Skall köpa en mig, undrar om man absolut skall välja 3-fas? tänkt bara ha den till max 3-4 mm. har pinne sedan. Är Julas Esab-svetsar av en enklare typ än om man köper Esab hos fackhandlen?
Kommer såklart inte köra mer än kanske någon gång i mån. till hobbybruk. Men gillar inte skräp utan betalar gärna för att få en bra sak, som kommer att funka. Mvh. janne:D
 
Se till att den har ordentliga inställningsmöjligheter om du ska svetsa plåt tunnare än 1 mm.. det saknar jag på min 1-fas 10A mig.
5mm plattjärn får jag svetsa från bägge sidorna eller vara duktig och fasa kanterna på, 3mm bränner den igenom om jag kör på ett litet tag så området hinner bli uppvärmt..:)
 
Har du möjlighet att ha 3fas tycker jag nog att du ska välja det då du belastar alla faser och inte bara 1.
Med trefas kan du ha en större maskin än med enfas.
Det är väl samma esab svets på jula som någon annanstans ? (Tror inte dom säljer sämre till jula :) )
Har sjäv en esab 1-fas svets och skulle nog helst velat haft en 3-fas (större)
 
ESAB svetsarna i fackhandeln är i regel gjorda för industriellt bruk. De dyrare maskinerna i fackhandeln är svensktillverkade medan Jula-svetsarna är tillverkade utomlands för att kunna attrahera privatpersoner. Dock är prisskillnaden 8000 kr mot 23 000 kr och uppåt...

Ska du svetsa 3-4 mm med MIG så är det 3-fas som gäller, har själv en mycket rejäl Kemppi, men det är 1-fas 230 V och runt 3 mm blir det för tufft, då blir det MMA invertern som tar över
 
Tack sålänge, ska se mig omkring efter en 3-fasare då förstår jag.(y)
 
Någon som har något att rekommendera, tacksam för tips.
 
Själv hade jag letat efter en begagnade märkessvets typ Esab, Migatronic, Kemppi eller liknande. 180A kommer man en bit på. Tänk på att en friköpt gasflaska kostar en del, ingår det i priset kan man spara pengar.
 
En trefasmaskin är att föredra. Kan rekommendera Migatronic 183, bra ork samtidigt som den går mjukt och är lättsvetsad. Proffsmaskiner är generellt lättare att svetsa med än rangliga lågprishobbyapparater, skillnaden är stor.
 
Jag gav 2000:- för min begagnade proffsmaskin på 250 A. Går inte att jämföra med en ny hobbysvets för 10.000
 
Det finns som sagt Blocketfynd om man är tålmodig och har bra koll på nya annonser. Vid köp av MIG förutsätter det nog att man har hyfsad koll på MIG-svetsning så man kan prova maskinen och bedöma skicket. Alternativet är att chansa på en bra proffsmaskin som man vet att det finns reservdelar till. Letade själv länge MIG i samma klass, hittade många maskiner men hade aldrig pengar när det gällde. Till slut fick jag för mig att det hade varit kul att lära sig svetsa MAG så det blev en begagnad Kemppi Minarc 150 i stället :)
 
Men du menar givetvis MMA
 
mattiasp skrev:
Men du menar givetvis MMA
Givetvis, skyller på telefonpostning.
 
Göran.W
Och det är väl en MAG svets ts ska köpa
Mag svets är det när man kör med bland tex typ argon-koldioxid som dom flesta använder
Mig svets är det när man kör med ren gas tex koldioxid

Nästan alla säger mig svets när 95 % i själva verket mag svetsar:)
 
Visst är det så men MIG eller MAG spelar kvittar när vi pratar om själva maskinen.
 
Visst är det INTE så ;) MAG är Aktiv Gas tex koldioxid eller blandgas med tex koldioxid, MIG Inaktiv Gas tex argon
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.