Hejsan.

Jag bor i ett hus från slutet av 1800-talet, med 1 1/2 stens tegelväggar.
Dessa dödar effektivt varje form av trådlöst nätverk jag har provat.
Ändå vill jag ha täckning i "hela" huset.

Förutsättningar:
I källaren finns bredbandsdelaren, från Boxer. Bredvid den står en NAS. Rakt ovanför (på toaletten på entreplan) är enda platsen där trådlöst nätverk från bredbandsdelaren funkar. Alltså har jag stängt av det trådlösa på den. Jag har även provat med Routers från både D-link och Netgear, det ger ingen nämnvärd skillnad.
Det finns trådburet nätverk i alla, eller åtminstone nästan alla, rum i huset.
I vardagsrummet har jag satt en trådlös router, kopplad till trådat nät, som klarar att förse cirka halva bottenvåningen med trådlöst nätverk, i princip så länge signalen inte måste passera någon vägg. Jag har även provat andra märken/modeller av router, utan skillnad.

Hur gör jag lämpligast för att få trådlöst (till surfplattor, smartphones och notebooks) i resten av huset? Sätter jag fler routers, som tillsammans täcker hela huset? I så fall, ger jag de trådlösa nätverken från dem ett annat namn och får effektivt flera olika trådlösa nätverk? Hur funkar handover mellan flera sådana nätverk? Går det snabbt och smidigt?

Eller sätter jag repeaters? Fast då måste jag väl fortfarande ha bra täckning fram till den?
Finns det extra antenner till routern som inte måste ha kabel direkt från routern till antennen, utan kan gå via bredbandsdelaren i källaren? Vad heter en sådan maskin i så fall? (det är så här jag egentligen skulle vilja lösa det)

På skissen nedan finns, och fungerar, redan den "blåa" routern. Men den ger bara trådlös täckning i de tre rummen som ligger längst ner i skissen, i fil på bottenvåningen.
På de platser där jag har ritat bruna "accesspunkter" behöver jag en accesspunkt av något slag. Jag skulle vilja koppla dem, via TP, till bredbandsdelaren i källaren, men ha dem att repetera samma nätverk som den blåa routern sprutar ur sig.
Det finns även några maskiner som använder trådat nätverk i huset, men de har jag inte ritat in.

Vem kan hjälpa mig?

/ Fredrik
 
  • planritning.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har ett liknande problem med hus byggt i vinkel och 50 cm stenvägg mellan huskropparna.

Min lösning blev att sätta routern på andra våningen rakt ovanför stenväggen så att radiovågorna strålar ned på båda sidor om väggen.

Detta räckte dock inte riktigt pga skärmning från golvvärmeplåtar på andra våningen, utan längst bort i vinkeln fick jag sätta en accesspunkt (Apple Airport Express) vilken har trådanslutning till routern (Cisco).

Med samma namn (SSID) på de två nätverken sker övergången helt transparent när man rör sig med en dator eller telefon i huset. I varje fall med Apples produkter, någon besökare med Samsung Galaxy har haft problem med tappade anslutningar.

Det går att köra Apples Airport express i repeatermode, men det blir rejält segt, så min rekommendation är trådade accesspunkter där täckningen behöver kompletteras.
 
WiFi täckning är en hel vetenskap. I mer avancerade accesspunkter kan man också ställa in om den ska optimera på täckning eller datahastighet men i ditt fall så hade jag skaffat fler accesspunkter och då helst av samma märke och modell för att underlätta roaming mellan dem.

Sätter du repeaters så delar du WIFI-bandbredden med alla som är uppkopplade trådlöst. Det finns också risk att det strular om det är olika fabrikat etc. Sätter du flera accesspunkter som du ansluter med kabel till din router så får du lite "lastdelning". :)
 
Flera accesspunkter, samma SSID och olika kanaler på punkterna (med korrekt avstånd mellan kanalerna givetvis).
För mig som inte har några närliggande grannar är detta helt optimalt när jag rör mig runt på tomten.
Nackdelen med att använda repeaters är att de snor en hel del bandbredd, så i den mån det går bör accesspunkter användas istället. Det behöver inte vara en dyr historia heller. Som jag skrev i en annan tråd här idag så använder jag den här modellen.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=468731
Där har jag då även en GBit-switch på köpet där jag placerat den.
 
  • Gilla
The real Herminator
  • Laddar…
Bjurran skrev:
Flera accesspunkter, samma SSID och olika kanaler på punkterna (med korrekt avstånd mellan kanalerna givetvis)...
För 2,4 Ghz är det kanal 1, 6, 11, 14 som inte överlappar varandra

För 5 Ghz är det kanal 36, 40, 44, 48, 52, 56, 60, 64, 100, 104, 108, 112, 116, 120, 124, 128, 132, 136, 140, 149, 153, 157, 161
 
Göran.W
Har samma problem och jag kommer lösa det med yttre antenn till routorn stategiskt placerad i huset och ev en på taket.
Har 3 antenner till min routor och det är ju bara att byta ut dom mot yttre och placera dom där det blir bäst
 
Bjurran skrev:
Flera accesspunkter, samma SSID och olika kanaler på punkterna (med korrekt avstånd mellan kanalerna givetvis).
För mig som inte har några närliggande grannar är detta helt optimalt när jag rör mig runt på tomten.
Nackdelen med att använda repeaters är att de snor en hel del bandbredd, så i den mån det går bör accesspunkter användas istället. Det behöver inte vara en dyr historia heller. Som jag skrev i en annan tråd här idag så använder jag den här modellen.
[länk]
Där har jag då även en GBit-switch på köpet där jag placerat den.
Ok, jag är bortfintad, men detta måste jag få koll på, kan bara använda W-LAN i en 3m radie på våningen ovanför där Router1 är placerad.

Du länkar till en WNDR3700, en "vanlig" trådlös router? Kan man koppla en sån Router till modemet aktivera W-LAN dra en sladd från Router 1 till Router 2 (Båda WNDR3700) och slå på W-LAN även på den.

Därefter kan man knata runt mellan dom (trådlöst) och prata Skype i sin Laptop och den byter mellan Router1 till Router2 utan att det märks i datorn? Så enkelt kan det inte vara...
 
Ja, precis så. Men du bör dra alla sladdar till modemet för bästa prestanda. Och ställ in kanalerna enligt inlägg #5 så inte dina accesspunkter (Router med WLN) "pratar i mun" på varandra - det försämrar prestandan och kan få märkliga fenomen när du vandrar mellan olika accesspunkter.
 
Typ "låser" Router 1 på kanal 1 och Router 2 på kanal 6? (för 2,4GHz)
 
Japp, men "Routern" används inte som "Router" utan enbart accesspunkt (om man ska vara petig) ;)
 
Hur i helsefyr konfigurerar man en sån här lösning då? Jag funderar på att hänga på min gamla B/G router som fick se sig undanskuffad för en nyare N-router. Tanken är att G-routern skall sättas på första våningen och ge lite access till mobiler/laptops i trädgården. Befintlig router sträcker sig inte ut dit eftersom den står i källaren.

Sen tidigare har jag följande koppling, ADSL modem->router, i routern hänger sedan en NAS och en tp-kabel upp till första våningen, här har jag min XBOX360 kopplad på kabel. Bluray med mediacenter och datorer går på WLAN i resten av huset.

Nu provade jag att koppla "nya" routern på en ledig port i gamla routern men där tar det stopp, den routern ger ingen internet-access till klienterna som ansluter på wlan på den. Så nu är frågan vad jag skall ställa in i den? Det ända jag egentligen ändrat är routerns egna IP, eftersom den hade samma som den befintliga (båda hade 192.168.1.1, så den "nya" fick .2 iställlet)

Jag vill väl ha dynamiskt IP på WAN-porten på den eller? och sen vill jag väl ha DHCP påslaget så att mina klienter som ansluter via WLAN får ett IP, eller skall det stängas? (får de på något magiskt sätt ett IP från huvudroutern?)
 
Det beror lite på vad din router har för inställningsmöjligheter men i princip skall du göra så här:

Den nya routern kopplas in till det befintliga nätverket via en LAN-port (ej WAN)
DHCP ska inte användas utan skall mycket riktigt magiskt komma från den gamla routern.
 
När man väl läser igenom sin fråga så ser man kanske var man ställt till det, WAN skall antagligen inte användas på den "andra" routern, den skall nog ligga mot gamla routern på en av "switchens" portar?
 
MMR skrev:
Hur i helsefyr konfigurerar man en sån här lösning då? Jag funderar på att hänga på min gamla B/G router som fick se sig undanskuffad för en nyare N-router. Tanken är att G-routern skall sättas på första våningen och ge lite access till mobiler/laptops i trädgården. Befintlig router sträcker sig inte ut dit eftersom den står i källaren.

Sen tidigare har jag följande koppling, ADSL modem->router, i routern hänger sedan en NAS och en tp-kabel upp till första våningen, här har jag min XBOX360 kopplad på kabel. Bluray med mediacenter och datorer går på WLAN i resten av huset.

Nu provade jag att koppla "nya" routern på en ledig port i gamla routern men där tar det stopp, den routern ger ingen internet-access till klienterna som ansluter på wlan på den. Så nu är frågan vad jag skall ställa in i den? Det ända jag egentligen ändrat är routerns egna IP, eftersom den hade samma som den befintliga (båda hade 192.168.1.1, så den "nya" fick .2 istället)
Säker ingen annan burk kör .2?

Jag vill väl ha dynamiskt IP på WAN-porten på den eller? och sen vill jag väl ha DHCP påslaget så att mina klienter som ansluter via WLAN får ett IP, eller skall det stängas? (får de på något magiskt sätt ett IP från huvudroutern?)
Dhcp ska vara avstängt på routern, två DHCP i samma nät blir bara fel.
Huvudroutern sköter all IP hantering.
Har du nån option för "access point"?
 
MMR skrev:
När man väl läser igenom sin fråga så ser man kanske var man ställt till det, WAN skall antagligen inte användas på den "andra" routern, den skall nog ligga mot gamla routern på en av "switchens" portar?
Precis, annars har du ett nät i nätet och ska du öppna portar osv måste du göra det i båda osv osv. Dessutom kommer dom ligga på olika nät så dom kommer ej hitta varann.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.