Vi har fått ett växtförslag från vår trädgårdsarkitekt och vill gärna ha tips på inköpsställe i stockholm.

Förslaget innehåller hundratals prenner, ett tiotal buskar, några träd och en häck om 140 plantor så det blir ju rätt mycket och man borde då kunna få rabatt tycker jag. Sen är ju ett problem att man kanske inte klarar att ta emot allt på en gång så det bästa är om man kan handla lite i taget eller få dellevererat.

De ställen jag känner till nu är byggvaruhusen, Plantagen, Lillsjöns trädgård i Bålsta, Zetas, men jag vet inte hur de ligger till sinsemellan med priser och rabatter.
 
Zetas är en personlig favorit, bra perenner, kunnig personal, lite dyrare än plantagen, men billigare än Uldiksdal på de saker jag kollat upp. Priset är inte allt tycker jag. Ska du plantera träd, så råder jag dej undersöka storlekarma och beställa så stora du har råd med. Man vill ju gärna se träden stora innan man blir för gammal.Annars har jag handlat bukvaror från Hortogreen (webshop), Esveld i Holland, och Löta i Sörmland, Rångedala, samt några fler runtom i Sverige. Du hinner inte plantera allt på en gång och samtidigt ta hand om det nyplanterade, så ta det etappvis. Vi satte alla träd och buskar först, då de tar tid på sej att bli stora.
 
Håller med om Zetas. De är faktiskt prisvärda, fast man kan tro tvärtom. De matchar priserna på tex Plantagen, kan t.o.m vara billigare, och det är finare växter, sedan har de ett mycket stort utbud.
Annars tycker jag att man ska gynna de små lokala plantshoparna. De har oftast växter som passar bra i den zon som de befinner sig i..

Ang köp av växter, just perenner är bra att köpa på sensommar/höst, då rear alla ut det som finns och man får mycket växter för pengarna..
 
Hemmakatten
Var i Stockholm bor du? Norr eller söder om stan? Bor du norr om stan så kan du titta in på Ella trädgård i Täby. Ganska stora, bra sortiment och flera duktiga trädgårdsmästare. Brukar handla en del där och har också fått rabatt vid lite större inköp.

Plantagen och byggvaruhusen skulle jag aldrig handla något ifrån, möjligtvis en liten krukväxt eller så. Nackdelen med dessa varuhus är dels att de köper in billigast möjliga växter från andra länder som är snabbodlade och är dåligt härdiga i vårt klimat. Dessutom finns det oftast ingen kunnig personal.
 
Tack för svaren.

Jag bor norr om stan. Vi hade dock vägarna förbi Zetas tidigare i veckan och det var väl värt ett besök. Även om jag är nybörjare på trädgård har jag gröna fingar och jag såg direkt hur fina växterna var jämfört med det man sett på de vanliga ställena. Skräckexemplet är nog bauhaus där jag sett en massa vagnar med oredntligt slokande växter ståendes lite här och var. Träden på Zetas väckte riktigt ha-begär. De 5-6 åriga...

Vi köpte med några små perenner att börja med, men också en japansk lönn som kostade 495kr, samma som lokala handlaren skulle ha 950kr för (samma storlek). Fast den lokala handlarens kanske var uppstammad slog det mig just, det var beställningsvara så jag såg den inte IRL.

Får förresten 15% på Zetas om jag köper allt på en gång, men hur lång tid kan det ta att plantera ca 1000 plantor tror ni? "Det där gör du på en helg om du ställer ut alla först och snabbt gräver ner och du har barnvakt" sa lokala handlaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.