Hej vi bor i ett 20-tals hus och skall isolera om trossbotten och lägga in nya plankgolv.
Vi har idag redan satt in en avfuktare i gunden samt plastat mark och stängt ventiler på grund av för hög fukthalt.

Vi sitter nu och funderar på vilken tillvägagångssätt vi skall välja samt vilken isolering vi skall välja.
Cellolosa eller gulfiber.

Tänker vi rätt nu genom att först sätta;
1. Trossbottenskiva
2. Isolering
3. Plast
4. Golv

eller skall man
1. Trossbottenskiva
2. papp
3. Isolering
4. Plast
5. Golv

Eller

1. Trossbottenskiva
2. papp
3. Isolering
4. Golv

Hur gör man???????????
 
skulle nog använt vanlig glasfiber isolering
trossbotten isolering golv absolut ingen plast
om man nu inte använder cellplast som trossbottenskiva
 
Trossbottenskivor, papper, mineralull,golvspån ovan golvspånet vill ni ha vad för golv?
 
Hej, tack för svaren. Vi tänkte lägga dit nya massiva trägolv utan springor i. Vi har hört ngt liknande från en snickare som vi kontaktade att vi ska trossbottenskiva, sen insolering (snickar sa till oss att vi kunde använda stenull), sen golvet.
 
Massiva trägolv utan springor? :confused: Om jag förstår dig rätt så gäller det spontade trägolvbrädor och inga kilsågade, då kan ni utan problem lägga trossbottenskivor (inte att förväxla med asfaltsskivor) sedan en vind stopp av något slag ej plast, sedan mineralull exempelvis stenullsskivor eller lösull, sedan lägger ni golvet på ullen direkt det fungerar bra... behövs inget stopp i form av spånskivor om det är massivt trä.... lycka till med bygget! Räkna med att golvet kommer att krympa med åren, efter ca 2 år har ni säkerligen några millimeter springor om det är obehandlade golv som inte är nertorkade. Fördelen med golvspån är att man kan lägga golvet löst utan att fästa det och efter ett par år så slår man ihop det med kilar på långsidorna, man fäster det bara med golvsockeln, och vill man inte ha golvet kvar eller flytta det till ett annat utrymme så släpper man bara golvsocklarna och vips så kan man lägga annat golv på spånet! men det blir förvisso något lägre......
 
Ja det är spontade trägolv som du säger, de är dock färdig behandlade och torkade så jag antar att de inte kommer att krympa som du säger. men det låter som en bra ide med att lägga papp också för att få bort draget för det har varit väldigt dragiga golv i vinter. Så planen nu med start imorgon är att ta bort gammalt material, suga upp sågspånen som ligger som isolering idag, kolla över balkar för att se om de är okej, rikta upp golven innan vi lägger dit trossbottenskiva, papp, isolering sen golv.
 
Jag tycker att Pagnos förslag låter vettigt men eftersom ni haft fuktproblem där nere tidigare så bör ni tänka på skyddsutrustning när ni river ut det gamla materialet. Se till att inte ha öppet till andra delar av huset och låt inte gardiner och möbler komma i kontakt med det som ni nu drar upp.

Se också till så att problemen där nere verkligen är åtgärdade innan ni bygger in nytt material. Är det fortfarande gynnsamma förhållanden för påväxt där nere blir det nya angripet väldigt fort. Se också till så att ni får pappen tät mot syllarna annars riskerar ni att illaluktande luft går upp i boutrymmet när ni får undertryck inne och det är väldigt trist.
 
Dag tre i renoveringen. Vi har nu rivit ut allt - ner till trossbotten, tagit bort all gammal isolering (det var gullfiber i vissa delar och sågspån i andra) samt ngn form av råplank som höll uppe sågspånet. Vi satte upp plast och avgränsade de rummen vi inte är och river i innan vi började. Vi hittade muss och spår av råttbon i den gamla isoleringen som luktade när vi tog bort det och jag förstår att det varit otätt och dragit innan när man såg den lilla mängd sågspån som låg där samt den planken som höll uppe det då det hade en massa springor i sig. Men det luktar inte illa nu i grunden efter vi rivit ut allt det illaluktande.
Locke, jag tycker att problemen där nere borde vara åtgärdade nu när vi i veckan skall börja sätt in det nya materialt för vi har som sagt satt in avfuktare där sen ett år tillbaka med plast på mark samt igentäppta ventiler och luftfuktigheten har legat under 65 % sen vi satte in avfuktaren. Virket i grunden är bra och det är inte skadat eller fuktigt, det var det materialet (isoleringen) vi tog ut men alla mussboen som luktade. Så jag hoppas vi åtgärdat problemen och vågar sätta in det nya materialet. Det du skrev om undertryck i bostaden, vi har haft problem med det men det kan vara pga att golven har varit så dragiga och jag hoppas att även det rättar till sig när vi nu tätar med trossbottenskiva, papp, isolering samt täta golv. men det är viktigt som du sa att få ditt pappen rätt mott syllarna. Hur skulle du djort, vikit upp pappen mot syllarna?
 
Om ni har en avlång sockerkaksform, rektangulär, klipp till en bit bakplåtspapper som är 5 cm större än formen, testa att lägga i den med uppvikta hörn, alltså klä insidan med pappen, samma sätt med bjälklagen fast något större, stifta fast pappen eller låt den ligga lös, när ni isolerar skall isoleringen inte skäras för kort/smal utan den skall helst vara lika lång/bred som facken i bjälklaget... Hoppas ni förstod mig!
 
det var en bra beskrivning, då vet jag hur vi skall göra - tack! återkommer med lägesuppdatering och eventuella nya frågor som kan tänkas dyka upp längs med vägen :)
 
Ser fram mot det!
Lycka till med bygget!;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.