stubbarna får jag ta hand om själv för det priset. För oss var det dock träden som var viktigast att bli av med då de var alldeles för höga och alldeles för nära hus.

TS>Tycker du fick det till ett vettigt pris, det är lite pyssel med att få ner träd. Tar de stubbarna med eller du får fräsa bort dem själv? Synd att flisa ek och nån med mindre sågverk hade säkert varit intresserad men men.

/K[/QUOTE]
 
Även för träd gäller location, location, location. :) Jag har två träd på min tomt jag skall fälla, hade de stått i min skog 4 mil bort hade det varit värda minst en femhundring styck, men hur skall jag få dit dem? Så det blir en fin tallstock som går till pannved istället. ;)
 
En lastbil kostar bara i bränsle minst 3 liter diesel per mil, räknar man in lite annat slitage, skatt och försäkring är man säkert uppe i hundra spänn utan problem, med tanke på att en vanlig suv kostar nästan 50 kronor milen att åka i enligt konsumentverket. Sen är det en chaufför som ska åka sträckan, måste säkert vika av någon väg och vända lite plus lasta, kan tänka mig att det tar minst en timme även om det bara handlar om en stock eller två. Han kostar med sociala avgifter netto säkert 200 spänn i timmen. Antar att man måste fälla ut stödben och sånt för att kunna hantera en 3 meters stock med 60 cm diameter. Den borde väga minst 500 kilo. Ved betingar förvisso ett högre konsumentpris men för att kapa upp stockar av den här dimensionen och klyva dem går det år rejäl utrustning och säkert en del tid. Trots att jag själv eldar med ved som komplement anser jag det enklare att köra hem lagom längder och lagom tjocklek som går enkelt att kapa och klyva med min såg och klyv. Tror inte jag orkar lyfta upp en 50cm kubb av det träd jag ska fälla i klyven och är osäker på om svärdet räcker igenom.
 
Göran.W
Det finns ved processorer som dom som säljer ved brukar använda som med lätthet hanterar en 60 cm stock.
Det tar runt minuten att göra ved av en sån stock.
Annars är det inga konstigheter att göra ved hemma med en 60 cm stock.
Jag har kapat och klyvit alm stockar på 80-100 cm med motorsåg och en ved klyv som gick att köra vertikalt.
Det är tungt men kan vara värt det för veden i såna stockar är så kompakt att den innehåller bra mycket mer energi än dom pinnarna man normalt klyver.
 
Det tar 15-20 minuter att lasta 35 ton timmer om det ligger travat vid vägkanten.
Timmeråkarna vill köra för ca 750:-/h (bil + förare) för att det skall gå runt (vitt då).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.