Tycker också Nix golv var himla snyggt! Men är liksom Micke lite nyfiken på hur ni löst fogen där mellan parkett och sten? Funderar på att ha klinker i "arbetsdelen" av köket...
 
hej hopp, här hade jag en massa frågor direkt till mig som jag missat...

Bara det golvet?
Det blir rätt kallt. Vi har lagt det så i torphallen, och det blir kyligt.
Som att gå barfota på sten ungefär...eller exakt snarare;) Men det är nog inte värre än vilket klinker som helst utan golvvärme.

Fogen emellan...
Ett litet dåligt samvete som vi inte gjort ordning än.
Men vi kommer att lägga en bottenmassa och i den lägga en linsnöre som är så pass grovt att man får pressa ner det i springan. Sedan är tanken att det skall "limmas" fast i bottenmassan (medan den är mjuk) för att det inte skall hänga med när man dammsuger...
 
Stampat golv?

Är det inte det man hade förr i tiden ;D
 
Nej!
Inte oljad ek i köket!! Det kan ju gå bra om man är noggrann med oljningen MEN våra grannar hade ett köksmöblemang i ek. De oljade inte riktigt som de skulle och noterade plötsligt små svarta fläckar på träet - ekpest tror jag att det heter - det tog fjorton dar sedan var hela möblemanget svart, SVART! Jag vet inte hur många helger det tog för honom att slipa bort denna svarta färg och sedan lacka träet ...
Ekpest lär uppträda i samband med fukt när materialet inte är tillräckligt behandlat och sprider sig sedan snabbt.
MVH Fiddeli

PS Jag har ju alltid drömt om tegelgolv, det finns särskilda golvplattor i tegel, ca fem centimeter tjocka (och därmed inte idealiska för golvvärme eller redan byggda hus ...) men otroligt vackert särskilt när det blivit riktigt smutsigt och slitet ... DS
 
Vi skall bygga nytt hus i höst och funderar också på hur vi skall göra med golvet i kök och i övriga huset. Vår husleverantör levererar som standard med 14 mm Takett trägolv.

När jag talade med en golvförsäljare rekommenderade han istället Tarkett Viva 8,5 mm, eftersom att det var betydligt mer slitstarkt och slagtåligt än 14mm-golvet och ca hundralappen billigare per kvadratmeter.

Han bad mig också att fundera på hur nödvändigt det är med ett golv som kan slipas om ett antal gånger. Han menade att det är ungefär samma pris att slipa ett 14 mm golv som att lägga in ett nytt 8,5mm golv, och då är det ju onekligen trevligare med ett nytt golv...

Någon som ha erfarenhet av Tarkett Viva 8,5 mm i kök?? ???
 
Tänk på att om du ska lägga klinkers så måste du förstärka golvet! Om du inte har en gjuten platta.
Samt att det är nästan ett måste att ha golv-värme på klinkers! annars måste du ha inneskor... ;)


Patrik
 
Michailoff skrev:
Välj inte plastmatta, ta linoleummatta. Håller bättre och är av naturmaterial. Och snygga!
Men svårare att hålla fräsc :)ha.
 
Oj är Pergo-golv dyra? Vi kikade på Pergo Kitchen och siffran 289 kr per kvm nämndes - är det dyrt? Beror ju iofs på hur stort kök man har med :D
 
Vi har precis lagt in ett laminatgolv i köket. Funderade också på plastmatta.
Har ett jättefint trägolv under, som bara behövde slipas. Men vi har sett vad som händer i springorna... Vår 1-åring tappar endel mat och gröt är inte helt lätt att få upp...
Det beror väl på, min svåger har trägolv (lutat) och det är jättefint. Om det är praktiskt vet jag inte.
 
Nix skrev:
Vi har en platta av "malen granit" som ger stenkänsla.

1 cm tjock bara, så den är att betrakta som kliner i det fallet.

Den går inte sönder, för den är riktigt stryktålig.
Så här ser den ut:

[bild]
var finns detta?
 
Vi har tre barn, en hund och har lagt ett furugolv som vi har oljat med vitpigment. Det är nog på gränsen till dumdristigt men ännu så länge ser det bra och fint ut ;D
 
Göran skrev:
var finns detta?
Ledsen att svaret tagit sådan tid...

Jag vet faktiskt inte var man kan köpa det idag. Vi köpte det via Sweden Trade i Sollentuna.
Kommer inte heller ihåg vad levernatören hette...
 
Vi valde klinkers till köket och är jättenöjda med resultatet. Lättstädat. Någon sa att det var dyrare med klinkers än med trägolv. Ett kök kräver ett tåligt golv med ett ganska hårt träslag typ ek. Ett snyggt ekgolv kostar 400-500 per kvm. Vi hittade ett snyggt klinkergolv för 215 kr per kvm, med fix och fog hamnade vi på ca 275 kr per kvm. Vi tycker det var ett superbra pris, kan rekommenderas. Den som är intresserad kan kolla deras hemsida: www.huskompaniet-scandeco.com
Dom finns i Stockholmsområdet.
 
Håller inte med om att det är dyrare med trägolv, 250-400 kr/m2 snarare än 400-500. Man behöver ju inte handla hos de dyrare affärerna.

Klinker är snyggt men komplicerat och dyrt att lägga.
Har man inte golvvärme (dyyrt) är det obekvämt (kallt) att gå på.
Dagens "klickparketter kan vem som helst lägga snabbt och enkelt och komforten är oslagbar för en ringa kostnad.

/Vingen

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.