra betydligt större kostnad än kalkylerad. Det enda raka brukar vara att datera upp hela elsystemet när man rustar upp gamla hus. Ni kommer troligen inte att bli nöjda med befintliga våtrum och befintlig köksstandard.

Förutsatt att ni låter hantverkare utföra jobbet, och nöjer er med enkel standard, skulle jag bli förvånad om projektet i dess helhet kostar mindre än 800 Kkr (plus köpet). Tänker ni göra jobbet själva kan du reducera budgeten med sådär 400 Skr per timma eget arbete. Förutsatt att ni jobbar lika effektivt som proffs.
 
billy_baver skrev:
Att flytta hus medför en "ställkostnad", som oftast är mycket större än själva transportkostnaden. Även om huset saknar skorsten måste man plocka ner taktegel, veranda och massor av annat plock. Det är alltså ingen större skillnad att flytta en byggnad tvärs över tomten eller tvärs över Sverige.

El och VVS kommer att dra betydligt större kostnad än kalkylerad. Det enda raka brukar vara att datera upp hela elsystemet när man rustar upp gamla hus. Ni kommer troligen inte att bli nöjda med befintliga våtrum och befintlig köksstandard.

Förutsatt att ni låter hantverkare utföra jobbet, och nöjer er med enkel standard, skulle jag bli förvånad om projektet i dess helhet kostar mindre än 800 Kkr (plus köpet). Tänker ni göra jobbet själva kan du reducera budgeten med sådär 400 Skr per timma eget arbete. Förutsatt att ni jobbar lika effektivt som proffs.
Alltså, badrum ock kök ligger i den byggnad som INTE ska flyttas. Vi pratar således enbart om ur- och inkoppling av el. Mot den bakgrunden låter 800 kkr något enormt mycket, även om jag förstår att det tillkommer fler kostnader än själva kranlyftet.
 
Tänker ni inte göra enormt mycket själva blir 800 Kkr ingen särskilt hög kostnad för 80 kvm (upprustad) boyta. Men skulle kostnaden - mot förmodan - vara överskattad innebär det givetvis inget annat än ett mycket angenämt problem. ;)
 
billy_baver skrev:
Tänker ni inte göra enormt mycket själva blir 800 Kkr ingen särskilt hög kostnad för 80 kvm (upprustad) boyta. Men skulle kostnaden - mot förmodan - vara överskattad innebär det givetvis inget annat än ett mycket angenämt problem. ;)
Nja, det är snarare 40 kvm flyttad och 20 kvm ny boyta utan VVS. Samt att det är ett fritidshus.

Tror dessutom att just små timmerhus är betydligt lättare att flytta med kran än andra. Det finns ingen veranda på det sättet och huset saknar yttre beklädnad. Att ta ner takpannor gör man ju lätt själv. Allt interiört gör vi själva och den nya delen av grunden har vi en nära bekant som hjälper oss med.

Kvar att leja är då själva huslyftet samt ihopskarvningen av husen. Att de skulle gå loss på 800 kkr köper jag faktiskt inte. Låter hutlöst mycket.
 
jacoblager skrev:
Nja, det är snarare 40 kvm flyttad och 20 kvm ny boyta utan VVS. Samt att det är ett fritidshus.

Tror dessutom att just små timmerhus är betydligt lättare att flytta med kran än andra. Det finns ingen veranda på det sättet och huset saknar yttre beklädnad. Att ta ner takpannor gör man ju lätt själv. Allt interiört gör vi själva och den nya delen av grunden har vi en nära bekant som hjälper oss med.

Kvar att leja är då själva huslyftet samt ihopskarvningen av husen. Att de skulle gå loss på 800 kkr köper jag faktiskt inte. Låter hutlöst mycket.
Testa i full skala. Jag har inget emot att du överbevisar mig. ;)

Hade vi pratat om permanenthus i standard hade jag plusat på med 50-100 procent. Om hela ytan med sammanbindningsbyggnad och allt blir bara 60 kvm är jag beredd att pruta 200 Kkr. Som sagt räknade jag på 80 kvm och full marknadsmässig lönekostnad. Om du gör hela jobbet själv och vi antar att det handlar om tio veckors jobb (med el och allt annat pyssel) för två man sparar du in 320 Kkr.
 
billy_baver skrev:
Testa i full skala. Jag har inget emot att du överbevisar mig. ;)

Hade vi pratat om permanenthus i standard hade jag plusat på med 50-100 procent. Om hela ytan med sammanbindningsbyggnad och allt blir bara 60 kvm är jag beredd att pruta 200 Kkr. Som sagt räknade jag på 80 kvm och full marknadsmässig lönekostnad. Om du gör hela jobbet själv och vi antar att det handlar om tio veckors jobb (med el och allt annat pyssel) för två man sparar du in 320 Kkr.
Ok, jag lovar att återkomma med rapport här! :)
 
jacoblager skrev:
Ok, jag lovar att återkomma med rapport här! :)
Mycket bra! (y) Och glöm inte bort att notera alla timmar nedlagt eget arbete!
OBS! Jag är inte ironisk; din blivande erfarenhet kan bli värdefull för fler.
 
billy_baver skrev:
Mycket bra! (y) Och glöm inte bort att notera alla timmar nedlagt eget arbete!
OBS! Jag är inte ironisk; din blivande erfarenhet kan bli värdefull för fler.
Givet! Sådana här forum är ovärderliga för oss hemmafixare. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.