Vid köpet av vårt hus följde ett gammalt finsnickeri med som är komplett med gamla remdrivna snickerimaskiner, t.ex. bandsåg, rikt- och planhyvlar mm. Allt fungerar.

Vet någon om det finns en marknad för sådana? Och vart man vänder sig för att sälja maskinerna + alla (mängder) med verktyg och tillbehör som följde med huset.
 
Det finns absolut en marknad för ga gjutjärnsmaskiner för den som har plats är det dom bästa maskinerna .
Om du är osäker på priset lägg ut dom på blocket till högstbjudande.
 
Hej. Hur gick det för dig? Jag har också köp en fastighet där det finns "antika" snickerimaskiner, en planhyvel och ett kapbord, båda med plattremdrift och arbetsbord i trä. Dock är dom uppgraderade med "moderna" elmotorer, går att montera bort för den som vill det.
 
Man skall vara medveten om att många av de antika inte är godkända idag, av förklarliga skäl, så det är typ skrotvärdet plus lite.
T ex köpte jag ett komplett snickeri för 4.500:- för en del år sedan. Det enda som jag har kvar av det är bandputsen, resten sålde jag snabbt undan för typ samma pengar, en tusen lapp eller så.
Är din planhyvel försedd med fyrkantskutter (troligast) så sälj den som skrot, fyrkantskuttrar är helt livsfarliga att använda.

/Kent
 
Hej och välkommen Henjer
jag är intreserad av en äldre justersåg eller bara justermöjligheten som skall monteras på en gammal kombimaskin. Även en rikthyvel är av intresse
Har du något sådant ?

Mvh pär H
 
snickarboden skrev:
Man skall vara medveten om att många av de antika inte är godkända idag, av förklarliga skäl, så det är typ skrotvärdet plus lite.
T ex köpte jag ett komplett snickeri för 4.500:- för en del år sedan. Det enda som jag har kvar av det är bandputsen, resten sålde jag snabbt undan för typ samma pengar, en tusen lapp eller så.
Är din planhyvel försedd med fyrkantskutter (troligast) så sälj den som skrot, fyrkantskuttrar är helt livsfarliga att använda.

/Kent
Håller inte med.
Gamla gutjärnsmaskiner är godkända bara man ser till att dom har nödvändiga skydd.Tex klyvkniv, suvaskydd över klinga och kutter.
Du behöver köpa ganska dyra nya maskiner för få samma kapacitet/precision.
Fyrkantskutter i rikthyvel är farligt, men i planhyveln är det tillåtet även i en verkstad med anställda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.