I huset har vi två badrum. Ett med uttjänt tätskikt från 60 eller 70-talet med badkar, samt ett tjänligt från 80-talet med plastmattor och vinyltapeter som vi snyggat till med ny våtrumsfärg. I 60-talsbadrummet har vi en FMM 9000 badkarsblandare, och i 80-talsbadrummet en FMM 5000 duschblandare tror jag. Jag bifogar bilder på dessa.

Ingenstans verkar skållningsskyddet fungera. I 80-talsbadrummet så får man vara snabb att flytta duschen om någon spolar på toan, drar på kranen eller om tvättmaskinen i tvättstugan suger in vatten. I 60-talsbadrummet behöver man inte vara lika snabb, men det är inte bara att fortsätta spola på vatten.

Några tips om vad problemet beror på eller hur man ska gå vidare? För varmt varmvatten? Dåligt tryck på kallvattnet? Jag kan inte vrida kranarna på inkommande tappvatten mer för då börjar de läcka. FMM 9000-blandarens flöde minskar tydligt när man drar på vattenkranen i det badrummet. Jag vet inte hur gammal FMM 9000-blandaren är men de började tillverkas 1999.

Jag har för mig att FMM5000-blandaren inte är en säkerhetsblandare, men ska man behöva bli skållad när någon spolar på toan?
fmm5000.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20120529019.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag misstänker att antingen är temperaturkäglan i blandarna kassa eller så är det en massa avlagringar (t.ex. kalk) som gör att temperaturkäglan går trögt. Det du måste göra är att skruva isär blandarna och rengöra alla delar inne i blandarna. För att kunna öppna blandarna måste du stänga av kall- & varmvattnet till dom.
Om det inte funkar att rengöra temperaturkäglorna så brukar dom finnas att köpa som reservdelar.

Mina föräldrar hade på 80-talet samma problem med termostatblandaren till duschen och då var det kalkavlagringar som gjorde att temperaturkäglan inte rörde sig fritt.
 
Jag får testa det vid tillfälle. Tyvärr innebär det total vattenavstängning i hela huset eftersom ballofixer i badrummen saknas,

Tack för tipset.
 
Det skulle kanske vara bra om du samtidigt som du stänger av vattnet installerar ballofixer på strategiska platser eller vid varje blandare/kran, beroende på vilket som är lämpligast.
Jag har installerat balloxixer där det saknades och bytt ut några avstängningsventiler som inte fungerade första sommaren efter husköpet.
 
Demmpa skrev:
Det skulle kanske vara bra om du samtidigt som du stänger av vattnet installerar ballofixer på strategiska platser eller vid varje blandare/kran, beroende på vilket som är lämpligast.
Jag har installerat balloxixer där det saknades och bytt ut några avstängningsventiler som inte fungerade första sommaren efter husköpet.
Jo det står på att-göra-listan. Jag har haft huset i 4 månader nu så det ligger dock en bit ner på prio-listan fortfarande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.