Mikael_L
Suhagg skrev:
Hur menar du att man brukar göra med masoniten? Småbitar med lite mellanrum på alla takstolar så att råsponten inte ligger direkt på takstolarna eller?
Dom som sätter masonit till luftspalten brukar typiskt göra på ett av två sätt.

1. Spika klart råspontstaket och sen jobba innifrån med luftspalt och isolering.
Spika eller skruva 25x38 läkt i vinkeln råspont-takstol, och en läkt i mitten av takstolsfacket.
De i vinkeln spikas med fördel i takstolen så man inte riskerar att punktera underlagspappen. Läkten i mitten kan man sätta fast i masoniten innan montage av denna, av samma anledning.
Sen sätta masonite i varje takstolsfack mot denna läkt, så får man en luftspalt som är lika hög som läkten.
Sen isolera underifrån , plast, gles, innertak.


2. som jag beskrev tidigare.
Montera plasten mot takstolarna, och gles under.
Fylla på med isolering från ovansidan.
Spika masonite ovanför takstolarna.
spika läkt, 25x50, 34x50, nåt, på takstolarna, ovanför masoniten.
Sen råspont, underlagspapp, ströläkt, bärläkt, pannor eller plåt.

Dessa metoder gäller alltså när det är snedtak inne på övervåningen. En kall oinredd vind gör man ju på annat vis med.

2'an går snabbare och man lyckas garanterat bättre med isoleringsjobbet, men är lite mer scary, då regn medan man isolerar blir en katastrof.
Så vid tvåan så gäller det att jobba snabbt (åtminstone till masoniten), se till att absolut allt material osv finns hemma, att man vet exakt hur alla moment skall göras osv.
Att ha stora presseningar standby är nog inte heller dumt.


Det jag skrev i inlägget var att om man arbetar enligt 2'an, så kanske det vore mumma att bara rulla ut en rulle duk och häfta med häftpistol istället för att hålla på och spika masonite.
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Dom som sätter masonit till luftspalten brukar typiskt göra på ett av två sätt.

1. Spika klart råspontstaket och sen jobba innifrån med luftspalt och isolering.
Spika eller skruva 25x38 läkt i vinkeln råspont-takstol, och en läkt i mitten av takstolsfacket.
De i vinkeln spikas med fördel i takstolen så man inte riskerar att punktera underlagspappen. Läkten i mitten kan man sätta fast i masoniten innan montage av denna, av samma anledning.
Sen sätta masonite i varje takstolsfack mot denna läkt, så får man en luftspalt som är lika hög som läkten.
Sen isolera underifrån , plast, gles, innertak.


2. som jag beskrev tidigare.
Montera plasten mot takstolarna, och gles under.
Fylla på med isolering från ovansidan.
Spika masonite ovanför takstolarna.
spika läkt, 25x50, 34x50, nåt, på takstolarna, ovanför masoniten.
Sen råspont, underlagspapp, ströläkt, bärläkt, pannor eller plåt.

Dessa metoder gäller alltså när det är snedtak inne på övervåningen. En kall oinredd vind gör man ju på annat vis med.

2'an går snabbare och man lyckas garanterat bättre med isoleringsjobbet, men är lite mer scary, då regn medan man isolerar blir en katastrof.
Så vid tvåan så gäller det att jobba snabbt (åtminstone till masoniten), se till att absolut allt material osv finns hemma, att man vet exakt hur alla moment skall göras osv.
Att ha stora presseningar standby är nog inte heller dumt.


Det jag skrev i inlägget var att om man arbetar enligt 2'an, så kanske det vore mumma att bara rulla ut en rulle duk och häfta med häftpistol istället för att hålla på och spika masonite.
Då är jag med, tack för förklarigen. Blev lite förvirrade men ni pratar ju en helt annan typ av tak/vind.

För mig blir det
Pannor
Läkt
Takpapp
Råspont
Takstolar
Wellpappkartong för luftspalt
Lösull
plast
gles

Lite fel vindtyp på bilden men

ImageVaultHandler.aspx
 
Mikael_L
Ja OK, du ska ha en uteluftsventilerad kallvind.
Ja då behöver du inte fundera på att skapa en luftspalt med masonit hela vägen från takfot och upp.
Utan antingen mindre bitar med masonit närmast takfoten, eller wellpappen som du verkar vara inne på.

Lägg gärna ut målarskyddspapp över isoleringen sen. Så lufflödet på kallvinden när det blåser rejält ute inte tar med sig all värme ur isoleringen.
 
Mikael_L skrev:
Ja OK, du ska ha en uteluftsventilerad kallvind.
Ja då behöver du inte fundera på att skapa en luftspalt med masonit hela vägen från takfot och upp.
Utan antingen mindre bitar med masonit närmast takfoten, eller wellpappen som du verkar vara inne på.

Lägg gärna ut målarskyddspapp över isoleringen sen. Så lufflödet på kallvinden när det blåser rejält ute inte tar med sig all värme ur isoleringen.
Skulle behöva stifta fast eller lägga ut målarskyddspappen på något sätt innan glesen åker upp. Min vind har bara 900mm i höjd så lösullningen blir innefrån genom att ta upp hål.
Risken är nog att när man sprutar upp ullen har man sönder pappen.

Kanske kan köra med vanlig vindduk och stifta i alla takstolar så att det bara får plats ca 600mm lösull?
takstol.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Strunta i den pappen då. Den är kanske inte så väldigt viktig.
Gör inte för stora ventilationsöppningar eller utformning så att dom tar in blåsigt väder för mycket.

Det enda jag tänker på är att ifall det blir blåsigt på din vind, ovanför isoleringen så tappar du en del isoleringsverkan. Svaga långsamma luftströmmar är inget problem, snarast tvärtom.
Ev gavelventiler istället för takfotsventilation.
 
Mikael_L skrev:
Strunta i den pappen då. Den är kanske inte så väldigt viktig.
Gör inte för stora ventilationsöppningar eller utformning så att dom tar in blåsigt väder för mycket.

Det enda jag tänker på är att ifall det blir blåsigt på din vind, ovanför isoleringen så tappar du en del isoleringsverkan. Svaga långsamma luftströmmar är inget problem, snarast tvärtom.
Ev gavelventiler istället för takfotsventilation.
Klokt! Tack, har rätt mycket takutsprång så det kanske kan tar in extra mycket luft då just i takfoten.
Men sen med 600mm lösull så borde det hålla värmen rätt bra.
 
Jag har liknande saxtakstolar som på bilden och jag kommer oxå att blåsa in lösull underifrån genom hål i diffplasten. Jag planerar att fylla lösullen ända ut till råsponten, dvs helt utan någon ventilerande spalt mellan isolering och råspont.
På råsponten blir det sedan diffusionsöppen underlagsduk.
 
Fråga till er som kör Tyvek duken. Vad är det för skillnad mellan den och de andra billigare diffusionsöppna dukarna som säljs från England? Det verkar ju skilja halva priset.
Typ WEB UV15 vs. Du Pont tyvek supro
 
Alpha skrev:
Så vitt jag förstår så är den diffusionsöppna duken känslig mot uv-ljus och bör/ska ej användas tillsammans med tegel iaf inte moniers diviroll duk, då den bryts ned.
Här har du totalt missuppfattat budskapet! Den bryts inte ner UNDER takpannorna utan den bryts ner av uv-ljus om den ligger utan takpannor en längre tid. Därför är det viktigt att man får på takpannor ganska snabbt och enligt rekomendationen inom 3 månader.

Divoroll duken är en bra och lättarbetad duk. Har själv använt den till mitt i fjor nylagda tak.

Per
 
Hej. Jag har införskaffat lite tyvek supro från England. Men jag funderar på samma sak som någon skrivit tidigare i tråden. Behövs det någon sorts tätning under läkten för spikhålen. Hur har ni andra gjort som har använt den här duken? Kan tillägga att mitt tak har en lutning på 27 grader.
 
martinssonj skrev:
Hej. Jag har införskaffat lite tyvek supro från England. Men jag funderar på samma sak som någon skrivit tidigare i tråden. Behövs det någon sorts tätning under läkten för spikhålen. Hur har ni andra gjort som har använt den här duken? Kan tillägga att mitt tak har en lutning på 27 grader.
Jag köpte till 2 rullar av butyltejpen jag länkade till ovan. Tänker klistra en remsa under varje ströläkt och sedan skruva dit denna.

Fick du också betala 600:- extra i frakt? Totalpriset på mina grejer blev tyvärr inte så billigt.
 
Dsl skrev:
Jag köpte till 2 rullar av butyltejpen jag länkade till ovan. Tänker klistra en remsa under varje ströläkt och sedan skruva dit denna.

Fick du också betala 600:- extra i frakt? Totalpriset på mina grejer blev tyvärr inte så billigt.
Jag funderade på att köpa till den tejpen men den var ju inte så billig och man behöver ganska många meter. Fast det är klart det räcker väl med en liten bit under varje spik. Jag funderar på om man ska köpa http://www.cheapy.se/Produkt___BUTYLTAETMASSA-1590_56651__14553___ lite sånt och klibba på. Men helst skulle jag vilja vet om man kanske kan klara sig utan något alls.

Japp fick betala något likande i frakt. Blev kanske inte superbilligt men jag hoppas det var värt det :)
 
Mikael_L
Jag hade mycket problem med att få min diffusionsöppna underlagsduk tät.
Jag provade bl.a att lyfta på ströläkten och limma med divoroll och sätta tillbaka läkten, men det hjälpte inte heller.

Jag tycker att det finns en hel del bra tankar runt detta med diffusionsöppna tak, varmvind och annat nytänk.
Men produkter och arbetsmetoder är nog långt från färdigutvecklade än.
 
Mikael_L skrev:
Jag hade mycket problem med att få min diffusionsöppna underlagsduk tät.
Jag provade bl.a att lyfta på ströläkten och limma med divoroll och sätta tillbaka läkten, men det hjälpte inte heller.

Jag tycker att det finns en hel del bra tankar runt detta med diffusionsöppna tak, varmvind och annat nytänk.
Men produkter och arbetsmetoder är nog långt från färdigutvecklade än.
Jag har använt Divorol RU på mitt tak och de fogarna som finns på duken och som limmas emot varandra satt som berget och gick i princip inte att ta upp igen efter att man klistrat ihop dom.
På övriga ställen typ vid skorsten etc så fungerade Moniers lim avsett för duken också bra och bet hårdare än annat lim jag använt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.