Hej!

Jag ansökte om bygglov 2010-11-25 för en carport, jag fick bygglovet beviljat 2011-03-21, jag betalade alla avgifter som fakturerades mig. Fakturan innefattade Bygganmälan, bygglovsavgift och utsättning. Nu är jag klar med carporten men inte gjort någon slutanmälan då jag har lite målning kvar.
Nu visade det sig att kommunen har gjort en lägeskontroll 2012-03-07 och vill ha ytterligare 2140 kr för detta jag har varit i kontakt med kommunen och försökt få en förklaring på hur man kan komma med ytterligare krav i efterhand då jag anser att denna avgift skulle ingå i bygglovsavgiften/utsättningsavgiften.

Kan kommunen verkligen komma med oannonserade avgifter hur som helst?
 
Vad kommunen kan kräva är att det ska göras en lägeskontroll.

De kan dock knappast utföra denna utan att du begärt det. Du har rätt att välja en annan leverantör av tjänsten än kommunen.

Så sannolikt kan du komma undan kostnaden för den lägeskontroll som är gjord, men du lär ändå få göra en ny lägeskontroll som du får betala för.
 
jag kan köpa att kommunen skall göra en lägeskontroll men kan de verkligen ta ut en ny avgift för detta, jag går ju under PoB 1997:10 och där står inget om att de kan ta ut några ytterligare avgifter, bara att det skall göras en lägeskontroll. I den nya PoB:en verkar det däremot som de kan göra lite som de vill.
Det fanns heller inte någon sådan avgift i deras prislista då jag ansökte om bygglovet.
 
Vad står det i din kontrollplan, står det att det ska göras en lägeskontroll eller ej?
Om det står med så måste det göras, och det kostar pengar, men som injonil skrev så kan du välja att låta en annan utförare göra det, kanske billigare.
Eftersom det är en fri marknad så kan inte kommunen låta kostnaden för en lägeskontroll ingå i bygglovsavgiften.
 
Mitt hus byggt 2008, helt apropå 2009 så stod det några med mätutrustning utanför och jag frågade vad de höll på med och fick till svar att det var lägeskontroll. Det här är i Kungsbacka och det har inte kommit någon kostnad för den kontrollen.
 
Jag bor i Härryda kommun och där är de kända för att vara tjurskalliga, det går tydligen i arv här i kommunen att vara ett rötägg!
 
  • Gilla
Abuquir
  • Laddar…
Och vad det gäller kontrollplan och byggsamråd så anser kommunen att det inte behövdes! men samtidigt står det i protokollet att utsättning och lägeskontroll skall göras men inte att det kostar något! Jag har ju redan betalt för utsättningen enligt deras prislista men att lägeskontrollen också skall kosta 2000 kr står ingenstans.
 
OK, så du visste att det måste göras, men inte att det kostade något. Så, bestrid kommunens faktura med motivering att du inte beställt tjänsten, och leta rätt på en mätfirma som kan göra det billigare.
 
Man kan i vanlig ordning fundera över syftet. Lägeskontroll, på en carport, som kommunen själva har satt ut! Varför? Tror de att du i smyg flyttat utsättningen för att få carporten någon annan stans än på bygglovet? Mätfirma? Om man nu måste kolla så hade det väl räckt med ett ögonkast för att se att den var kvar där den var utsatt. I absolut värsta fall får man plocka fram ett måttband.

Eller vill de helt säkert ha läget på millimetern så de kan sätta en kryssningsmissil i carporten om TS inte betalar sina fakturor?
 
Kommunen har ett krav på sig att leverera kartdata över samtliga bygglovspliktiga byggnader till Lantmäteriets byggnadsregister. Där är visserligen inte noggranhetskraven på mm-nivå precis, men det är ett av syftena till varför en lägeskontroll görs.

Ett annat syfte är givetvis för kommunens egna kartor. När något ska byggas nästa gång i området underlättar det ju mer som redan finns inmätt och inlagt i databasen.

Ett tredje är just att kontrollera att byggherren inte byggt huset på fel plats eller försökt dra till med några kvadratmeter extra byggnad. Det förekommer faktiskt, men minst lika ofta förekommer det griniga grannar som misstror byggherren och tycker att "det där har du väl ändå byggt för nära gränsen nu". Sådana personer tar minsta chans att försöka stoppa byggen eller få dem överklagade och rivna i efterhand. Då är det väldigt bra att en tredje part mäter in bygget så man har papper på att det är korrekt, man slipper en massa onödigt tjafs på det viset.
 
Jag tror personligen att kommunen i mitt fall tar varje chans till extra inkomster. En fråga som jag i detta fall undrar över är vilka regler och från när gäller reglerna? Gäller de från att min ansökan kommit in eller gäller de ifrån den dagen bygglovet beviljas?
 
Det ska räknas från den dagen din ansökan kommit in.

Och jag tror inte det handlar om "extra inkomster" eftersom kommunens taxor måste baseras på deras faktiska kostnader, de får inte sätta en taxa för att gå med vinst.
Eftersom det inte är ett krav att just kommunen utför lägeskontrollen, kan man inte heller skriva in i någon lag att "kommunen har rätt att ta ut en avgift...", därför finns ingen sådan formulering i någon lag.

Men efter det jag räknade upp i inlägg 11 kanske du håller med om att det finns ett behov av att lägeskontrollen görs, även om du själv inte ser något personligt behov i just ditt bygge?

OK, om det nu måste göras lägeskontroller så fort någonting byggs i kommunen, så kommer man till den alltid delikata frågan "Vem ska betala vad det kostar?" En kommun har bara två alternativ; antingen en kollektiv avgift på skatten, eller en avgift som tas ut av den som gynnas av åtgärden. Som regel brukar både politiker och väljare tycka att vid ett bygge är det primärt den som bygger som gynnas, och som därför borde stå för alla kostnader, hellre än att lägga ut det på alla skattebetalare.
 
Jag motsätter mig absolut inta att det skall göras en lägeskontroll det står trotts allt i mina handlingar att det skall göras. Det som jag inte tycker är ok i mitt fall är att det tillkommer en avgift trotts att det står i en bilaga till bygglovshandlingarna att det bara kommer en faktura efter beviljat bygglov eller förhandsbesked.
Sedan ändrar kommunen reglerna efter det att jag skickat in min ansökan och således inför en ny avgift för en lägeskontroll som inte fanns tidigare.
 
b8q skrev:
Kommunen har ett krav på sig att leverera kartdata över samtliga bygglovspliktiga byggnader till Lantmäteriets byggnadsregister. Där är visserligen inte noggranhetskraven på mm-nivå precis, men det är ett av syftena till varför en lägeskontroll görs.
Det kan ju i viss mån förklara kommunens handlande, men fråga är ändå inte besvarad: VARFÖR behöver samtliga byggnader vara inlagda i ett register? En meningslös byråkrati blir inte mindre meningslös bara för att man blandar in två myndigheter i den.

b8q skrev:
Ett annat syfte är givetvis för kommunens egna kartor. När något ska byggas nästa gång i området underlättar det ju mer som redan finns inmätt och inlagt i databasen.
Det låter för mig som ett väldigt, väldigt dyrt och komplicerat sätt att lösa ett mycket enkelt problem. Precis varenda byggnad ska mätas in och lagras i en databas, bara utifall att det kanske är någon som i framtiden möjligen skulle vilja veta de där måtten. Om jag ska bygga någonting, och där redan finns en annan byggnad jag behöver veta måtten på, då tar jag mitt måttband och går ut och mäter byggnaden. Det går på mindre än hundradelen av den tid det hade tagit att få fram uppgifterna ur databasen, och inte kostar det mig ett öre heller.

b8q skrev:
Ett tredje är just att kontrollera att byggherren inte byggt huset på fel plats eller försökt dra till med några kvadratmeter extra byggnad. Det förekommer faktiskt, men minst lika ofta förekommer det griniga grannar som misstror byggherren och tycker att "det där har du väl ändå byggt för nära gränsen nu". Sådana personer tar minsta chans att försöka stoppa byggen eller få dem överklagade och rivna i efterhand. Då är det väldigt bra att en tredje part mäter in bygget så man har papper på att det är korrekt, man slipper en massa onödigt tjafs på det viset.
Det kan väl i förekommande fall vara motiverat. Ett måttband, längd, bredd, avstånd från tomtgränsen, bock i protokollet. Klart. Men över 2000 spänn?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.