Vi ahr köpt andrahandssortering Siljansgolv och kom undan med runt 150 kr kvadraten...det går det med ;-)
EDIT: Fast inte i köket då....i köket valde vi Pergo Kitchen, det väntar på å läggas!
 
Många intressanta inlägg må jag säga... En enda fråga som jag inte fått besvarad eller ens berörd. Är det någon som har erfarenhet av golv köpt på Bauhaus, Rusta eller liknande "lågpris"-byggaffär. Är de dåliga för att de är billiga eller kan det vara så att det är fyndmöjligheter???
 
Jo jag har en kompis som lade ett Bauhaus-laminat för drygt ett år sedan, hans golv har liksom dragit i hop sig vid skarvarna och folien har släpt lite och vikit upp sig, ser bedrövligt ut, enligt mig helt bortkastade pengar.

/Vingen
 
Jag har lagt in Pergo Kitchen (vitlaserad furu) för ett halvår sedan och är otroligt nöjd. Visserligen är golvet dyrt (289kr/m2) men det är det värt. Det ska ju trorts allt ligga i några år :p. Om ni funderar på att lägga klickgolv i köket så rekommenderar jag att välja ett golv som likt Pergo Kitchen har ompregnerade fogar, annars kan vattenspill få rätt ödestigra konsekvenser. Har även hund men det verkar golvet hålla för!
 
yonna skrev:
Det beror naturligtvis på din familjesituation.
a) Pedantisk ensamstående som tassar omkring i huset med mjuka tofflor?
b) Yrkesarbetande par som inte lagar mat dagligen?
c) Stor familj med många ungar - som också hjälper till med kökshållningen?
d) Hundägare (tunnpälsad frusen jycke eller newfoundlandtyp).
e) Flott, elegant hus/kök där det estetiska är viktigare än det praktiska?
f) Fattig med tron att ekonomin blir bättre senare - med tanke att lägga nytt golv om tio år?

Personligen skulle jag välja
Om jag tillhörde a), b) eller e) snyggt stengolv eller parkett/trä
Om jag hörde till c) välja linoleum
Om jag tillhörde d) välja korkoplast
Om jag tillhörde f) plastmatta

Men - det finns mängder av individuellt tyckade härinne  ;D ;D
Du är en klok kvinna Yonna så jag tror jag ska göra som du säger! Tillhör nog mest grupp "C", efftersom jycken dels är ganska liten och dels har ganska så MYCKET päls. Så kan jag skylla på dig sen om det inte blir bra... ::) 8) Länkar till snygga linoleummattor, någon... ??? Svårt att lägga själv? Ligger 30 år gammal korkoplast nu, den måste slipas bort gissar jag... Kanske läge för en golvläggare i alla fall...
 
Hej

Jag har lagt både IKEAs laminat golv (i en lägenhet) och Kährs ekgolv. Hittade det sista i en stor bygghandel som utförsäljningsgolv, det var en ekvariant som bytte namn och utan klickfunktion. (225:-/kvm) IKEA golvet var inte särskilt bra. Det var lättlagt men rörde sig rätt mycket och var dessutom väldigt fuktkänsligt. Kährsgolvet är bra men inte så bra som jag trodde. Läggningen var ok även om det krävdes slipning av lamellerna vid läggningen för att få det skarvfritt. Däremot så är det inte fritt från repor nu ett par år senare. Detta trots att vi är två vuxna utan barn och dessutom rätt så försiktiga.

Vi bygger hus just nu och har då valt att lägga skeppsgolv i sovrum, vardagsrum och allrum. I hall, tvättstuga och badrummen kommer vi att använda höganäs klassiska tegelklinker. Med golvvärme under så tror vi att det blir både varmt och skönt att gå på. Ett altnerativ till skeppsgolv skulle vara ett lackat merbaugolv. Högsta reptålighet som finns på marknaden.
 
Är det någon som har erfarenhet av "laminatgolv med keramisk yta" i köket? Vi har köpt ett hus med en tråkig plastmatta i köket, där vi funderar på att lägga in denna typ av golv. På ytan liknar laminatet klinkers. Priset ligger på 159-169 kr/m2 hos Hornbach och Bauhaus (Ceramico), men det finns även dyrare varianter i golvaffärer.
Fungerar "laminatgolv med keramisk yta" bra i ett kök?

MVH/Agneta ???
 
Lilla_vargen skrev:
Även vuxna människor tappar saker: kastruller (förhoppningsvis bara tomma...), glas/koppar, knivar, konservburkar, stekspadar, och ibland har man skor med hårda klackar eller grus under, man kommer att stå mycket framför köksbänken, så golvet slits fortast just där, ungarna drar fram pallar att stå på, osv.

Skall ni ha parkettgolv - välj ett riktigt hårt träslag. Ek eller hårdare.
Skall ni ha klinker - så vet jag inte hur man skall bära sig åt, bara att jag sett flera klinkergolv i kök där plattorna har spruckit när saker tappats på dem.
Då har det inte varit tillräckligt med fix under plattorna för annars spricker inte klinkers!
Sen gäller det även att ha ett högt PEI värde på plattorna. Det finns ju Grad 1-5 där 5 är hårdast. Vi har 5 i vårt kök och jag har tappat både gratängformar, keramikmuggar mm utan att golvet har spruckigt.
 
Aero
Har ett Junckersgolv i köket, oljad massiv ek.
Legat i 5 år nu och ser fortfarande bra ut.
Blir en rutin att torka upp ev vatten efter matlagning eller disk. Underhållsoljar en till två ggr om året.
junckers.jpg

/Micke
 
Hade plastmatt i gamla köket och det blev en plastmatta när vi böt kök. Ekonomi, gamla erfarenheter och tidsfaktorn avgjorde.
Slapp förstärka golvet och lägga golvvärme om vi valt klinkers.
Golvbytet tog två dagar. Dag 1 för borttagning och spackling. Dag 2 läggning. Sedan var det bara att montera nya köket.
Fördelar plastmatta (tycker jag).
Mjukt att stå och gå på.
Lätt att hålla rent.
Tätt vid eventuellt vattenspill.
 
Funderar på målat grangolv i köket. Några synpunkter på det? Borde funka med andra sortering om man ska måla?

/T
 
Mr_T skrev:
Funderar på målat grangolv i köket. Några synpunkter på det? Borde funka med andra sortering om man ska måla?

/T
Gran är inget bra val, den är mjukare än furu så det krävs ingenting för att skada det... Trycker du med nageln så blir det ett tydligt märke..
 
H.äg Smurf skrev:
Gran är inget bra val, den är mjukare än furu så det krävs ingenting för att skada det... Trycker du med nageln så blir det ett tydligt märke..
Blir det inte ingen skillnad om man målar? Det verkar som om de flesta rekommenderar gran om man ska måla.
Jag är helt medveten om att varken golvet eller målarfärgen kommer se ut som nytt om 10-20 år som ett laminat gör, men det stör inte att det ser lite använt ut.

/T
 
Kanske det, men jag tycker gran i köket ändå låter lite optimistiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.