Thomas59
Ge en man en fisk och han är mätt för dagen. Lär honom att fiska så är han mätt för livet!

Finns säkert någon här som vet svaret men du lär dig inget av det. Hittade för övrigt svaren på dina frågor med hjälp av Google. Tog ca 5 minuter och jag lärde mig en massa annat på köpet. Testa du också :rolleyes:
 
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
hittade reveteringsfrågan. Man revetiterar direkt på trä. De andra två har jag dock googlat ihjäl mig på och läst kurslitteratur och webbföreläsningar utan resultat. SNÄLLA hjälp på dessa två om ni kan!
 
Bild-googla igen på stopverkshus och studera bilderna ingående så får du svar på din fråga.
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Bild-googla igen på stopverkshus och studera bilderna ingående så får du svar på din fråga.
Vet inte riktigt vad snedsträva är och när man googlar ordet får man ingen bra förklaring, ledsen om det är jobbigt för dig men skulle du vänligen bara kunna säga vad du anser, Finns snedsträva i stolpverkshus eller inte??

Tack på förhand
 
Thomas59
Det får man visst det. Man får tom en utförlig förklaring.

Sök först på stolpverkshus på Google bildsök. Bland de första träffarna hittar du bilder på stolpverkshus under uppförande. Låt se nu, "snedsträva" borde vara nåt "snett" så vi kollar efter det och voilá; Verkar som dom satt nåt plank/bräda etc på snedden på taket. Ok då söker vi vidare. Kanske ska testa med snedsträva+tak? Vi kör på det:

Google: snedsträva+tak Tjoho!!! Titta här. Redan på andra träffen - för mig i alla fall, får vi napp. Rubrik i sökresultatet="Censurerat av mig" och sedan en bit ner på sidan som träffen länkar till. Där står ju svaret.

Tid från okunnig till kunnig ca 1 minut + att jag lärde mig en massa om att bygga stommar/tak till hus.

Du får själv klura ut hur du hittar svaret på hjärtväggfrågan. Då lär du dig lite sökstrategi också. Det kommer du att ha nytta av.
 
OK, vet faktiskt inte vad facktermen för snedsträva är heller så det kanske är därför du inte hittar rätt, men en snedsträva förbinder två reglar på diagonalen. Enkelt illustrerat så här: |/|. Snedstävan är alltså "/"
Titta efter det i bilderna men låt dig inte missledas av tillfälliga konstruktioner som används när man reser stommen.
 
Ääähh, Tomas59 har tydligen mindre att göra på jobbet än jag :)
 
Thomas59
mexitegel skrev:
OK, vet faktiskt inte vad facktermen för snedsträva är heller så det kanske är därför du inte hittar rätt, men en snedsträva förbinder två reglar på diagonalen. Enkelt illustrerat så här: |/|. Snedstävan är alltså "/"
Titta efter det i bilderna men låt dig inte missledas av tillfälliga konstruktioner som används när man reser stommen.
Nej, nej, nej Mexitegel. Nu lär han sig ju ingenting!

Snedsträva funkar bra som sökord oavsett om det är en korrekt byggterm eller ej. Nu råkar det vara en korrekt term men är man lite klurig då man söker så hade det inte spelat någon roll om termen varit korrekt eller ej.

Lärdom; hittar man inte det man söker kanske man ska testa med synonymer. Behövdes inte i detta fall men ofta får man testa sig fram på Google och även lära sig hur man begränsar sökresultat.
 
Thomas59
mexitegel skrev:
Ääähh, Tomas59 har tydligen mindre att göra på jobbet än jag :)
Ryggskott, på min födelsedag till på köpet så det har inte blivit så mycket gjort.

Skulle i vilket fall jobba hemifrån idag så det borde inte vara ett hinder men nu fick jag för mig att barncoaching32 skulle få jobba lite själv så han lär sig nåt, och du ser ju hur det gick.

Jag fick i alla fall lite ny kunskap. Vet inte hur det är med barncoaching32.
 
Redigerat:
Hittar inte den länken du syftar på. Google filtrerar så att alla får olika resultat beroende på tidigare sökhistorik. Med tanke på att du har över 2000 inlägg så har du förmodligen varit i närheten av detta tidigare på google och kan således hitta det lättare

Jag tycker mig dock ha läst ut av era svar att snedsträva finns i stolpsverkshus. Tack så mycket för er hjälp!
 
Thomas59
barncoaching32 skrev:
Hittar inte den länken du syftar på. Google filtrerar så att alla får olika resultat beroende på tidigare sökhistorik. Med tanke på att du har över 2000 inlägg så har du förmodligen varit i närheten av detta tidigare på google och kan således hitta det lättare

Jag tycker mig dock ha läst ut av era svar att snedsträva finns i stolpsverkshus. Tack så mycket för er hjälp!
Så är det nog men nu vet du ju fortfarande bara svaret men du har ju i princip inte lärt dig något, vilket säkert var syftet med frågan och NEJ, jag hade ingen aning om huskonstruktioner tidigare och har heller aldrig sök på något ens i närheten av ämnet.

Lite emot mina principer får du länken här: http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1294. Läs vad dom skriver så lär du dig lite om konstruktionen och varför snedsträvor används.
 
Redigerat:
Uppskattas jättemycket att du ens tog dig tid att svara mig, dessvärre finner jag inte vart det står att detta gäller stoplsverkshus, vilket är frågan. Sen går det väl att utläsa att snedsträva används i takbyggande men just specifikt för stolpsverkshus framgår ej
 
barncoaching32 skrev:
Jag tycker mig dock ha läst ut av era svar att snedsträva finns i stolpsverkshus. Tack så mycket för er hjälp!
Ja, det återstår väl att se när du får tillbaka din uppgift rättad ;).

Tomas59: Tror nog TS har lärt sig en del idag ändå, jag gav ju inte hela svaret ;). Grattis på födelsedagen förresten o hoppas ryggen ordnar till sig.

Även jag lärde mig en del nyttigheter på detta, men vad är förresten skillnaden mellan korsvirkeshus och stolpverkshus eller är det ena en tillämpning av det andra?
 
Thomas59
mexitegel skrev:
Ja, det återstår väl att se när du får tillbaka din uppgift rättad ;).

Tomas59: Tror nog TS har lärt sig en del idag ändå, jag gav ju inte hela svaret ;). Grattis på födelsedagen förresten o hoppas ryggen ordnar till sig.

Även jag lärde mig en del nyttigheter på detta, men vad är förresten skillnaden mellan korsvirkeshus och stolpverkshus eller är det ena en tillämpning av det andra?
Ja om jag nu berättar det (har ju ingen aning men jag skulle kunna ta reda på det åt dig) så lär....äh, du vet vad jag tänkte skriva. Sök på Google :wow:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.