Hmm. Där kan det ligga nåt i.

Andra aspekter berörs i den andra tråden. Tack !
 
Ber om ursäkt om jag svarade på något som du inte ville ha svar på i den här tråden och som skulle passat i en annan tråd. Men länka då gärna då till de andra trådar där du tar upp olika aspekter på samma frågeställning så är det lättare att undvika att du får felaktiga eller oönskade svar i den här tråden.
 
:surprised:

Jag ber BH sammanlänka trådarna.
 
mr_bygg skrev:
Ber om ursäkt om jag svarade på något som du inte ville ha svar på i den här tråden och som skulle passat i en annan tråd. Men länka då gärna då till de andra trådar där du tar upp olika aspekter på samma frågeställning så är det lättare att undvika att du får felaktiga eller oönskade svar i den här tråden.
Hoppas du är nöjd. Och kommer med fler tips :D
////////////
BH- tack.
 
Är man ute efter att bygga rum som inte behöver så mycket ljus eller att man inte vill att de ska ha några fönster (mörkrum för foto-lab, hemmabio mm) kan det vara bättre med källare eftersom det kan se konstigt ut om man bygger hus ovan mark utan fönster :D

En källare kan även göra huset trevligare/mysgare, kan vara skönt med extra våningsplan för att kunna gå undan, lättare att separera smutsiga aktiviteter (verkstad, snickeri, tvätt mm) till annan våning. Går iofs att göra ett enplanshus långt och uppdelat för att uppnå liknande effekt, men det kan nog bli dyrare att bygga då ett väldigt avlångt hus får mer väggyta men för den som ogillar källare eller har svårt för trapport kan det vara värt det.

Energiförbrukningen, materialåtgången och byggytan blir lägre med fler plan och får man bara bygga två plan så är källare en väg att få till tre plan och därmed mindre mantelyta på huset. Sen är det antagligen effektivare att isolera tjockare för att få ner energiförbrukningen och göra en mer okomplicerad form på huset för att få ner byggkostnaden, så det finns andra vägar att nå det målet. Vissa besparingar ser bättre ut på pappret än i verkligheten eller är vädligt svårta att bedömma, ett runt hus har tex mindre mantelyta men kostar mer att bygga då det är udda och ytan blir mer svårutnyttjad som gör att huset behöver vara större men det gör å andra sidan huset luftigare så för en del kanske det blir effektivt för vissa men ineffektivt för andra.

Allt har för och nackdelar, är som sagt viktigt att veta vad ytan ska användas till för att bedöma vad som är bäst, många krav man har på sitt hus är motstridiga och det är väldigt personligt vad man vill prioritera vilket även gör andrahandsvärdet väldigt beroende av vilka som bjuder på huset.
 
En idé kan ju vara att ringa runt till några lokala mäklare och höra vad de säger om värderingen på 300 m2 resp 150m2 + 150m2.
 
jag såg denna tråd och det var en del saker jag reagerar på som har glömts bort eller inte fått svar av TS

TS skrev att det är ett nytt område som var väldigt plant och att det inte stod att man inte får bygga med källare men då är frågan kan du bygga med källare på din tomt ???
första saken att tänka på är dränering och avlopp (på vilket djup ligger stammen som du ska koppla på eller har du eget avlopp och då får du räkna med att alla ledningar ska grävas ner 2,5m extra i marken och brunnen ska ner lika mycket till
Men eftersom det är ett nytt område så gissar jag på att du har kommunalt avlopp och vatten och dagvatten så då kolla om stammen du ska gå på ligger på 3-4m under din tomt så du har lite fall ut men med tanke på att du bor i skåne och de nog inte har räknat med källare så är det nog inte så långt ner i marken (men du kan ha tur och är det en lång väg och du är i rätt ände på den så kan det vara på den nivån men kolla upp sånt först )

sen är det inte så billigt som vissa har fått det att framstå att bygga källare här men ok det beror väldigt mycke på hur marken ser ut och vad det kostar att ta sig ner både för att få ner rör och själva huset

Och när det kommer till det du klistra in så står det 4m högt vilket är till nock så då är bara frågan vart man mäter höjden ifrån men det kommer ändå bli tvunget att ha väldigt flacka tak även vid en enplanare och en och en halv planare kan jag omöjligen förstå hur man ska få in på den höjden men texten är väll längre än det man ser där antar jag
 
miry

Det är som du tror. Stammen ligger på 2,5m :(
Ingen idee med källare med VA.
 
du får tänka på att avopp kommer ca 50+ cm under golvytan på källaren och dräneringen kommer ännu lägre men dagvattnet kan du lösa med en hygglig stenkista som rymmer en del och sen en dräninging/länspump som pumpar in det till ledningen för du vill inte få källaren att stå i vatten men med bara grus runt den så borde det inte bli nått stort problem men kommer det långt ner och ledningarna inte är stora nog så kan du få dagvattnet från andra fastigheter komma in till dig och det är inte bra

Sen när det gäller energiförbrukning så är en isolerad källare bra då den inte kräver mycke alls i uppvärmning då marken håller emot och maggasinerar energi och själv gillar jag källare och tycker de har många fördelar men det är en del saker som kan ställa till det och som kan dra iväg när man bygger det
 
Många intressanta funderingar när det gäller källare faktiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.