Jag har läst flitigt de olika trådar som rör massiva trägolv och golvläggning i uterum. När man lägger massiva trägolv är det ju viktigt att golvet torkat ordentligt så att det inte ska krympa för mycket. Borde det inte då vara viktigt att golvet inte är för torrt är man lägger det i ett inglasat och isolerat uterum. Den högre luftfuktigheten i uterummet får väl golvet att svälla ganska rejält om man lägger det med riktigt låg fuktkvot? Någon som har någon erfarenhet eller teori om detta, vore jag tacksam.
 
Som jag har förstått det så väl det bästa att låta golvet ligga lite där det ska läggas? För att "aklimatisera" sig..
 
Så tänkte jag med, att fuktiga golv ska torka upp innan de läggs inne och torra golv ska suga upp lite fukt innan de läggs ute.
 
J
Låt golvet ligga inne i uterummet 5-6 dagar innan du lägger det. Se till att ha den temperaturen du ska ha framöver när du lägger in det. Är uterummet isolerat håller du gissningsvis minst 15-20g året om.... Lägg inga stora springor om du lägger in det såhär års. Beroende på vad du har för golv givetvis...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.