Vi håller på att renovera ett mindre hus från sent 1800-tal och har funderat en del på det här med uppvärmning. Vi hade tänkt elda med ved i tre kaminer så ofta vi kan, men man måste ju komplettera med något annat när man inte är på plats. Tänkte först ta vanliga oljefyllda element typ Gnosjö, men efter att kollat runt på forumet och följt debatten om oljefyllt kontra icke har jag börjat kolla på andra produkter. När jag surfade runt lite hittade jag dessa http://www.elgiganten.se/product/hem-hushall/varme/NP10DTRED/adax-element-np-10-dt-rod. Väldigt mycket snyggare än vanliga element, men hur är funktionen/kvaliteten? Är det någon som har erfarenhet av dessa eller andra produkter från ADAX?
 
Vi har sådana i huset. Dom fungerar väldigt bra och blir inte varma på framsidan! Lite barnvänligt. Jag rekommenderar dom! Vi har dom som komplement till rummen längst ifrån värmepump och kamin.
 
Jättebra. Tack för svaret. Då blir det nog sådana!
 
Har ett sådant i sovrummet, och det fungerar bra.

Blir knappt varma på framsidan, dock lite halvdan kvalitet på knapparna.
 
Så länge du håller dig borta från oljefyllda element så blir ekonomin samma vilket direktverkande element du än använder. Passar det med röda element så slå till. Inte dyrare än andra element och termostaten verkar bra.
Har du trefas indragit i stugan för ADAX är gjort för 400 volt?
 
dom jag har är då vanlig 220V
 
Använd 400 Volt element och räkna med ca 70Watt/m2 så blir det bra, ADAX gör mycket bra el-element dom tillhör den absoluta toppen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.