Att köra med enbart termostater kommer innebära att termostaterna stryper väldigt hårt vid lågt värmebehov. Eftersom vattnet är lika varmt kommer övre hörnet (vid inloppet) bli mycket varmt, medan resten av radiatorn är iskall. Det bästa är därför att kombinera shuntstryrning med termostater på de radiatorer som inte finns inom den yta öppna delen av huset där den rumsgivaren sitter. Helt utan termostater finns ingen möjlighet att korrigera för t ex värme från matlagning eller personvärme. Behovet av termostater beror av hur väl dimensioneringn av radiatorerna är gjord, men försök att ha termostater på max hälften av radiatorerna vid reglering med rumstermostat.
 
Det ser ut som om vi kommer köra med shuntstyrning på boplanet och termostater i källaren.

Det blir bara 7 givare på boplanet och 7 termostater i källaren.

Tänk vad gott det är att ha rätt temeratur i varje rum utan att behöva oroa sig för flödet för att man ändrade på ett annat ställe.
 
Du ska ha en shunt som styrs via en utegivare, sen har du termostater som finjusterar i rumena !

utan shunt så får du mycke värmeförluster

utan termostater, ja det går bra att köra utan termostater, bara att stryoa in bra, men i vissa rum som utsäts för sol kan du behöva termostater.

om du har nån form av värmapump ska du absolut inta ha termostater!!!
 
Vi kommer köra med vedpanna, så en termostat i varje rum som styr en shunt. Det är iofs dyrare än vanliga vridtermostater på elementen..
 
jag har en luft/luft värmepump i v-rummet
 
CarMan skrev:
Du ska ha en shunt som styrs via en utegivare, sen har du termostater som finjusterar i rumena !

utan shunt så får du mycke värmeförluster

utan termostater, ja det går bra att köra utan termostater, bara att stryoa in bra, men i vissa rum som utsäts för sol kan du behöva termostater.

om du har nån form av värmapump ska du absolut inta ha termostater!!!
Varför just utegivare???
Jag kan förstå att poängen med utegivare är att den känner av tempförändringar tidigare än en innegivare.

Men med innegivare kan värmen regleras beroende på hur många personer som finns i huset, matlagning, solvärme etc.

Så min röst faller på automatisk shuntstyrning med inomhusgivare och med termostater på de element där man vill strypa värmen ytterligare, t ex. i ett sovrum.
 
Ska det fungera optimalt bör man ha både utegivare samt rumsgivare för att kompensera eventuella dippar på utetempen,och samtidigt kunna dra nytta av om mycket folk vistas inomhus samtidigt.
 
Ranchn skrev:
Varför just utegivare???
Jag kan förstå att poängen med utegivare är att den känner av tempförändringar tidigare än en innegivare.

Men med innegivare kan värmen regleras beroende på hur många personer som finns i huset, matlagning, solvärme etc.

Så min röst faller på automatisk shuntstyrning med inomhusgivare och med termostater på de element där man vill strypa värmen ytterligare, t ex. i ett sovrum.
Själv har jag både ute & inne givare.
utegivaren gör grovjobbet & inne givaren finjusterar när värmen inomhus blir förhög, tilexempel vid sol eller mycke folk
 
Ja låt oss då säga att jag har bra termostater på alla element och installerar en Thermomatic CBJ med innegivare.
Skall då innegivaren placeras i det rum som uppfattas som kallast/svårast att värma?
 
ppalm skrev:
Ja låt oss då säga att jag har bra termostater på alla element och installerar en Thermomatic CBJ med innegivare.
Skall då innegivaren placeras i det rum som uppfattas som kallast/svårast att värma?
Jag skulle placera givaren i det rum där den inte påverkas av direkt solljus eller kalldrag. Med andra ord inte mitt emot ett fönster eller en ytterdörr. I hallen kasnke?
 
Inte så bra för min del. har en kamin som värmer upp hallen ner + murstocken som värmer hallen uppe.
SKulle jag sätta den i hallen å sedan elda i kaminen så skulle ju shunten strypa värmen till övriga rummen?eller?
 
ppalm skrev:
Inte så bra för min del. har en kamin som värmer upp hallen ner + murstocken som värmer hallen uppe.
SKulle jag sätta den i hallen å sedan elda i kaminen så skulle ju shunten strypa värmen till övriga rummen?eller?
Stämmer bra ppalm.
Men du hittar säkert ett bra ställe att placera givaren. Det är principen som gäller. Inte för mycket påverkan från tillfäldiga värmekällor/köldkällor.
 
ppalm skrev:
Ja låt oss då säga att jag har bra termostater på alla element och installerar en Thermomatic CBJ med innegivare.
Skall då innegivaren placeras i det rum som uppfattas som kallast/svårast att värma?
Helt rätt ;) Gärna på norr sidan av huset..
 
det dära med innergivare verkar vara lite svårt å placera på ett bra ställe
 
Funderar över placering av min inomhusgivare, ska byta ut min nuvarande regelercentral mot en Thermomatic K, alltså en med inomhusgivare, tänkte sätta givaren centralt men då hamnar den strax innanför vår altandörr, frågan är hur pass känslig givaren är för en snabb öppning och stängning av altandörren? Reagerar schuntauomatiken direkt på detta?

Om den e lite trög så spelar det ingen större roll om givaren sitter innanför altandörren då den dessutom inte används allt för flitigt den kalla årstiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.