Precis vad jag tänkte skriva så nu är det avklarat :)

Sent from my X10i using Tapatalk
 
Bra, då har vi slagit fast att den som har hela året på sig kan nöta med trädgårdsslangen. Den som har hela veckan på sig kan köpa en 5liter/minut-tvätt från biltema med högt tryck och den som vill tvätta bilen på en halvtimma köper en tvätt med högt tryck och högt flöde och får betala lite mer. Som jag sa för en stund sedan.

Jag sa ursprungligen att det räcker med att köpa en tvätt med bra flöde. Det valde du att misstolka som att jag påstår att flöde är det som tvättar rent. Jag antog dumt nog att det inte var aktuellt att parkera bilen i havet och få den tvättat där utan att man faktiskt tänkte titta på högtryckstvättar. Eftersom ingen tillverkar högtryckstvättar med högt flöde och lågt tryck kan den som inte är så intresserad nöja sig med att titta efter ett högt flöde, resten kommer på köpet vare sig man vill eller inte. Och det var slutreplik från min sida.
 
Förtydligande: det var delen om högtryckstvättar jag tänkt skriva och som kan ses som avklarat, fast resten är ju rätt också :)

Sent from my X10i using Tapatalk
 
Väcker denna tråd då jag själv är i köpastankar.

Om ni var tvungna, vilken av dessa skulle ni köpa i 3000 kr klassen?

Kärcher K5.700 http://www.tretti.se/hem-och-tradgard/utomhusprodukter/hogtryckstvattar/karcher-k5700
Kärcher K5.585 http://www.tretti.se/hem-och-tradgard/utomhusprodukter/hogtryckstvattar/karcher-k-5585
Nilfisk E 140.2-9 http://www.jula.se/hogtryckstvatt-e-140-2-9-10-140-bar-220105
Stihl RE 128 Plus http://www.carlsonerna.se/hogtryckstvatt/stihl-re-128-plus

Alla har vunnit olika tester. Är dom jämbördiga?
Någon som vet skillnaden på Kärcher modellerna K5.700 och K5.585?
 
Kärcher K5.700, utan tvekan.

Vad gäller nilfisk verkar det ju vara flera som oberoende av varandra uppmärksammat att de inte ger det tryck de ska, inklusive test i råd&rön (vill jag minnas det var). Jag har dessutom för mig att jag hört sägas att det är nilfisk som tillverkar stihls tvättar.

Rent spontant gissar jag att K5.700 är efterföljaren till K5.585. Jag har haft min K5.85 nu i ca 10 år, den är väl använd och den är fortfarande lika bra.
 
De är rätt lika i många saker och båda bra maskiner för pengarna.

Jag skulle dock i gengäld säga välj Stihl 128:an om det är samma pengar. Har haft Kärcher 585 på jobbet i några år och de har numera köpt K 5.700 (har endast samarbete med Kärcher).

Valde mellan just Stihl och Kärcher, chansade på Stihlen. Ångrar mig inte ett dugg efter att nu i några år har kunnat köra båda modellerna parallellt. Stihlen upplevs av mig som starkare men främst av allt lite smidigare i slangupprullningen mm.

Kvalitetsmässigt är det svårt att säga då båda modellerna fungerat bra en längre tid. Vår/sommar/höst tvättar jag ca 4-5 bilar/vecka och Stihlen puttrar på efter flera års användning men det gör också Kärchern.

Jag är såpass nöjd att jag köpt en till Stihl högtryckstvätt som står i stugan.

Köp den som du får vettigast erbjudande på eller den som säljs hos lämplig säljare (avstånd, service etc)
 
Exakt. Har själv nästan bestämt mig för K5.700 eller Stihlen. Vill helst köpa lokalt vid ev reklamation/problem.

Funderingen med Stihlen jag har är reservdelar/tillbehör. Men mycket kan man väl lösa med adaptrar, exempelvis om jag har en kärcher rensslang etc.
Men Stihlens smidigare slang(?) väger rätt tungt då det brukar vara det man mest irriterar sig på.....
 
Kolla om du har någon lokal handlare som säljer Stihls sortiment. De har ju just som nisch att inte säljas via stora byggvaruhus utan via lokala handlare. Tillbehör och reservdelar är inga problem förutom att de mindre handlarna inte alltid har hemma på lager och något sämre öppetider.

Du för fördelen med generellt högre kunskapsnivå och service hos handlaren. Jag själv har exempelvis fått låna hem min handlares 4 olika demomaskiner över en helg för att prova vilken högtryckstvätt som passade mig. Sådan service är oslagbar. Men i gengäld har de inte allting på hyllan då det är en liten lokal handlare, ej öppet på söndagar mm
 
Det är förresten helt rätt det Thomasx säger att Stihls tvättar och dammsugare byggs av Nilfisk
 
http://www.bostromstraktor.stihl-viking.se/product/4963/re-128-plus/
Dom har den på kampanj för 2990:- (står ej på deras hemsida, men på blocket.se), då följer även ett terassmunstycke med.
Som du säger så är det en lokal mindre handlare, med sämre öppettider, men förhoppningsvis ärligare och bättre service.
Lutar mot en Stihl 128 (trots att den byggs av kritiserade Nilfisk)
 
Ja det verkar som att Stihl själva kör kampanj på den för 2990 inkl altantvätt så välj ut den handlare som du gillar mest eller har närmast till så tror jag de matchar det priset.

Tror som sagt att du blir nöjd oavsett vilken du väljer.

Själv sitter jag och velar på att byta upp mig till en hetvattentvätt men den gamla Stihlen lär bli kvar ändå som reserv :)
 
Blev en Stihl 128!
Mycket nöjd efter en biltvätt :)

+Slangen är inte av plast - drabbas inte av telefonsladdsyndromet
+De flesta reservdelar förvaras på maskinen
+Elsladden lindas smidigt på maskinen
+Till skillnad från ex. kärcher så bytes endast yttersta delen vid byte av munstycke, ej halva spolröret.

Rekommenderas alltså!
 
gstv skrev:
Blev en Stihl 128!
Mycket nöjd efter en biltvätt :)

+Slangen är inte av plast - drabbas inte av telefonsladdsyndromet
+De flesta reservdelar förvaras på maskinen
+Elsladden lindas smidigt på maskinen
+Till skillnad från ex. kärcher så bytes endast yttersta delen vid byte av munstycke, ej halva spolröret.

Rekommenderas alltså!

Hur är trycket jämfört med en kärcher med motsvarande tryck enl. spec? Nilfisk är ju rätt ökända för att ha klart lägre tryck trots samma i specen.
 
Känns lite som att Nilfisk och Kärcher vinner lite varannan gång i tester. Bauhaus har ju under en längre tid marknadsfört en Kärcher som testvinnare i råd&rön och en Nilfisk som testvinnare i Vi båtägare... Båda kostar 2995:-. Mitt val föll på Nilfisken (145-10 eller vad den heter) pga stålarmerad slang och jag måste säga att jag är jättenöjd än så länge. Klart bättre än de andra tvättar jag har kört med tidigare sen finns det garanterat bättre tvättar också men någonstans måste man ju dra gränsen för vad det får kosta och jag drog gränsen vid 3000:-. Har inte provat Kärchertvätten eller Stihltvätten som nämns ovan så inget ont om dessa. Det jag vill säga är bara att jag är nöjd med min Nilfisk oavsett testresultat. Bilen blir ren precis som den blev i tvätthallen tidigare :)
 
gstv skrev:
Blev en Stihl 128!
Mycket nöjd efter en biltvätt :)

+Slangen är inte av plast - drabbas inte av telefonsladdsyndromet
+De flesta reservdelar förvaras på maskinen
+Elsladden lindas smidigt på maskinen
+Till skillnad från ex. kärcher så bytes endast yttersta delen vid byte av munstycke, ej halva spolröret.

Rekommenderas alltså!
Är du fortfarande nöjd med en så här en månad senare? Var & kollade på en sådan HT-tvätt idag & planerar ett inköp de närmaste dagarna om ingen skriker "stopp & belägg".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.