Hej

Vi har lagt ett bud på ett hus som är en bit under utgångspris. Huset var förbesiktigat men vi vill göra en egen besiktning. Vi tog höjd för vissa delar som behöver åtgärdas enligt förbesiktingen när vi la vårt bud. Säljaren acceptera vårt bud men ville inte skriva kontrakt förrän efter vi besiktigat. Under tiden ligger huset fortfarande ute till försäljning och mäklaren meddela att om någon annan lägger ett bättre bud innan vi skrivit kontrakt så kommer säljaren ta det. Utgångspriset är även sänkt till den nivån vi lagt bud på. Jag har nu samtalat med vår egna besiktningsman om vad som anmärkts på förbesiktningen och fått reda på att de är fler saker som man bör åtgärda, om det han hittat stämmer, än det vi räkna med när vi la bud. Tex så har man nyligen lagt om taket och då behållet underlagspapp från -67 och bara lagt på nya pannor då takläggaren sagt att pappen är ok. Liknande problem på garagetaket där skivor under kaklet ramlat ner och där man då behöver ta bort pannorna och lägga om träskivorna. Som lekman är det svårt att avgöra hur allvarligt vissa saker är när man lägger sitt bud. Imorgon skall vår man gå igenom huset och vi får sedan en genomgång. Är det rimligt att dra sig ur affären eller pruta på dessa saker som en förbesiktning redan konstaterat men vi ej förstått inbörden av?
 
Säljaren kanske inte tycker det. Men så länge det inte finns något kontrakt så kan ni ju göra som ni vill. Att inte byta underlagspapp från 67, när man ändå håller på var något av det dummaste jag hört. Då kan man ju misstänka att de inte heller bytt läkten, som vid det här laget garanterat är minst halvmurken.

Det tyder på dumsnålhet, jag skulle vara väldigt misstänksam mot allt som utförts på huset av den här ägaren. Låter som en som kan få för sig att bygga om badrummet utan fuktspärr.
 
Jag skulle nog inte besitiga huset om ni inte har skrivit ett kontrakt..

Tråkigt att slänga pengar i sjön om nån annan bjuder över...
 
Vi acceptera att det skulle få visa det efter det att vårt bud accepterades med förutsättningen att de skulle kontakta oss om någon skulle titta på huset så vi kunde boka av besiktning så den biten har vi inga problem med.
Huset är utbyggt i tre etapper, -88 och 09, och vi misstänker de vid senaste utbyggnaden ville ha samma takplattor över hela huset. Svaret vi fick från säljaren var att takläggaren rekommendera att de skulle behålla pappen då den såg ok ut.
Det var lite svårt att få fram konkreta svar från besiktningsmannen som gjorde förbesiktningen, var först efter jag talat med vår besiktningsman och kunde ställa rätt frågor som vissa saker blev tydliga. Tex hade man hittat mögel på vinden men man hade ek tittat efter om det fanns ångspärr som också kommer vara en grej vår besiktningman kommer titta på och som jag förstått är lite meckigt att få på plats i efterhand. Dock hade vi vid detta laget redan lagt budet, talade alltså med honom för andra gången igår.
Känner lite som att om man behöver fixa hustaket och garagetaket samt ev ångspäär och andra delar som kommer upp så kan man föreslå att vi delar på kostnaderna såvida det inte blir för mycket då kommer få problem då vi belånar oss hårt ej kommer ha så mycket pengar över att fixa för.
 
Staffans2000
känns det olustigt i magen -avstå från köp. Det finns fler hus. Taskig ekonomi startar många gräl.

Staffan
 
Efter vi gjort vår besiktning så visade det sig att det var ett kraftigt mögelangrepp på vinden samt att det nyrenoverade badrummet hade bakfall och ej var hanterarmässigt utfört så vi drog oss ur köpet.
 
Bra beslut.
 
Man blir dock lite irriterad. Angreppet var fullt synligt när man väl var på vinden som man når från en lucka på utsidan av huset(var svårt att ta sig upp dig på visningen). Ägaren meddelar att han har haft uppsikt på vinden och besiktningmannen som gjorde förbesiktingen meddela att han inte kom åt detta utrymma pga att det saknas landgång, men vinden var som sagt fullt synligt från luckan. Känns osannolikt att man missat detta, mer troligt att man medvetet valt att inte ta med detta. Fick inte heller tillgång till frågelista dock att jag bad om den. Känns som de misstankar som vart mot företag som förbesiktigar åt mäklarna stämmer. 9000kr åt h****... grrr
 
harry73
9000 kr är en billig försäkring mot ett dyrköp, men om alla hus ni funderar över kostar lika mcket ...
 
  • Gilla
DakerScania
  • Laddar…
Vad lär man sig av detta? Jo besiktning utförd/bekostad av säljare är inte värt någonting tvärtom, det lurar spekulanter in i en affär som redan från början är dömd att kosta mycket pengar för åtgärd och ingen annan en man själv är ansvarig.
 
Nästa gång ser du till att kontrollera alla lättåtkomliga ytor själv,
säg till mäklaren att du vill titta på vinden, i krypgrunden etc.
Mäklare har en tendens till att bara vilja visa ett dammsuget golv å en skål citroner när man går på visning av ett hus...

Om du själv tittat över det som går att komma åt, så kan man vid senare tillfälle ta in en besiktningsman.
(Helst då skriva kontrakt med rätt att dra sig ur efter besiktning)
 
  • Gilla
DakerScania
  • Laddar…
9000:- för en bra lektion om vanliga fel på hus. Det är väl investerade pengar när du går på nya visningar!
 
jlsys skrev:
Känns som de misstankar som vart mot företag som förbesiktigar åt mäklarna stämmer. 9000kr åt h****... grrr
Försök istället vara glada över att ni slapp undan huset och att det bara kostade er 9000:- jämfört med ångesten om ni köpt ett hus som i efterhand visat sig ha en hel del otrevliga dyrköpta överaskningar;), men jag förstår absolut er frustation.
 
Jag hoppas du fick vara med på besiktningen och lärde dig lite om vad de tittar på. Den som en gång varit med på en besiktning brukar titta med lite andra ögon på hus sedan, bortom fruktstilleben, tända ljus och doften av nybakade kanelbullar.
 
  • Gilla
DakerScania
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.